DESIGN COLOURS LIFE - CONTEMPORARY FINNISH DESIGN AND MARIMEKKO -NÄYTTELY MOCA SHANGHAISSA SYKSYLLÄ 2012

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 26.6.2012 klo 9.00

Shanghain nykytaiteen museossa 26. lokakuuta avautuva Radical Design Weekin, Marimekon ja Shanghain nykytaiteen museon järjestämä näyttely Design Colours Life - Contemporary Finnish Design and Marimekko esittelee Suomea, suomalaista muotoiluperinnettä ja sitä, kuinka design näkyy arjessamme ja tuo väriä elämäämme. Näyttelyn kaksi osaa - Marimekko sekä Contemporary Finnish Design - tarjoavat yhdessä kokonaisvaltaisen katsauksen suomalaisen designin nykymaailmaan. Näyttely on avoinna 9. joulukuuta 2012 asti.

Marimekko esittäytyy näyttelyssä edelläkävijänä ja esimerkkinä suomalaiselle designajattelulle tyypillisestä demokraattisesta lähestymistavasta. Se kertoo, kuinka laajalti sen vahvat kuviot ja värit ja ajaton muotoilu vaikuttavat ihmisten emotionaaliseen hyvinvointiin eri puolilla maailmaa.

Contemporary Finnish Design -osuuden sydämenä on suomalaisen muotoilun traditio: kuinka luonto näkyy muotokielessä, mistä yksinkertaisuus ja funktionaalisuus ovat lähtöisin, kuinka suomalaisen muotoilun menestystarina syntyi. Traditiosta kumpuavat nykyhetki ja muotoilun eri suunnat. Näyttelyssä esiteltävät tekijät ja yritykset ovat murtaneet konventioita, työskennelleet asenteella, kurottaneet korkealle ja olleet osa ilmiötä, joka on tehnyt Suomesta ja suomalaisesta muotoilusta erityislaatuisen.

”Näyttely maailmankuulussa MOCA Shanghaissa on Suomelle ainutlaatuinen tilaisuus kertoa muotoiluumme vaikuttaneista näkemyksistä ja tarinoista sekä innostaa ja inspiroida ihmisiä.  Odotamme innolla, millaisia luovia siltoja Suomen ja Kiinan välille näyttelyn kuluessa rakentuu”, sanoo Marimekon taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen.

“Näyttely maalaa monitahoisen maiseman suomalaisesta muotoilusta ja esittelee joukon näkemyksellisiä suunnittelijoita eri aikakausilta. Näyttelyssä kävijät saavat kokea, kuinka syvälle muotoilu on juurtunut suomalaisten elämään. Näyttely osoittaa, kuinka muotoilu tuo ympärillemme kauneutta. Hyvä muotoilu on arkipäivän luksusta”, kertoo Tuuli Sotamaa, Contemporary Finnish Design -osuuden kuraattori.

Design Colours Life - Contemporary Finnish Design and Marimekko -näyttelyn kuraattoreina toimivat Tuuli Sotamaa, Jeremiah Tesolin ja Sami Ruotsalainen. Designmuseo on tukenut näyttelyn Marimekkoa koskevan osan toteuttamista antamalla laajan Marimekko-arkistonsa näyttelyn käyttöön. Näyttely on Shanghaissa 26.10. - 4.11.2012 järjestettävän Radical Design Weekin päätapahtuma.

Lisätietoja: Maarit Heikkilä, PR-päällikkö, puh. 09 758 7321, maarit.heikkila@marimekko.fi

MARIMEKKO OYJ
Markkinointiviestintä

Tiina Alahuhta-Kasko