Ålandsbankens säkerställda obligationer får kreditbetyg AA av Standard & Poor´s

Mariehamn, 2012-07-24 16:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ålandsbanken Abp   Börsmeddelande  24.07.2012 kl 17.30

Ålandsbankens säkerställda obligationer får kreditbetyg AA av Standard & Poor´s

Ålandsbanken har av kreditvärderingsföretaget Standard & Poor's fått kreditbetyget AA på sina säkerställda obligationer. Det är första gången Ålandsbanken har begärt en officiell rating.

-Det är mycket tillfredsställande och bekräftar tydligt Ålandsbankens goda kvalitet i bolånestocken samt starka finansiella ställning, kommentarer Ålandsbankens Vd och koncernchef Peter Wiklöf.

Genom att emittera säkerställda obligationer ökar Ålandsbankens andel långfristig finansiering, vilket är i linje med de nya regelverkens önskemål. För närvarande består Ålandsbankens finansiering huvudsakligen av kundinlåning. Kundinlåningen är som regel kortfristig enligt avtal, även om den beteendemässigt visat sig vara mycket stabil och långfristig.

Ålandsbanken har idag en outnyttjad säkerställd pool på cirka 1,2 miljarder euro bestående av högklassiga finska bostadslån, som utgör säkerhet vid emission av obligationer. Ambitionen är att i framtiden även utnyttja svenska bostadslån.

Med säkerställda obligationer får Ålandsbanken tillgång till en ny, effektiv finansieringskälla. Marknaden för säkerställda obligationer är likvid och den del av kapitalmarknaden som fungerat bäst under hela finanskrisen. Räntekostnaden ligger avsevärt lägre än för icke-säkerställda obligationer.

Ålandsbanken planerar att genomföra sin första emission av säkerställda obligationer under tredje kvartalet.

För ytterligare information:

Peter Wiklöf, Vd och koncernchef Ålandsbanken Abp, tfn +358 40 512 7505