Nokia kertoi muutoksista ylimmässä johdossaan ja uudisti johtokuntaansa

Nokia Oyj
14.6.2012 kello 9.30

Nokia on tänään kertonut nimittäneensä Juha Putkirannan tuotantotoiminnoista vastaavaksi johtajaksi, Timo Toikkasen Mobile Phones –yksikön johtajaksi, Chris Weberin myynnistä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi, Tuula Rytilän markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi ja Susan Sheenanin viestinnästä vastaavaksi johtajaksi. Juha Putkiranta, Timo Toikkanen ja Chris Weber ovat lisäksi Nokian johtokunnan jäseniä 1.7.2012 alkaen.

Juha Putkiranta toimi aiemmin Nokian logistiikkatoimintojen johtajana, Chris Weber vastasi yhtiön Yhdysvaltain toiminnoista ja Timo Toikkanen toimi johtajana liiketoiminnan kehitystoiminnoissa ja erityisprojekteissa.

Tuula Rytilä, joka raportoi jatkossa Chris Weberille, toimi aikaisemmin tuotevalikoimasta ja liiketoiminnasta vastaavana johtajana Smart Devices -yksikössä. Aikaisemmin viestinnän johtotehtävissä toiminut Susan Sheehan raportoi Stephen Elopille.

Nokia kertoi myös, että yhtiön markkinointijohtaja Jerri DeVard, Mobile Phones -yksikön johtaja Mary McDowell ja Marketsin johtaja Niklas Savander jättävät Nokian johtokunnan 30.6.2012 jatkaakseen uusien mahdollisuuksien parissa Nokian ulkopuolella.

Jerri DeVard aloitti yhtiössä tammikuussa 2011 ja johti Nokian markkinointia ja brändinhallintaa. Hän oli Nokian johtokunnan jäsen.

Mary McDowell on ollut useissa johtotehtävissä Nokiassa, mukaan lukien NAVTEQin hallituksen jäsenenä. Viimeisimpänä tehtävänään hän johti Nokian globaalia Mobile Phones -liiketoimintayksikköä. Hän aloitti Nokiassa vuonna 2004 ja toimi johtokunnan jäsenenä siitä lähtien.

Niklas Savander on toiminut useissa johtotehtävissä Nokiassa ja Nokia Networkissa vuodesta 1997 lähtien. Hän on ollut muun muassa NAVTEQin ja Nokia Siemens Networksin hallituksen jäsen. Viimeisimmässä tehtävässään Savander johti Nokian myyntiä, markkinointia, tuotanto- ja logististiikkatoimintoja sekä IT-toimintoja. Hän on ollut Nokian johtokunnan jäsen vuodesta 2006 lähtien. Savander jättää 30.6.2012 myös Nokia Siemens Networksin hallituksen jäsenyyden.

Jerri DeVard, Mary McDowell ja Niklas Savander toimivat Nokian neuvonantajina toimiinsa liittyvän siirtymävaiheen yli.

Lainaukset
"Juha on osoittanut vahvaa johtajuutta hänen vastatessaan Nokian logistiikkatoiminnoista", sanoi Stephen Elop. "Hänen vankka kokemuksensa Nokiasta auttaa meitä keskittäessämme toimintaamme".

"Timo tunnetaan johtajana hänen sitoutuneisuudestaan, liike-elämän näkemyksistään ja asiakaskeskeisyydestään", sanoi Stephen Elop. "Nämä ominaisuudet ovat tärkeitä, kun etenemme muutoksessamme".

"Chris on edistänyt valtavin harppauksin Nokian paluuta Yhdysvaltain markkinoille. Hänen kokemuksensa ja tuloskeskeisyytensä auttaa Nokiaa", sanoi Stephen Elop.

"Tuula tunnetaan Nokiassa hyvin hänen monipuolisuutensa, luovuutensa ja tuloksellisuutensa ansiosta", sanoi Stephen Elop. "Hänellä on ollut merkittävä rooli Lumian tuotemarkkinoinnissa ja –strategiassa, mikä on tärkeää etenemisemme kannalta".

"Susan tuo uuteen rooliinsa laajan kokemuksensa teknologia-alalta", sanoi Stephen Elop. "Hänen kokemuksensa kuluttaja-, henkilöstö- ja talousviestinnästä auttaa meitä muutoksemme aikana".

"Jerri on vaikuttanut positiivisesti Nokian mainontaan, markkinointiin ja brändityöhon. Markkinointimme on edistynyt paljon hänen johdollaan", sanoi Stephen Elop. "Kaipaan jatkossa erityisesti hänen tuoreita näkemyksiään ja uutta energiaa, jota Jerri toi Nokian brändiin".

