Keskisuomalainen Oyj ostaa osuuden Etelä-Suomen Sanomia kustantavasta Esan Kirjapaino Oy:sta.

Jyväskylä, 2012-06-29 11:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Keskisuomalainen Oyj                              Pörssitiedote

29.6.2012 klo 12.30

Keskisuomalainen Oyj on tänään allekirjoittanut kauppakirjan, jolla se ostaa Sanoma News Oy:ltä 41.000 kappaletta Esan Kirjapaino Oy:n A-osaketta ja 50.000 kappaletta B-osaketta. Yhteensä ostettavat osakkeet vastaavat 19,2 % koko Esan Kirjapaino Oy:n osakekannasta ja 14,7 % äänivallasta. Kauppa on ehdollinen ja edellyttää ettei kukaan Esan Kirjapaino Oy:n osakkaista tai yhtiö itse käytä lunastusmahdollisuuttaan ja että kaupalle saadaan Esan Kirjapaino Oy:n hallituksen suostumus. Kaupan lopullinen toteutuminen selviää arviolta elokuun loppuun mennessä.

Tehtävän kaupan myötä Keskisuomalainen Oyj:n asema suomalaisessa mediakentässä vahvistuu. Järjestelyn seurauksena Esan Kirjapaino Oy:stä tulee Keskisuomalainen Oyj:n osakkuusyhtiö edellyttäen, että kauppa toteutuu kaavaillulla tavalla.

Vesa-Pekka Kangaskorpi:

”Keskisuomalainen Oyj:n kustantamat lehdet Keskisuomalainen ja Savon Sanomat tekevät jo nyt yhteistyötä Esan Kirjapaino Oy:n julkaiseman Etelä-Suomen Sanomien kanssa.  Osakekauppa mahdollistaa tulevaisuudessa laajenevan ja syvenevän yhteistyön unohtamatta alueellisen ja paikallisen sisällön merkitystä maakuntalehdille. Järjestely parhaimmillaan vapauttaa resursseja juuri tähän työhön.

Esan Kirjapaino Oy on menestyvä ja hyvin hoidettu viestintäyhtiö. Yhtiö on oman alueensa johtava mediayhtiö. Uskon, että tehty osakekauppa parantaa syvenevän yhteistyön kautta molempien yhtiöiden toimintaedellytyksiä tulevaisuudessa.”

Keskisuomalainen Oyj

Vesa-Pekka Kangaskorpi