TIIMARI OYJ ABP:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.6.2012

Tiimari Oyj Abp                     Osavuosikatsaus 16.8.2012 klo 9.00

TIIMARIN LIIKEVAIHTO KASVOI ENSIMMÄISELLÄ VUOSIPUOLISKOLLA 9 %

Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi 9,0 % eli 2 milj. eurolla vertailukaudesta ollen 23,9 milj. euroa (21,9 milj. euroa). Bruttokateprosentti parantui edelleen ennakoidusti Kaukoidästä tapahtuneiden ostojen lisääntymisen sekä hinnoittelumuutosten ansiosta ollen ensimmäisellä vuosipuoliskolla 61,4 % (55,6 %). Käyttökate parani edellisvuoden vastaavasta jaksosta noin 15 %:lla ja 1,1 milj. eurolla ollen -6,7 milj. euroa  (-7,8 milj. euroa).

Liikevaihto toisella vuosineljänneksellä jäi vertailukaudesta 1,6 % ollen 11,6 milj. euroa (11,7 milj. euroa). Huhtikuun liikevaihto jäi 16,3 % vertailukuukaudesta pääsiäismyynnin ajoittuessa edellisvuodesta poiketen pääosin maaliskuulle. Liikevaihto kasvoi toukokuussa 6,8 % ja kesäkuussa 13,3 % vertailuvuoteen nähden. Bruttokateprosentti parantui edelleen ollen toisella vuosineljänneksellä 61,0 % (59,4 %). Käyttökate oli edellisvuoden vastaavan jakson tasolla ollen -3,6 milj. euroa (-3,6 milj. euroa).

TOINEN VUOSINELJÄNNES 2012 LYHYESTI

- Liikevaihto pieneni -1,6 % ja oli 11,6 milj. euroa (11,7 milj. euroa)

- Bruttokate-% oli 61,0 % (59,4 %)

- Käyttökate (EBITDA) oli -3,6 milj. euroa (-3,6 milj. euroa)

- Liiketulos (EBIT) oli -3,9 milj. euroa (-4,1 milj. euroa)

- Osakekohtainen tulos -0,01 euroa (-0,32 euroa)

ENSIMMÄINEN VUOSIPUOLISKO 2012 LYHYESTI

- Liikevaihto kasvoi 9,0 % ja oli 23,9 milj. euroa (21,9 milj. euroa)

- Bruttokate-% oli  61,4 % (55,6 %)

- Käyttökate (EBITDA) oli -6,7 milj. euroa (-7,8 milj. euroa)

- Liiketulos (EBIT) oli -7,3 milj. euroa (-8,7 milj. euroa)

- Osakekohtainen tulos -0,02 euroa (-0,61 euroa)

- Omavaraisuusaste oli  36,3 % (4,2 %)

- Nettovelkaantumisaste oli  90,5 % (1417,6 %)

Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT (1 000 euroa)

4-6/12 4-6/11 Muutos % 1-6/12 1-6/11 Muutos % 1-12/11
Liikevaihto 11 560 11 745 -1,6 % 23 884 21 916 9,0 % 60 757

Bruttokate 7 047 6 973 1,1 % 14 664 12 191 20,3 % 32 722

Bruttokate % 61,0 % 59,4 % 1,6 % 61,4 % 55,6 % 5,8 % 53,9 %

Käyttökate -3 593 -3 564 -0,8 % -6 675 -7 820 14,6 % -9 231

Liiketulos -3 890 -4 074 4,5 % -7 253 -8 656 16,2 % -10 654

Katsauskauden tulos -4 237 -5 246 19,2 % -7 992 -10 050 20,5 % -22 044

Osakekohtainen tulos -0,01 -0,32   -0,02 -0,61   -0,19

Omavaraisuusaste 36,3 % 4,2 %   36,3 % 4,2 %   45,2 %

Nettovelkaantumisaste 90,5 % 1417,6 %   90,5 % 1417,6 %   18,2 %

Henkilöstö keskimäärin 530 515 2,9 % 524 499 5,0 % 535

GALLERIX-LIIKETOIMINNAN MYYNTI 27.1.2012 JA SEN AIHEUTTAMAT MUUTOKSET RAPORTOINNISSA

Tiimari myi 27.1.2012 Gallerix International AB:n sekä tämän omistamat tytäryhtiöt Gallerix Sweden AB:n ja Gallerix Skärholmen AB:n Gallerixin toimivalle johdolle. Myynnistä johtuen Gallerix-liiketoiminnan tuloslaskelman luvut esitetään omalla rivillään konsernituloslaskelmassa lopetetuissa toiminnoissa. Myös tuloslaskelman vertailutiedot on oikaistu vastaamaan tätä raportointikäytäntöä. Gallerix-liiketoiminnan varat ja velat per 31.12.2011 raportoidaan myytävänä olevissa omaisuuserissä omana rivinään. Taseen vertailulukuihin vuoden 2011 muilta ajankohdilta sisältyy Gallerix-liiketoiminnan luvut.  Gallerix-liiketoiminnan myynnistä johtuen yhtiö siirtyi 1.1.2012 alkaen yhteen raportoitavaan segmenttiin.