"Maryn johtajuus on tukenut pyrkimyksiämme yhdistää seuraavat miljardi ihmistä internettiin uusien laitteiden ja palveluiden innovaatioiden myötä", sanoi Stephen Elop. "Nokia on hänen johdollaan tuonut uusia mahdollisuuksia kuluttajille kasvumarkkinoilla, mikä on edistänyt vahvasti Nokian liiketoimintaa. Tulen kaipaamaan hänen panostaan Nokian hyväksi".

"Niklas on kuudentoista vuoden Nokia-uransa aikana tukenut eri yksiköiden johtotehtävissä menestyksekkäästi kasvuamme ja muutostamme. Hän on toiminut muun muassa palveluliiketoiminnan johdossa ja viimeisimpänä tehtävänään johtanut myyntiä, markkinointia, tuotanto- ja logistiikkatoimintoja sekä IT-toimintoja", sanoi Stephen Elop. Niklas on ollut minulle arvostettu kumppani Nokia-aikanani ja hänen panostaan tullaan kaipaamaan".

Nokia on maailman johtava langattoman viestinnän yritys, jonka tuotteista on tullut olennainen osa ihmisten elämää ympäri maailmaa. Joka päivä yli 1,3 miljardia ihmistä käyttää Nokian laitteita tallentaakseen ja jakaakseen kokemuksia, hakeakseen tietoa, löytääkseen määränpäähänsä tai yksinkertaisesti puhuakseen toisilleen. Nokian edistyksellinen teknologia ja muotoilu ovat tehneet sen brändistä yhden maailman tunnetuimmista. Lisätietoja on saatavilla osoitteesta: http://www.nokia.com/about-nokia

