Finnairin ja airberlinin codeshare-yhteistyö syventyy

Finnair ja airberlin laajentavat codeshare-yhteistyötään Skandinavian ja Lähi-idän alueilla. Finnairin lentonumero lisätään 28.10. alkaen airberlinin lennoille Oslosta, Göteborgista, Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Berliiniin sekä Kööpenhaminasta Düsseldorfiin. Lisäksi Finnairin lentonumero liitetään airberlinin operoimille päivittäisille lennoille Düsseldorfista ja Berliinistä Abu Dhabiin, minkä ansiosta Suomesta matkustavat voivat varata airberlinin lennot Helsingistä Abu Dhabiin Finnairilta. Finnairin omille lennoille Helsingistä Tallinnaan, Turkuun, Tampereelle ja Ouluun on puolestaan lisätty airberlinin lentonumero.

”Olemme erittäin tyytyväisiä kasvavaan yhteistyöhön airberlin kanssa, joka on uusin oneworld-kumppanimme”, Finnairin oneworld-suhteista vastaava johtaja Paavo Virkkunen sanoo. “Codeshare-yhteistyömme syventyminen kasvattaa reittiverkostoamme Pohjoismaissa ja lisää meille tärkeää Helsingin kautta kulkevaa syöttöliikennettä.”

“Codeshare-yhteistyö oneworld-kumppanimme Finnairin kanssa on kehittynyt todella hyvin alusta asti etenkin Saksan ja Helsingin välisillä reiteillä”, airberlinin Chief Commercial Officer Paul Gregorowitsch sanoo. ”Uusien codeshare-lentojen ansiosta pystymme laajentamaan Pohjoismaiden reittiverkostoamme, ja matkustajillamme on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus varata kotimainen lento Suomessa ja Virossa yhdistettynä airberlinin lentoon Saksasta.”

Finnairilla ja airberlinilla on ollut codeshare-yhteistyötä Suomen ja Saksan välisillä lennoilla sekä Italiaan ja Itävältaan jatkavilla lennoilla jo vuodesta 2010. airberlin liittyi tämän vuoden maaliskuun 20. päivä oneworld-allianssiin, jonka jäsen Finnair on.

Finnairista
Finnair on erikoistunut Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen ja tarjoaa suorat lentoyhteydet Helsingistä yli 50 Euroopan kohteeseen ja 11 Aasian kohteeseen. Yhtiö lennättää vuosittain yli 8 miljoonaa matkustajaa modernilla laivastollaan ja on edelläkävijä ympäristöasioiden huomioimisessa. Finnair sai ainoana pohjoismaalaisena lentoyhtiönä neljä tähteä kansainvälisessä Skytrax-luokituksessa vuonna 2012, ja World Airline Awards palkitsi yhtiön tänä vuonna parhaana pohjoiseurooppalaisena lentoyhtiönä kolmannen kerran peräkkäin. Finnair on kuulunut oneworld-allianssiin sen perustamisesta vuonna 1999 lähtien.

airberlinista
airberlin on Saksan toiseksi suurin lentoyhtiö, jolla on 9 300 työntekijää. airberlin on saanut joka vuosi yli 10 palkintoa palvelusta ja laadusta. Yhtiöllä on 165 lentokonetta, joiden keski-ikä on viisi vuotta. Euroopan uusimpiin kuuluva kalusto kuluttaa polttoainetta säästeliäästi, mikä auttaa vähentämään lentojen päästöjä. Euroopan tärkeimpiin lentoyhtiöihin lukeutuva airberlin lentää 162 kohteeseen 40 maassa. Vuonna 2011 yhtiö lennätti yli 35 miljoonaa matkustajaa. airberlin on solminut joulukuussa 2011 strategisen kumppanuussopimuksen Etihad Airwaysin kanssa. airberlin on kuulunut  20. maaliskuuta 2012 alkaen kansainväliseen lentoyhtiöiden oneworld-allianssiin. airberlin tarjoaa lentoja yhteisillä lentonumeroilla oneworld-jäsenyhtiöiden American Airlinesin, British Airwaysin, Finnairin, Iberian, Royal Jordanianin, S7 Airlinesin ja Japan Airlinesin kanssa.

Lisätietoja:
Paavo Virkkunen, Finnairin oneworld-suhteista vastaava johtaja, p. 09 818 8580 tai Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.fi
www.facebook.com/finnair
www.twitter.com/finnair