Höjda krav på försäkringsförmedlare

Blivande försäkringsförmedlare måste från och med idag tydligare visa att de uppfyller krav på kunskap och kompentens. För att förhindra oseriösa aktörer från att på nytt komma in på marknaden vill Finansinspektionen (FI) dessutom göra det lättare att stänga ute förmedlare som tidigare visat sig olämpliga för sina uppdrag.

FI har sedan en tid tillbaka uppmärksammat problemen på rådgivningsmarknaden, med särskilt fokus på försäkringsförmedlarna. De försäkringslösningar som idag förmedlas till försäkringstagare har blivit alltmer komplexa och svåra att förstå.

Från och med idag skärper därför FI kontrollen av blivande förmedlare för att säkerställa att de har rätt kunskap och kompetens. Det innebär bl.a. att företagen tydligare ska visa att samtliga anställda försäkringsförmed-lare har rätt kunskap och kompetens utifrån den verksamhet som ska bedrivas. En följd av den nya processen är att handläggningstider och avgifter för vissa tillstånd kommer att förändras.

Dessutom vill FI ha rätt att göra mer omfattande prövningar av ledande befattningshavares lämplighet att driva förmedlarverksamhet och har därför uppvaktat regeringen med förslag till förändringar i vissa delar av förmedlarlagstiftningen.

Oseriösa aktörer kan därmed lättare förhindras att starta nya verksamheter efter att tidigare verksamheter har stängts ner. På bankområdet är det idag svårt för personer som tidigare visat sig olämpliga att driva bankverksamhet att på nytt få ingå i styrelsen för en bank. FI vill att detta även ska vara fallet på försäkringsförmedlarområdet.

Karin Boman Röding

Mob 070 300 47 32