PANDORA HELT I TOP I ANERKENDT GLOBALT BENCHMARK FOR DE MEST AKTIVE FANS PÅ FACEBOOK

PRESSEMEDDELELSE
25. juni 2012

For andet år i træk har PANDORA opnået en topplacering på den digitale New York tænketank L2s Facebook IQ Index®. Med indeksets højeste antal ugentlige fanopslag topper PANDORA listen inden for kategorien højeste fanaktivitet, og opnår en samlet placering som nr. 10 ud af 100 globale prestigebrands. I kategorien ’Ure & Smykker’ indtager PANDORA tredjepladsen foran andre og længere etablerede globale smykkebrands.

L2s Digital IQ Index er en global målestok for, hvor godt prestigebrands klarer sig digitalt, og deres årlige Facebook IQ Index er den eneste brand-undersøgelse, der måler luksusmærkernes markedsføringskompetence og performance på verdens største digitale platform.

Ifølge L2 er Top 10-listen domineret af brands, som er dygtige til at engagere deres besøgende gennem brugergenereret indhold, lokale sider og opslag. Med 1.040 ugentlige opslag i gennemsnit i 2012 – indeksets højeste antal på tværs af alle kategorier – sætter PANDORA standard inden for fan-engagement og har tilmed forbedret sin placering siden sidste år.  (I 2011 indtog PANDORAs fan-engagement førstepladsen i kategorien ’Ure & Smykker’ og en samlet tredjeplads på tværs af alle kategorier.) Med 1.372.030 ’Likes’ i maj 2012 opnåede PANDORA en 3. plads inden for sin kategori og en 10. plads på tværs af alle brands.

“PANDORAs Facebook-side har de mest aktive fans i hele den eksklusive industri. Det understreger brandets evne til at løfte et stærkt sammentømret offline community til et meget engageret online fællesskab,” siger Daniella Caplan, partner i L2 og chef for Facebook IQ Index® Research.

Mikkel Berg, PANDORAs Senior Vice President for Group Marketing, siger: “PANDORA er grundlæggende et socialt brand. Vores smykker henter inspiration fra og er skabt til kvinder over hele verden, og Facebook er medvirkende til, at vi kan opfylde vores ambition om at hjælpe disse kvinder med at udtrykke deres individualitet og dele deres unikke historier. Facebook er et unikt forum til at understøtte dialogen mellem vores kunder og giver os samtidig feedback i realtid, som igen driver vores innovation og forbedrer vores forståelse af vores kunders ønsker og behov.”

”Vi er et ungt brand, og derfor er vi selvfølgelig stolte over at indtage en topplacering i branchen, men den virkelige ære tilfalder alle de kvinder, som bidrager til vores online fællesskab hver eneste dag,” tilføjer Mikkel Berg.

PANDORAs måde at arbejde med Facebook, som har indbragt selskabet en status som ’Talentfuld’, er ikke alene udtryk for et stort og begejstret fællesskab på Facebook, men også for en stærk integrering af hele markedsføringsindsatsen. PANDORAs digitale kommunikationsstrategi, som er en central del af den overordnede markedsføringsstrategi, omfatter en tæt integration mellem Facebook, PANDORAs website og andre medier som fx PANDORAs populære digitale magasin.

PANDORA lancerede sin Facebook-side i 2009, og i december 2011 kunne selskabet byde fan nr. 1 million velkommen. I dag har PANDORA næsten 1,4 millioner fans på Facebook og mere end 500.000 aktive brugere hver måned. Mellem 350.000 og 500.000 Facebook-brugere ser således PANDORAs opdateringer hver dag.

OM L2

L2 er en tænketank inden for digital innovation med base i New York. L2s Digital IQ Index® rapporter giver brands et sammenligningsgrundlag for måling af deres digitale kompetence i forhold til deres branche. Digital IQ Index, der er udviklet af L2’s grundlægger, professor ved New York University, Stern Scott Galloway, er et solidt værktøj, som registrerer brands ud fra mere end 100 kvantitative og kvalitative målepunkter og diagnosticerer deres digitale styrker og svagheder. For yderligere oplysninger om L2s Facebook IQ Index® se http://www.l2thinktank.com/research/facebook-iq-index-2012/

OM PANDORA

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ædle materialer til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 65 lande fordelt på seks kontinenter via over 10.000 forhandlere, herunder omkring 700 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 5.300 medarbejdere, hvoraf 3.600 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen i Danmark. I 2011 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 6,7 mia. (ca. EUR 893 mio.). For yderligere oplysninger, se www.pandoragroup.com

For yderligere information, kontakt venligst:

Kasper Riis, VP Group Communications
Mobil 3035 6728