Delårsrapport 1 januari–30 juni 2012

• Substansvärdet uppgick till 113 Kr per aktie den 30 juni 2012, en ökning med 13% sedan årsskiftet inklusive återinvesterad utdelning.

• Aktieportföljens värde ökade med 3,3 Mdkr till 59,8 Mdkr, eller med 6% under första halvåret. Stockholmsbörsen steg med 3%.

• Totalavkastningen uppgick till 12% för A-aktien och 13% för C-aktien under första halvåret jämfört med 7% för avkastningsindex.

• Resultatet för första halvåret uppgick till 5,1 (-4,3) Mdkr motsvarande
    13,08 Kr/aktie (-11,18).

VDs kommentar

Eurokrisen fortsätter att sätta sin prägel på det globala stämningsläget i allmänhet och de finansiella marknaderna i synnerhet. Oron över Europas utveckling handlar fortfarande främst om ett svagt banksystem och underfinansierade statsbudgetar i många kontinentaleuropeiska länder. Sverige liksom de övriga nordiska länderna har starka offentliga finanser och banksystem vilket är en fördel i dessa orostider. Aktiviteten i den reala ekonomin och i våra innehavsbolag är fortfarande på en över lag stabil och relativt hög nivå. Det är ett resultat av att våra innehavsbolag verkar på en global marknad och att den ekonomiska utvecklingen fortfarande är relativt god i stora delar av världen.

Utvecklingen i Europa är på många sätt en dragkamp mellan det politiska systemet och finansmarknaden.  Den globala finansmarknaden kräver snabba lösningar och tydliga resultat samtidigt som den naturliga trögheten i ett politiskt system som EU, med breda överenskommelser och framförhandlade kompromisser, skapar ett förtroendegap. Marknaden får därför inte den stabilitet och förutsägbarhet som den förväntar sig. Marknadens törst efter lösningar kan i dagsläget endast tillfredställas på likviditetsområdet genom ytterligare insatser från den Europeiska centralbanken ECB. I slutändan är det endast strukturella reformer och tillväxt som långsiktigt kan vända Euroområdets kris. Det handlar bl a om väl anpassade institutionella ramverk för den gemensamma valutans funktionssätt, strukturreformer i medlemsländerna inom t ex finansmarknads- och arbetsrättsområdet samt satsning på infrastruktur. Det strukturella arbetet tar tid - något som marknaden måste acceptera.

Personligen tror jag inte att världen går under den här gången heller. Man kan också konstatera att det finns starka drivkrafter i form av urbanisering, befolkningstillväxt och samhällsutveckling som möjliggör en långsiktigt god tillväxt i stora delar av världen.  Ur ett sådant perspektiv är aktier historiskt billiga. Vi känner därför ingen oro över vår portfölj av aktivt ägda kvalitetsbolag med starka, globala marknadspositioner. Det omfattande förändringsarbete som jag refererat till ovan kan dock komma att ta tid. Man bör därför ge sig till tåls vad gäller värderingarna av börsbolagen.

Aktiviteten i våra innehavsbolag är hög. Med sina starka balansräkningar står de även väl rustade att möta framtida utmaningar och för att kunna tillvarata de goda förvärvs- och investeringsmöjligheter som uppstår i orostider.

Industrivärdenaktien har utvecklats relativt väl under året med en totalavkastning för C-aktien på 13 procent jämfört med 7 procent för totalavkastningsindex.

Under första halvåret har vi endast gjort marginella förändringar i portföljen.  Aktier har köpts för 440 Mkr och sålts för 872 Mkr, netto 432 Mkr.

Resultatet av vår korta handel uppgick till 51 Mkr vilket är i nivå med våra förvaltningskostnader.

Den globala konkurrensen och frihandeln är två centrala förklaringar bakom dagens tillväxt- och välståndsutveckling. Det är därför viktigt att spelreglerna är lika såväl mellan företag som mellan handelsområden. Mot den bakgrunden är det oroande att EU i sin regleringsiver, för att undvika nya finanskriser, skapar regelverk som missgynnar banksektorn inom EU-området. Ett aktuellt exempel är CRD 4 som reglerar bankernas kapitaltäckning och ett stort antal andra frågor. Företagens verksamhet och äganderätten påverkas genom långtgående detaljreglering vilket bland annat kommer till uttryck i den så kallade grönboken om ägarstyrning i EU. Än mer olyckligt är att den svenska regeringen efterstävar regelverk som går ännu längre än EUs ambitioner. Det gäller till exempel kapitaltäckningsreglerna för banker, skatteregler och punktregler inom miljöområdet. Detta gynnar inte konkurrenskraften, tillväxten och jobben i Sverige.

Anders Nyrén

Informationen i denna halvårsrapport är sådan som ska offentliggöras enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Rapporten lämnades för offentliggörande den 5 juli 2012 klockan 10:00.

Anders Nyrén; VD.
         Anders Gustavsson; investerarrelationer.