Opus Group lämnar uppdaterad information inför förestående företrädesemission

Göteborg, 2012-08-17 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Opus Group meddelade genom pressmeddelande den 9 juli 2012 att bolaget avser att genomföra en företrädesemission för befintliga aktieägare om 50 MSEK. Likviden från företrädesemissionen kommer att användas för att till del finansiera förvärvet av 70 besiktningsstationer från Bilprovningen.

Opus Group har idag offentliggjort pressmeddelande om kallelse till extra bolagsstämma den 6 september 2012. Därav framgår att tidsplan och struktur för företrädesemissionen justerats något i förhållande till vad som offentliggjorts genom pressmeddelandet den 9 juli 2012. Opus Groups styrelse föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att fatta beslut om nyemission om högst 55 MSEK och fastställa villkoren för emissionen. Bakgrunden till att bemyndigandet föreslås omfatta högst 55 MSEK är att styrelsen utan hinder av eventuell avrundningsproblematik, ges möjlighet att bestämma ändamålsenlig relation avseende antal teckningsrätter i förhållande till innehavda aktier och till lämplig teckningskurs. Ny preliminär tidsplan för företrädesemissionen presenteras nedan.

Ny preliminär tidsplan

21 augusti                                    Kallelse till extra bolagsstämma

6 september                                Extra bolagsstämma

Mitten av september                   Opus Groups styrelse beslutar om företrädesemission. Teckningskurs och villkor i företrädesemissionen bestäms och offentliggörs genom pressmeddelande.

Slutet av september –

början/mitten av oktober            Teckningsperiod för nya aktier i företrädesemissionen

Fjärde kvartalet 2012                  Genomförande av förvärvet

Mot bakgrund av den planerade företrädesemissionen avser styrelsen inte för närvarande genomföra den på årsstämman beslutade sammanläggningen av aktier jämte ändring av aktiegränserna i bolagsordningen.

Denna press info finns på engelska på www.opus.se.

Magnus Greko, VD och koncernchef

E-post: magnus.greko@opus.se

Peter Stenström, Investor Relations

E-post: peter.stenstrom@opus.se

Opus Certified Adviser

Thenberg & Kinde Fondkommission AB

Box 2108, SE-403 12 Göteborg, Sverige

——————————————
Opuskoncernens affärsidé är att utveckla, producera och sälja produkter och tjänster inom Automotive Test Equipment, Vehicle Inspection Systems och Fleet Management för den globala marknaden. Produktområdena inkluderar avgasmätare, diagnosutrustning och automatiska testlinjer. Tjänster inkluderar drift av obligatoriska bilprovningsprogram. Koncernen säljer sina produkter och tjänster i över 50 länder och har cirka 320 medarbetare. Omsättningen 2011 uppgick till cirka 232 MSEK. Opus aktier är listade på First North Premier, NASDAQ OMX.