TOIMIALAN JA TIIMARIN NÄKYMÄT VUODELLE 2012

Tiimari pitäytyy aikaisemmassa arviossaan tilivuoden 2012 näkymistä:

Yleinen taloudellinen epävarmuus Suomessa ja Euroopassa vaikeuttaa vähittäiskaupan kehityksen ennustamista. Tiimarin koko vuoden liikevaihdon ja kannattavuuden ennustamista vaikeuttaa tämän lisäksi joulusesongin merkitys koko vuoden liikevaihtoon ja tulokseen.
Arvioimme, että Tiimarin liikevaihto kasvaa selvästi vuoden 2012 aikana ja että yhtiön käyttökate koko vuodelta 2012 on selvästi edellistä vuotta parempi (2011: -9,2 milj. euroa).

TOIMITUSJOHTAJA NIILA RAJALA:

Toisen vuosineljänneksen myynti sujui Tiimarilla vertailukelpoisesti paremmin kuin luvut antavat ymmärtää, sillä pääsiäisen sijoittuminen toisen neljänneksen alkuun, siirsi huomattavan määrän myyntieuroja ensimmäiselle vuosineljännekselle. Pääsiäissesongin vaikutuksesta johtuen Tiimarin Suomen myynti kasvoi maaliskuussa 2012 noin 45 %, kun taas huhtikuussa se vähentyi noin 16,5 % vuoden 2011 vastaaviin kuukausiin nähden. Analyysiemme mukaan pääsiäismyynti tänä vuonna sujui kuitenkin kokonaisuutena erinomaisesti viime vuosien toteutumiin nähden.

Toukokuusta eteenpäin pääsimme jälleen vertailukelpoiseen tilanteeseen, jossa saavutimme selkeän kasvun myynnissä vuoden 2011 vertailulukuihin nähden. Ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen olemme tukevassa noin 9,0 %:n liikevaihdon kasvussa konsernissa ja lähes 10 %:n kasvussa Suomessa.

Bruttokateprosenttimme on parantunut suunnitelmien mukaisesti. Toisen vuosineljänneksen bruttokatetta rasittivat vaihto-omaisuuden alaskirjaukset, jotka johtuivat toisella vuosineljänneksellä lopetetusta Tiimari-myymälätoiminnasta Ruotsissa sekä valikoimahallintaan liittyvistä muutoksista Suomessa. Tiimarin viimeinen myymälä Ruotsissa (yhteinen myymälä Gallerix-ketjun kanssa Luleåssa) lopetti toimintansa kesäkuun alussa ja tämän jälkeen Tiimari-konsernilla ei ole enää aktiivista liiketoimintaa Ruotsissa. Aiemmin tammikuussa Tiimari tiedotti myyneensä Ruotsin Gallerix-liiketoiminnan.

Tiimarin valikoimahallinnan projekti on edennyt käyttöönottovaiheeseen, jossa myymälöiden tilanhallintaa, hyllykuvia sekä ostotoimintaa tukevaa analytiikkaa testataan käytännössä. Kaukoidän ostojen osuus on kasvanut suunnitelmien mukaisesti.

Uuteen myymäläkonseptiin testaus kolmessa kauppakeskuksessa (Vantaa Jumbo, Raision Mylly sekä Hyvinkään Villa) osoittautui siinä määrin onnistuneeksi, että myymäläkonseptin levittämisestä kauppakeskusympäristöön tehtiin periaatepäätös toisen vuosineljänneksen aikana. Uuden myymäläkonseptin levitys on alkanut ja kestää noin kolme vuotta.

