REPSOL OCH ALLIANCE OIL SLUTFÖR FÖRSTA FASEN I JOINT VENTURE AVTALET FÖR PROSPEKTERING OCH PRODUKTION I RYSSLAND

• Alliance Oil har överfört upstreambolaget Saneco till joint venture bolaget med Repsol.
  • Repsol har gjort ett kapitaltillskott om 37 MUSD till joint venture bolaget och erlagt 36 MUSD kontant till Alliance Oil.
  • Alliance Oil äger 51% och Repsol 49% i joint venture bolaget.

Genom överföringen av Alliance Oils tillgångar och genom Repsols förvärv av aktier, i enlighet med den överenskommelse som undertecknades den 20 december 2011, har Repsol och Alliance Oil slutfört första fasen i bildandet av ett joint venture för prospektering och produktion av kolväten i Ryssland.

Alliance Oil har överfört dotterbolaget Saneco, med producerande upstreamtillgångar i Samara i Volga Uralregionen, till joint venture bolaget. Sanecos bevisade och sannolika oljereserver uppgick per 31 december 2011 till 38 miljoner fat och produktionen uppgick under andra kvartalet 2012 till 1,1 miljon fat olja. Repsol har förvärvat aktier i joint venture bolaget av Alliance Oil för 36 MUSD, och har också tecknat nyemitterade aktier i joint venture bolaget för 37 MUSD. Repsol äger därefter 49% i joint venture bolaget.

Enligt överenskommelsen som undertecknades i december 2011 skall Alliance också tillföra dotterbolaget Tatnefteotdacha till joint venture bolaget och Repsol skall tillföra bolaget Eurotek samt kontanter. Efter att överenskommelsen slutförts, vilket beräknas ske under fjärde kvartalet 2012, kommer Alliance äga 51% och Repsol 49% av joint venture bolaget, med en beräknad tillgångsbas om cirka 840 MUSD.

Syftet med joint venture bolaget är att etablera en gemensam plattform för tillväxt i Ryssland, världens största olje- och gasproducent. Joint venture bolaget avser att kombinera Alliance kunskap och tillgång till affärsmöjligheter inom prospektering och produktion i Ryssland med Repsols kunskap samt teknologiska kapacitet för att skapa ett långsiktigt partnerskap för prospektering och produktion.

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08