Nordic Shipholding A/S - 1. kvartalsrapport 2012

Resumé

Sammenligningstallene for 1. kvartal 2011 er angivet i parentes.

Nordic Shipholding solgte den 30. april 2012 sine kemikalietankskibe og hele organisationen. Hvis ikke andet er anført, vedrører de finansielle oplysninger, der er medtaget i denne kvartalsrapport, den fortsættende virksomhed. Efter salget omfatter Nordic Shipholdings aktiviteter 6 produkttankskibe.

I 1. kvartal 2012 steg omsætningen på time-charter basis (TCE) for den fortsættende virksomhed med USD 1,7 millioner til USD 7,3 millioner. Selvom der var en stigning i omsætningen på TCE basis i 1. kvartal 2012, var de lave fragtrater, som har domineret selskabets respektive markeder i de tidligere år, stadig på et utilfredsstillende lavt niveau. På grund af det fortsatte fokus på omkostninger, udgjorde EBITDA for den fortsættende virksomhed USD 3,4 millioner i 1. kvartal 2012, en stigning fra USD 2,6 millioner i 1. kvartal 2011.

I året til dato udgjorde pengestrømmen for den fortsættende virksomhed USD 1,0 millioner, som primært stammer fra driftsaktiviteten. I 1. kvartal 2011 var beløbet USD 1,6 millioner.

Nordic Shipholding fastholder forventningerne for 2012 til den fortsættende virksomhed om en omsætning på TCE basis i størrelsesordenen USD 23–27 millioner, med EBITDA på USD 7-10 millioner. Resultatet før skat inkl. den ophørte virksomhed forventes at udgøre et underskud på USD 11-15 millioner før eventuelle nedskrivninger på skibe, goodwill eller andre aktiver og før et skønnet regnskabsmæssigt tab på salget af kemikalietankskibsaktiviteterne på USD 3-5 millioner.

Som nævnt i årsrapporten for 2011 har selskabet bestræbt sig på at opnå en langsigtet løsning på de finansielle udfordringer, som er forårsaget af, at selskabet i længere tid har opereret på vigende markeder. Et væsentligt skridt for at opnå en langsigtet løsning blev fundet den 27. marts 2012, hvor Nordic Tankers og Triton indgik en betinget aftale om frasalg af Nordic Tankers kemikalietankskibsdrift til en pris af USD 30 millioner under forudsætning af godkendelse på den ordinære generalforsamling den 20. april 2012.

Frasalget blev enstemmigt vedtaget på den ordinære generalforsamling den 20. april 2012, hvorfor arbejdet med gennemførelsen af frasalget kunne fortsætte og blev afsluttet med succes, da transaktionen blev gennemført den 30. april 2012. Frasalget af kemikalietankskibsaktiviteterne omfatter salg af alle 9 ejede kemikalietankskibe, de 6 indchartrede kemikalietankskibe, alle befragtningskontrakter samt hele Nordic Tankers organisation.

Salgsprisen på USD 30 millioner er anvendt således:

1. USD 10 millioner er anvendt til at reducere bankgælden vedrørende de 6 produkttankskibe, som er tilbage i Nordic Shipholding, og
  2. USD 20 millioner er udlånt til det selskab, der har erhvervet de 9 ejede kemikalietankskibe. Lånet har 8form af et gældsbrev og er efterstillet bankgælden i de 9 skibe og forfalder til betaling i 2017 eller eventuelt senere. Gældsbrevets rente på 7,5% p.a akkumuleres. Visse klausuler i gældsbrevet vedrørende situationer, hvor yderligere tilførsel af egenkapital i det erhvervende selskab vil være nødvendigt i fremtiden, kan føre til, at værdien af gældsbrevet bliver væsentligt udvandet; dog forventer man ikke i øjeblikket, at en sådan situation vil forekomme. Nordic Shipholding har indgået en aftale med Clipper, som giver Nordic Shipholding mulighed for at overdrage gældsbrevet til Clipper i løbet af 2012 mod afvikling af to lån fra Clipper (vedrørende betaling for organisationen erhvervet i 2010 samt et lån modtaget i 2011). Gælden til Clipper er på ca. USD 15 millioner. Nordic Shipholding kan kun overdrage gældsbrevet til Clipper, hvis Nordea og Danmarks Skibskredit godkender overdragelsen.

Denne kvartalsrapport omfatter perioden 1. januar - 31. marts 2012 og indeholder tal for både kemikaliesegmentet (den ophørte virksomhed) og produktsegmentet (den fortsættende virksomhed). Fra og med 1. maj 2012 vedrører tallene kun de tilbageværende produkttankskibsaktiviteter, som beskrevet ovenfor.

Frasalget har givet Selskabet mere tid til at finde en permanent løsning på dets finansielle problemer. Arbejdet med den langsigtede finansiering forløber planmæssigt. Såfremt der ikke bliver tilført ny egenkapital og den ydede henstand ikke forlænges ud over 31. marts 2013, eller markedet ikke forbedres markant, kan selskabet risikere ikke at være i stand til at opfylde sine forpligtelser over for bankerne, og som følge heraf vil egenkapitalen sandsynligvis være tabt.

For den fulde ordlyd af 1. kvartalsrapport 2012 henvises til vedhæftede.