Myymäläverkostomme kehittyi toisella vuosineljänneksellä strategiamme mukaisesti siten, että avasimme uudistetun myymälän Virossa Tallinnan Magistral-kauppakeskuksessa ja Suomessa Lieksassa sekä pienensimme myymälöitämme Helsingissä Kaivopihalla sekä Tampereella Pirkkalassa. Avasimme remontoidut myymälät Espoon Lippulaivassa sekä Kiuruvedellä ja muutimme Vantaan Tammiston myymälän Outletiksi. Suljimme kannattamattomat myymälät Helsingissä Hakaniemessä ja Forumissa, vanhan myymälän Lieksassa, kaksi myymälää Virossa (Rapla ja Kuresaari) ja jo edellä mainitun viimeisen Tiimari-myymälän Ruotsissa (Luleå).

Kehitysprojekteista saimme päätökseen myös Tiimarin omaan tuotemerkkiin liittyvän projektin. Oman tuotemerkin rekisteröintiprosessi on käynnissä ja ensimmäiset tuotteet tulevat markkinoille Suomessa kolmannen vuosineljänneksen aikana.

Vaihto-omaisuuden hallinnan tehostamiseen liittyvät toimenpiteet käynnistettiin toisen vuosineljänneksen aikana.

Tiimarin liiketoiminnan kehitys on ollut myönteistä vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ja organisaatiomme tekee kovasti töitä, että sama kehitys jatkuisi myös loppuvuoden aikana huipentuen vuoden suurimpaan sesonkiimme, jouluun. Varmistaaksemme yhtiön rahoituksen riittävyyden, mm. uuden myymäläkonseptin levitykseen liittyvissä investoinneissa, yhtiö tiedotti 28.6.2012 pankkirahoitussopimuksen muutoksista vuodelle 2012 ja likviditeettinsä vahvistamisesta sopimalla emoyhtiönsä Unioca Oy:n kanssa 1,5 milj. euron suuruisesta vakuudettomasta lainasta.

KONSERNIN LIIKEVAIHDON JA TULOKSEN KEHITYS

Katsauskauden liikevaihtoa ja tuloskehitystä tarkasteltaessa on huomioitava Tiimarin liikevaihtoon ja tuloskehitykseen suuresti vaikuttava toiminnan kausivaihtelu. Historiallisesti Tiimari-konsernin tulos on ollut kausivaihtelusta johtuen kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tappiollinen ja neljännen vuosineljänneksen tulos vastaavasti selvästi voitollinen.

Liikevaihto kasvoi 9,0 % katsauskaudella 1.1.–30.6.2012 ja oli 23,9 milj. euroa (21,9 milj. euroa). Toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 11,6 milj. euroa (11,7 milj. euroa) pääsiäismyynnin ajoittuessa edellisvuodesta poiketen pääosin maaliskuulle.

Katsauskauden 1.1.–30.6.2012 bruttokate oli 14,7 milj. euroa (12,2 milj. euroa) eli 61,4 % (55,7 %) liikevaihdosta. Bruttokatetta paransi Kaukoidän ostojen suunnitelman mukainen kasvu sekä katsauskaudella toteutetut hinnoittelumuutokset. Tavaroiden parantunut saatavuus vaikutti positiivisesti sekä liikevaihtoon että bruttokatteeseen. Toisen vuosineljänneksen bruttokate oli 7,0 milj. euroa (7,0 milj. euroa) eli 61,0 % (59,4 %). Toisen vuosineljänneksen bruttokatetta rasittivat vaihto-omaisuuden alaskirjaukset, jotka johtuivat toisella vuosineljänneksellä lopetetusta Tiimari-myymälätoiminnasta Ruotsissa sekä valikoimahallintaan liittyvistä muutoksista Suomessa.

Katsauskauden 1.1.–30.6.2012 käyttökate (EBITDA) oli -6,7 milj. euroa (-7,8 milj. euroa). Käyttökatetta paransi osaltaan kohentunut bruttokate. Sen sijaan henkilöstökustannukset kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 8,7 % (0,8 milj. euroa) pääasiassa myymälöiden ja henkilöstön määrän kasvun johdosta.  Katsauskauden lopussa myymälöitä oli yhteensä 192 (183). Keskimääräinen henkilöstön määrä oli 524 (499).
Toisen vuosineljänneksen käyttökate oli -3,6 milj. euroa (-3,6 milj. euroa). Liiketoiminnan kustannukset toisella vuosineljänneksellä olivat edellisvuoden tasolla.