On otettava huomioon, että tähän tiedotteeseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) odotetut suunnitelmat ja hyödyt liittyen kumppanuuteen Microsoftin kanssa, jossa pyritään tuomaan yhteen yhtiöiden toisiaan täydentävät vahvuudet ja osaaminen uuden maailmanlaajuisen mobiiliekosysteemin luomiseksi älypuhelimille; B) uusien strategioidemme toteuttamisen aikataulut ja odotetut hyödyt, mukaan lukien toiminnalliset ja taloudelliset hyödyt ja tavoitteet, sekä muutokset yhtiön johdossa ja toiminnallisessa rakenteessa; C) tuotteidemme ja palveluidemme toimituksiin liittyvät ajankohdat; D) kykymme innovoida, kehittää, toteuttaa ja kaupallistaa uusia teknologioita, tuotteita ja palveluita; E) arviot markkinoiden kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; F) arviot ja tavoitteet koskien teollisuudenalamme volyymien kehitystä, markkinaosuutta, hintoja, liikevaihtoa ja katteita liittyen tuotteisiimme ja palveluihimme; G) toiminnallisia tavoitteitamme ja liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; H) arviot ja tavoitteet koskien yhteistyö- ja kumppanuusjärjestelyitä; I) vireillä olevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; J) arviot koskien uudelleenjärjestelyiden, investointien, yrityskauppojen ja divestointien menestyksekästä toteuttamista oikea-aikaisesti ja kykyämme saavuttaa uudelleenjärjestelyihin, investointeihin, yrityskauppoihin tai divestointeihin liittyvät taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet; ja K) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "tavoite", "arvioida", "on tarkoitettu", "tähdätä", "suunniteltu", "aikoa", ”tekee” tai muu vastaava ilmaisu. Tällaiset lausumat perustuvat johdon parhaaseen arvioon ja uskoon sen tiedon valossa, joka sillä on kyseisellä hetkellä saatavilla. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia voivat olla esimerkiksi: 1) kykymme tehokkaasti ja oikea-aikaisesti toimeenpanna suunnitellut muutokset toimintamalliimme, mukaan lukien suunnitellut uudelleenjärjestelytoimenpiteet ja kykymme menestyksekkäästi toteuttaa suunnitellut investoinnit, yrityskaupat ja divestoinnit parantaaksemme toimintamalliamme ja saavuttaa tavoiteltuja tehokkuusetuja ja liiketoimintakulujen alennuksia; 2) menestyksemme älypuhelinmarkkinoilla, mukaan lukien kykymme esitellä ja tuoda markkinoille merkittäviä määriä houkuttelevia, kilpailukykyisesti hinnoiteltuja Nokia-tuotteita joissa on Windows Phone -alusta, jotka erottuvat positiivisesti kilpailijoidemme tuotteista sekä Windows Phone -ekosysteemin ulkopuolella että sisällä; 3) kykymme tehdä niistä Nokia-tuotteista, joissa on Windows Phone -alusta, kilpailukykyinen valinta kuluttajille sekä menestyksemme Microsoftin kanssa kannustaa ja tukea sitä, että saavutetaan kilpailukykyinen ja kannattava maailmanlaajuinen ekosysteemi Windows Phone -alustaan perustuville älypuhelimille, joka saavuttavat riittävän laajuuden, arvon ja houkuttelevuuden kaikille markkinaosapuolille; 4) haasteet joita meillä on liittyen kykyymme ylläpitää Symbian-alustaan perustuvan puhelinvalikoimamme kilpailukykyisyyttä ja Symbian-alustan taloudellista elinkelpoisuutta kun siirrymme Windows Phone -alustaan ensisijaisena älypuhelinohjelmistoalustanamme; 5) kykymme saada tuottoa sijoituksillemme seuraavan sukupolven laitteisiin, ohjelmisto-alustoihin ja käyttäjäkokemuksiin; 6) kykymme tuottaa houkuttelevia ja kilpailukykyisiä matkapuhelimia, mukaan lukien sellaisia matkapuhelimia joissa on älypuhelimille ominaisia piirteitä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti siten, että ne ovat laitteistoltaan ja ohjelmistoltaan erottuvia ja että niissä on paikallisesti relevantteja palveluita ja sovelluksia; 7) kova kilpailutilanne eri markkinoillamme ja kykymme säilyttää tai parantaa markkina-asemaamme tai menestyksellisesti vastata kilpailuympäristömme muutoksiin; 8) kykymme pitää palveluksessa, kannustaa, kehittää ja rekrytoida osaavia työntekijöitä; 9) Location & Commerce ¬strategiamme menestys, mukaan lukien kykymme ylläpitää tämän hetkiset liikevaihdon lähteet, kyky tarjota tukea meidän Devices & Services -liiketoiminnalle ja luoda uusia liikevaihdon lähteitä meidän paikkatietopalveluihin ja paikallisiin kaupankäyntipalveluihin liittyvistä omaisuuseristä; 10) menestyksemme yhteistyö- ja kumppanuusjärjestelyissä kolmansien osapuolten, mukaan lukien Microsoftin kanssa; 11) kykymme nopeuttaa innovaatiota, tuotekehitystä ja toimeenpanoa tuodaksemme markkinoille oikea-aikaisesti uusia innovatiivisia ja kilpailukykyisiä mobiilituotteita sekä paikkatietoihin perustuvia että muita palveluita; 12) riippuvaisuus mobiilituotteiden ja langattoman viestinnän toimialojen kehityksestä useilla erilaisilla markkinoilla, mukaan lukien paikkatietopalveluihin ja paikallisiin kaupankäyntipalveluihin liittyvillä toimialoilla, sekä yleinen maailmanlaajuinen ja alueellinen taloudellinen tilanne; 13) kykymme suojata useita patentoituja standardisoituja tai differoivia teknologioita kolmansien osapuolien loukkauksilta tai toimenpiteiltä, jotka tähtäävät teollisoikeuksiemme mitätöimiseen; 14) kykymme säilyttää ja hyödyntää perinteisiä vahvuuksiamme mobiilituotemarkkinoilla, mikäli strategioidemme