Gennemførelse af kapitalplan

London Stock Exchange
Oslo Børs

28. juni 2012

vestjyskBANK har i dag gennemført de resterende elementer i bankens kapitalplan, som første gang blev offentliggjort ved selskabsmeddelelse af den 25. januar 2012.

• Indskud af ansvarlig lånekapital på 200 mio. kr. gennemført
  • Frasalg af sektoraktier for i alt 175 mio. kr. gennemført
  • Endeligt tilsagn fra Finansiel Stabilitet A/S om nye individuelle statsgarantier er opnået
  •

I dag har vestjyskBANK således gennemført frasalget af sektoraktier for i alt 175 mio. kr. til Danmarks Nationalbank samt optagelsen af ansvarlig lånekapital på i alt 200 mio. kr. fra en kreds af banker bestående af blandt andre Arbejdernes Landsbank, Danske Bank, FIH Erhvervsbank, Jyske Bank, Nordea Bank Danmark, Nykredit Bank, Spar Nord Bank, Sydbank samt en række lokale pengeinstitutter.[1]

Salget af sektoraktierne medvirker sammen med det ansvarlige lån til at styrke bankens solvens.

Endelig har vestjyskBANK i dag opnået et endeligt bindende tilsagn fra Finansiel Stabilitet A/S om nye individuelle statsgarantier for et samlet beløb på op til 6,8 mia. kr. og med en løbetid på op til 3 år fra udløbet af de gældende statsgarantier. vestjyskBANK har, som offentliggjort den 4. juni og den 7. juni 2012, gennemført førtidsindfrielser af statsgaranterede obligationslån for i alt 1,8 mia. kr. Det endeligt bindende tilsagn er derfor blevet reduceret fra 8,6 mia. kr. til 6,8 mia. kr.

Det endeligt bindende tilsagn er undergivet en række vilkår, herunder at

• vestjyskBANK løbende skal nedbringe de garanterede forpligtelser, hvor garantitilsagnet nedsættes til 5 mia. kr. den 31. december 2013, 3 mia. kr. den 31. december 2014 og 2 mia. kr. den 31. december 2015 med endelig afvikling den 30. juni 2016, samt at
  • vestjyskBANK så længe der er udestående garanterede forpligtelser ikke kan
    •      foretage kapitalnedsættelser, hvor beløbet udbetales til aktionærer, iværksætte nye tilbagekøbsprogrammer af egne aktier, udstede fonds- eller friaktier til favørkurs eller i øvrigt gøre brug af lignende fordelagtige ordninger, bortset fra i forbindelse med helt eller delvis tilbagekøb af statens aktier som led i en afvikling af et statsligt kapitalindskud i vestjyskBANK,
    • udbetale udbytte, eller
    • igangsætte nye aktieoptionsprogrammer eller andre lignende ordninger til direktionen.

Med gennemførelsen af ovennævnte forhold samt konverteringen af statsligt kapitalindskud i februar 2012, fusionen med Aarhus Lokalbank i marts 2012 samt fortegningsemissionen i maj 2012, har vestjyskBANK således gennemført den kapitalplan, som banken offentliggjorde den 19. januar 2012.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til adm. bankdirektør Frank Kristensen på tlf. 96 63 21 01 eller HR- & kommunikationsdirektør Michael Thorup Madsen på tlf. 96 63 21 16.

vestjyskBANK

Frank Kristensen
administrerende bankdirektør

fk@vestjyskbank.dk

Vestjysk Bank A/S
Torvet 4-5
7620 Lemvig

CVR-nr. 34 63 13 28
www.vestjyskbank.dk

[1] Sparekassen Vendsyssel, Sparekassen Hobro, Sparekassen Kronjylland, Den Jyske Sparekasse, Sparekassen Sjælland, Sparekassen Thy, Lån og Sparbank, Ringkjøbing Landbobank, Nørresundby Bank, Nordjyske Bank, Djurslands Bank og Sparekassen Himmerland.