Uppdatering från bolaget

Stockholm, 2012-06-18 08:20 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Bästa aktieägare,

Som ett tillägg till fredagens pressmeddelande vill jag förtydliga företagets nuvarande läge.

Petrogrand har genomfört ett av styrelsen fastlagt borrprogram på ett väl utfört sätt och inom budget. Efter programmets genomförande har bolaget kvar ca 400 MSEK i kassan.

Alla myndighetstillstånd var klara i tid. Alla avtal med borrbolag har förhandlats på ett transparent och professionellt sätt. Borrprogrammet startade på utsatt tid, med undantag av brunn Ragozinskaya-3, och det på grund av den milda vintern.

Tre prospekteringsbrunnar har borrats på två licensområden, vars syfte är att fastställa förekomsten av kolväte (olja/gas) på de av seismiken påvisade strukturerna. Alla nivåer i en prospekteringsbrunn skall penetreras för att få maximal information. När produktionsbrunnar borras placeras de på för nivåerna optimala platser för produktion som inte nödvändigtvis är desamma som för prospekteringsbrunnarna.

Fyra strukturer har påvisats av den genomförda och omarbetade seismiken på Nizhnepaninsky licensen. Vi valde att utföra prospekteringsborrning på två av dessa.

Nizhnepaninsky

Yuzhno-Nazinskaya 232:

De resultat som vi hittills har fått från brunn N-232 är att flera oljeförande zoner har påträffats. Resultatet av genomförda tester är under omarbetning och utvärdering.

Det vi hittills vet om strukturen är att den finns där och samkörning av testdata, samt av det material som framkommer efter genomförd VSP (vertikal sesmisk profilering) kommer visa oss hur strukturen är utformad, dess storlek och utbredning.

Allt detta skall utgöra underlag för ett beslut om vi skall borra en sidobrunn (side-track), borra en horisontell brunn (i de intressanta lagren) eller fastställa en helt ny borrplats.

Detta behövs för att sedan kunna beräkna hur stor strukturen är och för en preliminär beräkning av oljereserven (C1+C2). Observera att vi fortfarande håller på med utvärdering och kartläggning och inte med produktion.

Zapadno Ambarskaya - 6:

Test av brunnen har startats i början av juni. Efter perforering av zon J14-15 fick vi ett flöde av gaskondensat (icke-kommersiellt) som har skickats in för analys. Brunnen kommer fortsätta testas då flera zoner återstår.

I detta fall har resultatet hittills varit tillfredställande då vi kunnat bekräfta Ambarskoye-strukturens existens som framgick av seismiken.

Det som blev en angenäm överraskning efter första testet är att vi kunnat påvisa förekomst av gaskondensat, som är en lättare sorts råolja och vid kommersiell produktion inbringar ett bättre pris på marknaden.

Efter att alla tester är genomförda och utvärderade kommer vi att kunna avgöra om vi skall utföra fler borrningar på denna struktur eller inrikta våra insatser på närliggande strukturer under vintern 2012-2013.

Muromsky -2

Ragozinska-3:

Vi nådde det fastställda måldjupet under vecka 24 och flera nivåer har påvisat förekomst av kolväten som vi kommer att utföra tester på. Resultat av dessa tester kommer, tillsammans med data från seismiken som gjordes under vintern, utgöra underlag för fortsatt arbete på Muromsky -2 licensområde.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att med de preliminära underlag vi har fått fram, med flera återstående tester, så är jag mycket optimistisk inför det fortsatta arbetet.

Mer information till er kommer när testresultaten föreligger.

Alla företagets anställda har under senaste tiden lagt ner mycket arbete och all sin kunskap på att de stora investeringar som har gjorts skall utgöra ett bra underlag för bolagets framgångar.

Samtidigt fortsätter arbetet med granskning av nya förslag till förvärv som regelbundet kommer in till oss.

Med dessa ord vill jag önska alla aktieägare och alla Petrogrand anställda en riktig fin sommar.

Maks Grinfeld

VD, Petrogrand AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maks Grinfeld, VD, tel: +46-8-5000 78 10
Sven-Erik Zachrisson, styrelseordförande, tel: +46-8-5000 78 10
Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB

Aktsamhetsuppmaning:
Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUR/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.