Katsauskauden 1.1.–30.6.2012 liiketulos oli -7,3 milj. euroa (-8,7 milj. euroa). Nettorahoituskulut katsauskaudella olivat -0,7 milj. euroa (-1,1 milj. euroa). Katsauskauden tulos jatkuvista toiminnoista oli -7,8 milj. euroa (-9,8 milj. euroa).
Toisen vuosineljänneksen liiketulos oli -3,9 milj. euroa (-4,1 milj. euroa) ja nettorahoituskulut -0,3 milj. euroa (-1,1 milj. euroa). Toisen vuosineljänneksen tulos jatkuvista toiminnoista oli -4,2 milj. euroa (-5,2 milj. euroa).

Katsauskaudella 1.1.–30.6.2012 lopetettujen toimintojen tulokseen sisältyi 0,2 milj. euron arvostustappio Gallerix-liiketoimintakaupasta. Katsauskauden tulos oli -8,0 milj. euroa (-10,1 milj. euroa).
Toisen vuosineljänneksen katsauskauden tulos oli -4,2 milj. euroa (-5,2 milj. euroa).

TASE, RAHOITUSASEMA JA RAHAVIRTA

Taseen lukuja vertaillaan tilikauden 2011 tilinpäätöslukuihin, joissa Gallerix-liiketoimintakaupassa myydyt varat ja velat on esitetty myytävinä olevina varoina ja velkoina omana rivinään.

Konsernin varat 30.6.2012 olivat 59,0 milj. euroa. Tilikauden 2011 lopussa nämä olivat 65,2 milj. euroa, josta myytävinä olleet erät olivat 7,4 milj. euroa. Konsernin pitkäaikaiset varat 30.6.2012 olivat 39,4 milj. euroa (39,2 milj. euroa) ja lyhytaikaiset varat olivat 19,4 milj. euroa (18,6 milj. euroa). Tiimarin vaihto-omaisuus kasvoi tilikauden 2011 lopusta 3,1 milj. eurolla ollen 30.6.2012 yhteensä 16,9 milj. euroa (13,8 milj. euroa).

Konsernin nettokäyttöpääoma 30.6.2012 oli 6,3 milj. euroa verrattuna -1,1 milj. euroon tilikauden 2011 lopussa. Liiketoiminnan kausivaihtelu vaikuttaa nettokäyttöpääomaan siten, että sen määrä nousee vuoden aikana ja pienenee tilikauden päättymiseen mennessä. Kausivaihtelusta johtuen nettokäyttöpääoma ei ole vertailukelpoinen 31.12.2011 tilanteeseen.

Konsernin omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 36,3 % (45,2 %). Konsernin oma pääoma oli 21,3 milj. euroa (29,5 milj. euroa). Oma pääoma per osake oli 0,05 euroa (0,07 euroa).

Konsernin velat olivat 37,4 milj. euroa. Tilikauden 2011 lopussa konsernin velat olivat 35,7 milj. euroa, josta myytävinä olleet erät olivat 5,4 milj. euroa. Konsernin pitkäaikaiset velat 30.6.2012 pysyivät lähes muuttumattomina verrattuna tilikauden 2011 loppuun ja olivat 9,5 milj. euroa (9,6 milj. euroa). Konsernin lyhytaikaiset velat 30.6.2012 kasvoivat tilikauden 2011 lopusta 7,3 milj. eurolla ja olivat 28,0 milj. euroa (20,7 milj. euroa). Lyhytaikaiset velat kasvoivat rahoituslimiittien käyttöasteen tavanomaisen kasvun johdosta. Lisäksi Tiimari sai 28.6.2012 konsernin emoyhtiöltä Unioca Oy:ltä 1,5 milj. euron vakuudettoman lainan vahvistaakseen yhtiön investointimahdollisuuksia uuden kauppakeskuskonseptin levittämiseen ja toiminnan kehittämiseen jo vuoden 2012 aikana. Konsernin korollinen nettovelka 30.6.2012 oli 19,3 milj. euroa (5,4 milj. euroa). Nettovelkaantumisaste oli 90,5 % verrattuna 18,2 %:iin tilikauden 2011 lopussa.

Katsauskauden liiketoiminnan nettorahavirta oli -15,1 milj. euroa (-13,9 milj. euroa). Liiketoiminnan negatiivinen nettorahavirta johtui liiketoiminnan tappiollisuudesta tilikauden ensimmäisellä vuosipuoliskolla, vaihto-omaisuuden kasvusta sekä merkittävästä lyhytaikaisten liikevelkojen pienenemisestä. Konsernin rahavarat olivat katsauskauden lopussa 0,8 milj. euroa (31.12.2011: 3,0 milj. euroa). Tiimari Oyj Abp on sopinut pankkirahoitussopimuksensa mukaisten luottolimiittien lyhytaikaisesta korottamisesta 0,5 milj. eurolla vuodelle 2012. Konsernilla oli käyttämättömiä luottolimiittejä 30.6.2012 yhteensä 1,9 milj. euroa (31.12.2011:12,7 milj. euroa).

