FLSmidth skal levere verdens største flash-tørringsanlæg

Selskabsmeddelelse til Finanstilsynet nr. 28-2012, 22. juni 2012

FLSmidth har modtaget en ordre til en værdi af cirka DKK 460 mio. fra det marokkanske firma OCP Office Chérifien des Phosphates på levering af udstyr og teknologi til en fosfatterminal i Jorf Lasfar, omkring 120 km syd for Casablanca.

Ordren omfatter levering af et komplet flash-tørringsanlæg til tørring af afvandet fosfatmalm. Anlægget bliver med en kapacitet på 31.000 tons i døgnet verdens største til flash-tørring af fosfat. Leverancen omfatter endvidere udstyr til forbrænding og granulering, et røgrensningsanlæg herunder afsvovling baseret på kalksten samt en komplet kontroludstyrspakke.

OCP er blandt verdens førende inden for udvinding og behandling af fosfat og fosfatprodukter primært til gødningsindustrien. OCP er en kendt kunde hos FLSmidth og placerede sidste år en stor ordre på materialehåndtering (se selskabsmeddelelse nr. 16-2011).

FLSmidths omfattende forsøg med fosfatmalm på dets eget testanlæg samt dets verdensførende systemer inden for automation og røgrensning har været afgørende for placeringen af denne ordre og demonstrerer FLSmidths styrke som leverandør af avanceret teknologi.

"Med den stigende efterspørgsel efter gødning rundt om i verden er vi stolte over at kunne levere verdens største anlæg til flash-tørring af fosfat og over at kunne tilbyde kunderne innovative løsninger der overgår Verdensbankens normer for emissioner," udtaler adm. koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen.

Ordren vil bidrage positivt til FLSmidths indtjening indtil 2013.

-------------------------------------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til adm. koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S på tlf. 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Pernille Friis Andersen
Corporate Communications & Investor Relations