Lindex ja Seppälä muodostavat Stockmann-konserniin uuden Muotiketjut-liiketoimintayksikön kasvun vauhdittamiseksi

Helsinki, Suomi, 2012-06-15 07:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Pörssitiedote 15.6.2012 klo 8.50 EET

Stockmann-konserni uudistaa organisaatiorakennettaan vauhdittaakseen Lindex- ja Seppälä-muotiketjujen kasvua ja vahvistaakseen kohtuuhintaisen muodin liiketoimintaa. Uusi Muotiketjut-liiketoimintayksikkö kattaa kaikki Lindexin ja Seppälän nykyiset toiminnot, ja se tukee muotiketjujen strategista tavoitetta laajentua menestyksekkäästi kansainvälisillä markkinoilla.

Lindexin ja Seppälän brändejä kehitetään jatkossakin ainutlaatuisten identiteettiensä mukaisesti ja samalla panostetaan tuotemerkkien keskeisiin asiakasryhmiin. Uusi liiketoimintayksikkö ottaa käyttöön yhteiset prosessit sekä tukitoiminnot, joiden avulla vahvistetaan ketjujen välistä yhteistyötä ja mahdollistetaan entistä kustannustehokkaampi toiminta. Muutoksista ei seuraa merkittäviä kertaluonteisia kuluja.

Göran Bille on nimitetty Muotiketjut-liiketoimintayksikön johtajaksi. Hän jatkaa myös Lindexin toimitusjohtajana. Nina Laine-Haaja jatkaa Seppälän toimitusjohtajana ja raportoi Göran Billelle. Nina Laine-Haaja jatkaa myös Stockmann-konsernin johtoryhmän jäsenenä siirtymäkauden ajan, vuoden 2012 loppuun asti.

Uusi rakenne selkeyttää Stockmann-konsernin toimintaa, joka perustuu kahteen vähittäiskaupan alaan: tavarataloihin ja muotiketjuihin. Taloudellisessa raportoinnissa konsernin toimintasegmentit ovat jatkossa Tavarataloryhmä (Stockmann-tavaratalot, Hobby Hall, Akateeminen Kirjakauppa, Stockmann Beauty sekä Bestseller- ja Zara-franchisingmyymälät) ja Muotiketjut (Lindex ja Seppälä). Uusi raportointirakenne otetaan käyttöön kuukausittaisissa liikevaihtotiedotteissa kesäkuusta 2012 alkaen ja 10.8.2012 julkistettavassa tammi–kesäkuun osavuosikatsauksessa.

Lindexin liikevaihto oli 624,1 miljoonaa euroa ja liikevoitto 41,2 miljoonaa euroa vuonna 2011. Seppälän liikevaihto oli 143,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 1,4 miljoonaa euroa. Yhteensä muotiketjut muodostivat 38 prosenttia Stockmann-konsernin liikevaihdosta ja 55 prosenttia konsernin liikevoitosta vuonna 2011. Maaliskuun 2012 lopussa Lindexillä oli 451 myymälää 14 maassa ja Seppälällä 227 myymälää 6 maassa.

Lisätietoja:
Hannu Penttilä, toimitusjohtaja, Stockmann, puh. (09) 121 5801