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit katsauskaudella 1.1.–30.6.2012 olivat 0,8 milj. euroa (0,0 milj. euroa) ja ne koostuivat pääosin kauppapaikka- ja tietojärjestelmäinvestoinneista. Tilikauden 2012 aikana Tiimarin suunnitelmissa on investoida merkittävästi valikoimahallinnan tietojärjestelmäuudistukseen, valikoimakehitykseen (Category Management) sekä uuden kauppakeskusmyymäläkonseptin levittämiseen. Tammikuussa 2012 tehdystä Gallerix-liiketoimintakaupasta kertyi positiivista rahavirtaa noin 1,6 milj. euroa.

KONSERNIRAKENNE

Tiimari myi 27.1.2012 Gallerix International AB:n sekä tämän omistamat tytäryhtiöt Gallerix Sweden AB:n ja Gallerix Skärholmen AB:n Gallerixin toimivalle johdolle. Kaupan yhteydessä maksettiin Tiimarin sekä myytyjen Gallerix-yhtiöiden keskinäiset saamiset ja velat.

Tiimari on aloittanut huhtikuussa 2012 konsernirakenteen yksinkertaistamisen suomalaisten yhtiöiden sisäisten fuusioiden ja sulautumisten kautta (Tiimarin pörssitiedote 26.4.2012). Sulautumissuunnitelman mukaan Maritii Oy, Tuotesampo Oy ja Galfi Oy sulautuvat Tiimari Oyj Abp:iin vuoden 2012 aikana. Samaan kokonaisuuteen liittyen Kiinteistö Oy Osuuskunnantie 30:n esitetään sulautuvan ensin Tuotesampo Oy:öön.  Sulautumisen täytäntöönpanon arvioidaan tapahtuvan elokuun lopussa 2012.

Sulautumisilla ei arvioida olevan vaikutuksia Tiimarin tavarantoimittajasopimuksiin tai vuokrasopimuksiin eikä niillä arvioida olevan myöskään henkilöstövaikutuksia Tiimari-konsernissa. Sulautuvat yhtiöt eivät harjoita liiketoimintaa. Sulautumisissa ei anneta sulautumisvastiketta, eivätkä sulautumiset aiheuta muutoksia Tiimari Oyj Abp:n yhtiöjärjestykseen.

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstön lukumäärä katsauskaudella oli keskimäärin 524 (499). Henkilöstömäärä kasvoi lähinnä myymäläverkostossa tapahtuneiden muutosten vuoksi.

MYYMÄLÄVERKOSTO

Katsauskauden lopussa Tiimarilla oli Suomessa 172 myymälää (164), Virossa 11 (13), Latviassa 4 (4) ja Liettuassa 2 (2). Myymälöiden nettomääräinen kasvu Suomessa oli 8 ja Virossa myymälöiden määrää pienennettiin lopettamalla kannattamattomia pisteitä.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 26.4.2012

Tiimari Oyj Abp:n 26.4.2012 pidetty varsinainen yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2011 ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajille. Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikauden tappio -17.594.255,69 euroa jätetään kertyneisiin voittovaroihin ja että osinkoa ei jaeta.

Hallituksen jäsenmääräksi päätettiin neljä jäsentä. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Benedict Wrede, Alexander Rosenlew ja Mia Åberg sekä uutena jäsenenä Retail Manager Merja Kauppila (s. 1965).

Hallituksen jäsenille päätettiin maksaa seuraavat palkkiot:

- puheenjohtajalle 2.400 euroa kuukaudessa

- varapuheenjohtajalle 1.800 euroa kuukaudessa

- muille jäsenille 1.200 euroa kuukaudessa

- valiokuntien kokouksista sekä yhtiön koolle kutsumista työryhmäkokouksista, joihin hallituksen jäsen      osallistuu yhtiön kutsumana asiantuntijana, maksetaan erillisenä kokouspalkkiona 150 euroa/jäsen/kokous.

