Prognostisk betydning af microRNA-21 påvist i en stor, unik populationsbaseret gruppe af patienter med tyktamskræft i stadie II ved hjælp af LNA™-baseret in situ hybridization (ISH).

Exiqon A/S (NASDAQ OMX Copenhagen: “EXQ”) offentliggjorde i dag publiceringen af data på  ASCO’s årsmøde 2012 fra et kliniske studie baseret på LNA™-hybridisering i væv, der omfatter alle patienter i Danmark med tyktarmskræft i stadie II i 2003 samt relateret opfølgningsdata for de følgende 6 år; Clin Oncol 30, 2012 (suppl; abstr 3513).

Data fra studiet vil potentielt kunne føje prognostisk information til de europæiske retningslinjer for  behandling af patienter med tyktarmskræft i stadie II. Studiet er også udvalgt til præsentation på “Best of ASCO®” den 16. juli 2012.

I samarbejde med Vejle Sygehus har Exiqon analyseret alle patienter diagnosticeret med tyktarmskræft i stadie II i 2003 i Denmark (i alt 711 patienter), som repræsenterer en befolkning på fem millioner mennesker. Studiet inkluderer 6 års kliniske opfølgningsdata og påviser den prognostiske værdi af microRNA-21 som indikator for sygdomsfri overlevelse ved brug af Exiqons LNA™-teknologi til hybridisering i væv.

Studiet viser, at blandt de 33% af patienterne med højest aktivitet af microRNA-21 overlevede kun 75% fire år efter kirurgisk fjernelse af kræftknuden, mens der blandt de 33% af patienterne, som havde lavest aktivitet af microRNA-21 var 88%, der stadig var i live fire år efter det kirurgiske indgreb. I mellemgruppen af patienter var 82% i live fire år efter operationen.

I en kommentar siger professor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet Nils Brünner: “Den prognostiske værdi af microRNA-21 er signifikant uafhængig af de parametre, der i dag anvendes til at klassificere patienter med tyktarmskræft i stadie II i Europa. Testen har derfor potentiale til at blive inkluderet i anbefalingerne for behandling af patienter med tyktarmskræft.”

Administrerende direktør Lars Kongsbak siger: “Dette er ikke kun Exiqons andet studie, der dokumenterer den prognostiske værdi af microRNA-21 for tyktarmskræft i stadie II, det er efter min bedste overbevisning også den største valideringsundersøgelse, der nogensinde er gennemført med microRNAer og studiet påviser, at microRNAer er en lovende ny gruppe af biomarkører” og tilføjer: “Vi er nu i færd med at identificere en kommerciel partner, som kan hjælpe os med effektivt at markedsføre produktet”.

Studiet er den anden uafhængige validering af testen og bør derfor opfylde kravene fra myndighederne til validering af testtresultater på uafhængige populationer. For fuldt ud at kunne drage fordel af forskellige platforme kan det være nødvendigt med separat validering af resultaterne.

Testen er baseret på standard FFPE-prøver (formalin-fikserede paraffin-indstøbte prøver), som rutinemæssigt udtages ved operation. Testen kan udføres med en simpel hybridisering med blot en probe. Hybridiseringer i væv anvendes i udstrakt grad på hospitaler og i andre kliniske laboratorier verden over, som kan få leveret et simpelt kit til brug for diagnosen.

Exiqon markedsfører allerede i dag reagenser og kits til forskningsbrug, som understøtter denne type analyser.

Antallet af tilfælde af tyktarmskræft har været stigende i årtier. En stor del af de patienter i stadie II, som kun får fjernet kræftknuden kirurgisk, vil opleve tilbagefald inden for få år og kan have fordel af opfølgende kemoterapi (adjuverende behandling). Testen for microRNA-21 aktivitet er en lovende  ny metode til at målrette adjuverende behandling til netop de patienter, som behøver den og dermed ikke blot sikre optimal behandling af disse patienter men samtidig også spare patienterne i lavrisikogruppen for bivirkningerne ved brug af kemoterapi.

I USA konstateres der årligt ca. 108.000 tilfælde af tyktarmskræft, hvoraf ca. 25% af dem diagnosticeres som værende stadie II. Tyktarmskræft er i dag den trejde-hyppigste dødsårsag blandt kræftpatienter i USA. Alene i Denmark diagnosticeres ca. 2.450 patienter med tyktarmskræft årligt, heraf ca. 800 med sygdommen i stadie II.

Yderligere information
Lars Kongsbak, administrerende direktør, tlf. +45 4566 0888 (mobil: +45 4090 2101)

Hans Henrik Chrois Christensen, finansdirektør, tlf. +45 4566 0888 (mobil: +45 4090 2131)