täytäntöönpanon ja muiden tekijöiden johdosta epäonnistuisimme operaattoriasiakkaidemme, jakelijoidemme ja kuluttajien asiakasuskollisuuden ylläpitämisessä; 15) toimittajiemme, yhteistyökumppaneidemme ja asiakkaidemme menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 16) kykymme ylläpitää menestyksekkäästi tuotannon, palveluiden kehittämisen ja toimittamisen, sekä logistiikan tehokkuutta ja kykymme varmistaa tuotteidemme ja palveluidemme laatu, turvallisuus tietoturva ja oikea-aikainen toimitus; 17) kykymme hankkia oikea-aikaisesti ja keskeytyksettä riittäviä määriä laadukkaita täysin toimivia komponentteja, osarakenteita, ohjelmistoja ja palveluita edullisin ehdoin; 18) kykymme hallita varastoamme ja sopeuttaa toimituksemme oikea-aikaisesti tuotteidemme muuttuvaan kysyntään; 19) todelliset tai väitetyt ongelmat tuotteidemme laadussa, turvallisuudessa tai tietoturvassa; 20) kybertietoturvamurron vaikutus tai muu meidän, yhteistyökumppaneidemme tai alihankkijoidemme keräämien, saamien tai säilyttämien tai tuotteidemme kautta saatujen tai tuotteissamme säilytettyjen henkilötietojen tai muiden kuluttajia koskevien tietojen todellinen tai väitetty katoaminen, asiaton ilmitulo tai vuoto; 21) kykymme menestyksekkäästi hallita tuotteidemme hinnoittelua ja tuotteisiimme ja toimintoihimme liittyviä kustannuksia; 22) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron ja Yhdysvaltojen dollarin, Japanin jenin, Kiinan yuanin sekä eräiden muiden valuuttojen välillä; 23) kykymme suojata teknologioita, joita Nokia tai muut kehittävät tai joita me lisensioimme, kolmansien osapuolten väitteiltä että olisimme loukanneet suojattuja teollisoikeuksia, sekä tiettyjen tuotteissamme ja palveluissamme käytettyjen teknologioiden saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin; 24) taloudellisiin, poliittisiin tai säädöksiin liittyvien tapahtuminen sekä muiden tapahtumien vaikutus myyntiimme, tuotantolaitoksiimme tai omaisuuseriimme kehittyvissä maissa; 25) eri valtioiden toimintatapojen, kauppapolitiikkojen, lakien tai säännösten muutosten vaikutukset maissa, joissa meillä on omaisuuseriä tai liiketoimintaa; 26) mahdolliset monitahoiset veroihin liittyvät seikat ja velvoitteet, joiden nojalla meille tulee maksettavaksi lisää veroja jollakin tai useilla niistä monista oikeudenkäyttöalueista joissa meillä on liiketoimintaa; 27) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 28) oikeudenkäyntien epäsuotuisat lopputulokset; 29) väitteet siitä, että tukiasemien ja mobiilituotteiden synnyttämistä sähkömagneettisista kentistä aiheutuisi mahdollisia terveysriskejä, sekä niihin liittyvät oikeudenkäynnit ja julkisuus riippumatta siitä, onko väitteillä perusteita; 30) Nokia Siemens Networksin kyky toimeenpanna menestyksekkäästi ja oikea-aikaisesti sen uusi strategia ja uudelleenjärjestelysuunnitelma ja lisätä sen yleistä kilpailukykyä kannattavuutta; 31) Nokia Siemens Networksin menestys tietoliikenneverkkoihin liittyvien palveluiden markkinoilla ja sen kyky tehokkaasti ja kannattavasti sopeuttaa sen liiketoiminta ja toiminnot oikea-aikaisesti vastaamaan asiakkaiden yhä monipuolisempia tarpeita; 32) Nokia Siemens Networksin kyky säilyttää ja parantaa sen markkina-asemaa tai vastata menestyksekkäästi kilpailuympäristön muutoksiin; 33) Nokia Siemens Networksin likviditeetti ja sen kyky vastata käyttöpääomaa koskeviin tarpeisiin; 34) Nokia Siemens Networksin kyky tuoda oikea-aikaisesti markkinoille uusia tuotteita ja palveluita sekä niihin liittyviä parannuksia ja teknologioita; 35) Nokia Siemens Networksin kyky menestyksekkäästi toimeenpanna sen strategia Motorola Solutions -yhtiöltä hankituille langattomien verkkotoimintojen omaisuuserille; 36) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittäviin asiakkaisiin verkkoratkaisujen ja niihin liittyvien palvelujen aloilla; 37) asiakasrahoitusriskiemme hallinta erityisesti verkkoratkaisujen ja niihin liittyvien palvelujen aloilla; 38) mahdolliset käynnissä olevat tai muut viranomaistutkimukset, jotka kohdistuvat tiettyjen Siemensin entisten työntekijöiden väitettyihin rikkomuksiin, jotka voivat liittyä tai joilla voi olla vaikutusta Siemensistä Nokia Siemens Networksiin siirtyneisiin operaattoritoimintoihin ja työntekijöihin; ja 39) häiriöt, jotka aiheutuvat Nokia Siemens Networksin asiakassuhteille käynnissä olevista viranomaistutkimuksista, jotka liittyvät Siemensistä Nokia Siemens Networksiin siirtyneisiin operaattoritoimintoihin, sekä ne riskitekijät, jotka mainitaan Nokian 31.12.2011 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 13 - 47 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla. Muut tuntemattomat tai odottamattomat tekijät tai vääriksi osoittautuvat oletukset voivat aiheuttaa todellisten tulosten huomattavan poikkeamisen tulevaisuudennäkymiin liittyvissä kannanotoissa ja lausumissa esitetyistä tulosodotuksista. Nokia ei sitoudu päivittämään tai muuttamaan tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja tai lausumia uuden tiedon, tulevaisuuden tapahtuman tai muun syyn johdosta, paitsi siltä osin kuin sillä on siihen lainmukainen velvollisuus.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Nokia