- matka- ja majoituskustannukset korvataan yhtiön kulukorvauskäytännön mukaan.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin jatkamaan KHT-tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab. KPMG Oy Ab:n nimeämänä päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Sixten Nyman. Tilintarkastajan palkkiot päätettiin maksaa yhtiön hyväksymän tilintarkastajan laskun ja hallituksen hyväksymien periaatteiden mukaan.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 81.000.000 osakkeen antamisesta osakeannilla ja/tai antamalla optio-oikeuksia ja/tai muita osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia yhdessä tai useammassa erässä hallituksen ehdotuksen mukaisin ehdoin. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, kuitenkin enintään 30.6.2013 saakka.

HALLITUKSEN JÄRJESTÄYTYMINEN 26.4.2012

Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajakseen Benedict Wreden ja varapuheenjohtajaksi Mia Åbergin. Hallitus arvioi, että kaikki hallituksen jäsenet ovat riippumattomia yhtiöstä. Lisäksi hallitus arvioi, että yhtiön suurimman osakkeenomistajan Unioca Oy:n hallintoelimissä työskenteleviä Benedict Wredeä ja Mia Åbergia lukuun ottamatta ovat hallituksen jäsenet myös yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista riippumattomia.

Hallitus päätti olla perustamatta valiokuntia hallituksen ja yhtiön pienentyneen koon johdosta. Hallituksen valiokunnille tavanomaisesti kuuluvat tehtävät hoitaa toistaiseksi hallitus kokonaisuudessaan.

JOHTO

Yhtiön johtoryhmään kuuluivat katsauskauden 1.1.–30.6.2012 aikana toimitusjohtaja Niila Rajala, kaupallinen johtaja Veijo Heinonen, ostojohtaja Memme Ilmakunnas, talousjohtaja Jarmo Kanervo ja kehitysjohtaja Mikko Saikko.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Tiimarin osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Tiimarin osakkeen päätöskurssi 30.6.2012 oli 0,09 euroa (0,34 euroa). Markkina-arvo 30.6.2012 oli 36,4 milj. euroa (5,6 milj. euroa). Katsauskaudella 1.1.–30.6.2012 ylin kaupantekokurssi oli 0,12 euroa ja alin 0,08 euroa. Osakkeiden määrä tilikauden lopussa oli 404.275.522 kappaletta (16.474.755 kappaletta). Edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna osakkeiden määrää kasvattivat vuoden 2011 kolmannella vuosineljännekselle toteutetut osakeannit.

Yhtiön hallituksella on valtuutus 81.000.000 osakkeen antamisesta osakeannilla ja/tai antamalla optio-oikeuksia ja/tai muita osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia yhdessä tai useammassa erässä hallituksen ehdotuksen mukaisin ehdoin. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, kuitenkin enintään 30.6.2013 saakka.

OPTIO-OIKEUDET JA VAIHTOVELKAKIRJALAINAT

Osakkeiden merkintäaika vuoden 2009 optio-oikeuksilla päättyi 30.4.2012. Optioiden perusteella ei tehty osakemerkintöjä. 30.4.2012 jälkeen yhtiöllä ei ole ulkona olevia optio-oikeuksia, joiden perusteella voitaisiin merkitä uusia osakkeita.

Yhtiö on laskenut liikkeeseen kaksi vaihdettavaa pääomalainaa (VPOL 2009 ja VPOL 2011). VPOL 2009:n jäljellä oleva lainapääoma on yhteensä 1.380.000 euroa, joka vaihtokurssin mukaisesti voidaan vaihtaa enintään 2.458.140 uuteen yhtiön osakkeeseen. VPOL 2009 erääntyy maksettavaksi 29.3.2013. VPOL 2011:n jäljellä oleva lainapääoma on yhteensä 550.000 euroa, joka vaihtokurssin mukaisesti voidaan vaihtaa enintään 1.504.787 uuteen yhtiön osakkeeseen. VPOL 2011 erääntyy maksettavaksi 31.3.2014.

HALLINNOINTI

Tiimari Oyj Abp:n hallinnointi- ja ohjausjärjestelmä noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n lokakuussa 2010 voimaan tullutta ja julkaisemaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Yhtiön hallitus päätti 26.4.2012 olla perustamatta valiokuntia hallituksen ja yhtiön pienentyneen koon johdosta ja siten poiketa hallinnointikoodin suosituksista valiokuntien osalta.
Erillinen selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä vuodelta 2011 on julkaistu 30.3.2012 vuosikertomuksen yhteydessä (www.tiimari.com).

Tiimarin sisäpiiriohje päivitettiin 28.2.2012, jolloin yhtiön pysyvää yrityskohtaista sisäpiiriä laajennettiin ja ns. suljetuksi ikkunaksi määriteltiin 28 päivää.

