Nordicom A/S - Salg af selskabets svenske portefølje

København, 2012-07-11 15:03 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Nordicom har som et led i realiseringen af selskabets strategi solgt koncernens svenske portefølje bestående af seks ejendomme. Nordicom besidder herefter ingen ejendomme i Sverige.

De seks ejendomme overtages af køber pr. 1. oktober 2012. Salget er gennemført som et virksomhedssalg, hvor køber overtager aktieposten i Nordicoms svenske moderselskab Nordicom Sverige AB. Det samlede kontante provenu fra salget af aktierne udgør ca. DKK 43 mio. Ved fastsættelsen af prisen på aktierne er lagt til grund, at ejendommenes værdi udgør ca. DKK 275 mio. (SEK 320 mio.).

”Vi har i en længere periode arbejdet målrettet med salget af vores svenske aktiviteter, der ikke er omfattet af selskabets langsigtede strategi. Salgsarbejdet er nu lykkedes, hvilket er et vigtigt skridt på vejen for Nordicom. Salget frigiver en betydelig likviditet, som bl.a. skal anvendes til at nedbringe koncernens gæld”, udtaler adm. direktør Ole Steensbro.

Ved salget realiseres et regnskabsmæssigt tab på ejendommene på ca. DKK 35 mio. samt et tab på et skatteaktiv på ca. DKK 9 mio. Årets samlede resultat eksklusive værdireguleringer og skat (EBVAT) forventes at blive påvirket negativt af salget med ca. DKK 3 mio.

Fra og med delårsrapporten for 1. halvår 2012 vil koncernens svenske aktiviteter præsenteres særskilt som ”ophørende aktiviteter” i såvel resultatopgørelsen som balancen. I resultatopgørelsen vil der ske tilpasning af sammenligningstal.

For koncernens samlede aktiviteter (inklusive ophørende) er forventningerne til årets resultat eksklusive værdireguleringer og skat (EBVAT) uændret i niveau DKK +5 til +20 mio.

Salget er et led i Nordicoms strategi om at reducere porteføljen af ikke strategiske ejendomme. Nordicom vil fortsætte den løbende afsøgning af markedet for salg af ikke strategiske ejendomme, og det er således selskabets forventning at gennemføre yderligere frasalg i indeværende år.

Allan Andersen                                         Ole Steensbro

Bestyrelsesformand                                 Adm. direktør

For yderligere oplysninger kontakt:
         Adm. direktør Ole Steensbro
         Direkte telefon: 40 80 80 32