LIIKETOIMINNAN LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yleinen taloudellinen epävarmuus Suomessa ja Euroopassa ja kilpailutilanteen kiristyminen voivat vaikuttaa negatiivisesti yhtiön liikevaihtoon, tulokseen ja taloudelliseen asemaan. Samoin epäonnistuminen yhtiön strategian toteuttamisessa, kuluttajien odotuksia vastaavien valikoimapäätösten tekemisessä tai myymäläkonseptiuudistuksissa sekä mahdolliset tuotteiden saatavuuteen ja toimitusketjun toimivuuteen liittyvät häiriöt (logistiikka ja tavaravirtariskit) voivat johtaa siihen, että yhtiö ei saavuta asettamiaan taloudellisia tavoitteita.

Yhtiön rahoituksen riittävyys on herkkä asetettujen taloudellisten tavoitteiden toteutumiselle. Yhtiön rahoituksen riittävyys on toiminnan sesonkiluoteisuudesta johtuen herkkä erityisesti joulumyynnin onnistumiselle. Yhtiön rahoitussopimukseen sisältyy kannattavuuteen, likviditeettiin ja omavaraisuuteen liittyviä kovenanttiehtoja, joiden toteutumatta jääminen voi johtaa rahoitussopimuksen irtisanomiseen. Mikäli taloudelliset tavoitteet eivät toteudu odotusten mukaisesti, voi yhtiö myös joutua sopeuttamaan toimintaansa lykkäämällä suunniteltuja investointeja tai neuvottelemaan lisärahoituksesta.

Yhtiöllä on konsernitaseen mukaan liikearvoa 23,8 milj. euroa. Liikearvoa verrataan vähintään jokaisena tilinpäätöspäivänä siitä kerrytettävissä olevaan rahamäärään. Liikearvo on herkkä erityisesti poikkeamille yhtiön rahavirtaennusteista sekä diskonttauskoron muutoksille. Näiden tekijöiden muuttuessa negatiivisesti yhtiö voi joutua tekemään liikearvon arvonalentumiskirjauksen.

Yhtiön liiketoiminnan riskeistä ja epävarmuustekijöistä on kerrottu tarkemmin yhtiön 30.8.2011 päivätyissä merkintäoikeusantia ja suunnattua osakeantia varten laadituissa perusesitteessä ja arvopaperiliitteissä sekä vuodelta 2011 julkaistussa tilinpäätöksessä.

TIIMARIN TALOUDELLISET TIEDOTTEET VUONNA 2012

Tiimari julkaisee osavuosikatsaukset seuraavasti:

- osavuosikatsaus tammi-syyskuu 8.11.2012

Yhtiön vuosikertomus on julkaistu 30.3.2012 yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.tiimari.com

Tiimari Oyj Abp

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Niila Rajala, +358 (0)3 812911, niila.rajala@tiimari.fi

talousjohtaja Jarmo Kanervo, +358 (0)3 812911, jarmo.kanervo@tiimari.fi

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki
tärkeimmät tiedotusvälineet

www.tiimari.com

TAULUKOT

LAADINTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu noudattaen IAS 34 standardin vaatimuksia. Yhtiö on ottanut tilikauden alusta käyttöön vuoden 2011 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja. Näiden uusien ja uudistettujen normien käyttöönotolla ei ole ollut vaikutusta raportoituihin lukuihin. Muilta osin on noudatettu samoja laatimisperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä vuositilinpäätöksessä.

IFRS-standardien mukaisen tilinpäätöksen laatiminen edellyttää Tiimarin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat sekä taseen laadintahetken varojen ja velkojen että tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa joudutaan käyttämään lisäksi harkintaa. Arviot ja olettamukset perustuvat osavuosikatsaushetken näkemyksiin, ne sisältävät tästä syystä riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista. Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta, koska tiedotteen luvut ovat pyöristettyjä. Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

KONSERNIN TULOSLASKELMA

Myytävänä oleviksi luokitellut pitkäaikaiset omaisuuserät 7 447

VARAT YHTEENSÄ 58 738 66 218 65 187

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
  Osakepääoma 7 686 7 686 7 686

Rahavarat katsauskauden lopussa 775 1 131 3 281

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA

A= Osakepääoma
B= Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
C= Muuntoerot
D= Kertyneet voittovarat
E= Yhteensä

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
    A B C D E

Konserni yhteensä 11 560 11 745 23 884 21 916 60 757

KÄYTTÖOMAISUUDEN MUUTOKSET

AINEETTOMAT PITKÄAIKAISET VARAT

1 000 euroa 30.6.  30.6.  31.12.
  2012 2011 2011
Kirjanpitoarvo 1.1. 36 160 41 373 41 373
Tilikauden muuntoerot 0 -114 31
Lisäykset 260 76 129
Poistot ja arvonalennukset -241 -572 -533
Vähennykset ja siirrot 0 93 186
Myytävänä oleviksi luokitellut aineettomat omaisuuserät ml. poistot ja arvonalentumiset  -   -  -5 026
KIRJANPITOARVO KAUDEN LOPUSSA 36 179 40 856 36 160

AINEELLISET PITKÄAIKAISET VARAT

1 000 euroa 30.6.  30.6.  31.12.
  2012 2011 2011
Kirjanpitoarvo 1.1. 2 874 4 275 4 275
Tilikauden muuntoerot 0 -13 4
Lisäykset 514 82 273
Poistot ja arvonalennukset -309 -618 -886
Vähennykset ja siirrot -29 -97 -190
Myytävänä oleviksi luokitellut aineelliset omaisuuserät ml. lisäykset, poistot ja arvonalentumiset  -   -  -602
KIRJANPITOARVO KAUDEN LOPUSSA 3 050 3 629 2 874

Osakkeita keskimäärin (1000 kpl) 404 276 16 475 404 276 16 475 115 284

EHDOLLISET VELAT
   30.6.2012  30.6.2011  31.12.2011
Rahalaitoslainat, joita vastaan on annettu
seuraavat vakuudet: 15 073 21 945 4 518
     Yrityskiinnitykset 31 137 31 137 31 137
     Pantatut osakeomistukset 1 476 1 476 1 476
Muut omat vastuut:
     Pankkitakausvastuut 2 823 2 679 2 703
Muut vastuut   5

Takaukset rahoituslaitoksille 7 500 8 000 8 000

Leasingvuokravastuut:
     Yhden vuoden kuluessa 97 32 26
     Yli vuoden kuluessa 32 28 8

Muut vuokravastuut:
     Yhden vuoden kuluessa 11 546 16 386 15 432
     Yli vuoden kuluessa 18 274 23 002 22 411
Muita vuokravastuita on katettu varauksella 0,6 milj. euroa. Katsauskauden lopussa varausta on jäljellä 0,4 milj. euroa.
Tiimari Oyj on antanut 6.10.2006 Tiimari Retail Oy:n puolesta rajoittamattoman yleistakaussitoumuksen Nordea Pankki Suomi Oyj:lle.

VALUUTTAJOHDANNAISET (1 000 euroa)

Yhtiö on solminut katsauskauden aikana sitovia ostotilauksia vastaan
valuuttajohdannaissopimuksia seuraavasti:  30.6.2012

Kohde-etuuden arvo 2 754
Käypä arvo 50

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT (1 000 euroa)
  1-6/2012 1-6/2011 1-12/2011
Toimitusjohtajan palkkiot  133 190 314
Niila Rajala 17.5.2011 alkaen, Hannu Krook 17.5.2011 asti
Hallituksen palkkiot 48 50 97

VPOL-lainojen korot (1 000 euroa)
  1-6/2012 1-6/2011
Hannu Krook 2 2
Pecun Inc. (Hannu Ryöppönen) 0,2 6
St. James's International Ltd (Sven-Olof Kulldorff) 0 2
Virala Oy Ab (Unioca Oy:n lähipiiriyhtiö) 0 178
Unioca Oy 5 0
Assetman Oy (Juha Mikkonen) 1 30
Yhteensä 8,2 218

Lainat lähipiiriltä, lyhytaikainen (1 000 euroa)
  30.6.2012

Unioca Oy 3 500

Unioca Oy:ltä otettiin 29.12.2011 vakuudeton 2,0 milj. euron lyhytaikainen
laina. Lainan vuotuinen korko on 8 prosenttia.

Unioca Oy:ltä otettiin 28.6.2012 vakuudeton 1,5 milj. euron lyhytaikainen
laina. Lainan vuotuinen korko on 8 prosenttia.

Edellä mainituista lainoista yhteensä kuluksi kirjattuja lainan korkoja
ajalta 1-6/2012 on kertynyt 82 tuhatta euroa.

10 SUURINTA OSAKKEENOMISTAJAA 30.6.2012 Määrä Määrä %

Unioca Oy 260 347 076 64,40
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 38 042 727 9,41
Assetman Oy 37 100 408 9,18