Delårsrapport för kvartalet april – juni 2012 och halvåret januari - juni 2012

Andra kvartalet 2012

• Intäkterna uppgick till 817,1 MUSD, upp med 4% från Q2 2011.
  • EBITDA uppgick till 133,1 MUSD, upp med 7% från Q2 2011.
  • Resultatet före skatt uppgick till 29,3 MUSD, ned med 62% från Q2 2011.
  • Resultatet före skatt påverkades negativt av omvärdering av valutaswapavtal om 10,8 MUSD och valutakursförluster om 25,9 MUSD
  • Resultatet efter skatt uppgick till 19,2 MUSD, ned med 66% från Q2 2011.

Första halvåret 2012

• Intäkterna uppgick till 1 632,3 MUSD, upp med 12% från första halvåret 2011.
  • EBITDA uppgick till 350,9 MUSD, upp med 25% från första halvåret 2011.
  • Resultatet före skatt uppgick till 206,8 MUSD, upp med 9% från första halvåret 2011.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 158,9 MUSD, upp med 9% från första halvåret 2011.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 305,0 MUSD, upp med 122% från första halvåret 2011.

Händelser efter rapportperioden

• Alliance Oil förvärvar licens i Timano-Pechoraregionen
  • Alliance Oil och Repsol slutför första fasen i joint venture avtalet för prospektering och produktion i Ryssland

Andra kvartalet
Andra kvartalet 2011 Första halvåret 2012 Första halvåret 2011
Råoljeproduktion, fat per dag 53 546 41 901 54 968 43 892
Raffineringsvolym, fat per dag 78 404 76 256 76 673 72 132
Intäkter, MUSD 817,1 784,2 1 632,3 1 462,9
EBITDA, MUSD 133,1 124,1 350,9 280,4
Resultat före skatt, MUSD 29,3 76,9 206,8 190,0
Resultat efter skatt, MUSD 19,2 56,0 158,9 146,1
Resultatet per aktie, USD 0,11 0,31 0,91 0,83
Resultat per aktie efter utspädning, USD 0,11 0,29 0,85 0,77

Bästa aktieägare,

Volatila oljemarknader påverkade bolagets finansiella utveckling i båda segmenten under andra kvartalet 2012. Det genomsnittliga priset på Uraloljan minskade med 9,0% jämfört med föregående kvartal, med betydande prissvängningar för både råolja och oljeprodukter under kvartalet. Den ryska rubeln försvagades med 2,5% mot den amerikanska dollarn. Den operativa utvecklingen inom bolagets downstreamsegment fortsatte att förbättras och råoljeproduktionen stabiliserades under andra kvartalet 2012.

Alliance Oils genomsnittliga dagsproduktion av olja uppgick till 53 546 fat och raffineringsvolymen uppgick i genomsnitt till 78 404 fat per dag under andra kvartalet. EBITDA-resultatet fortsatte att förbättras jämfört med föregående år, men minskade jämfört med första kvartalet 2012, huvudsakligen till följd av att lägre nettopriser för export av råolja och oljeprodukter samt lägre raffineringsmarginaler till följd av ökade råoljekostnader medan produktpriserna släpade efter. Periodens resultat påverkades negativt av omvärdering av valutaswapavtal och valutakursförluster.

Trots stabila försäljningsvolymer resulterade lägre råoljepriser och högre exportskatter inom upstreamsegmentet i att intäkterna från råoljeförsäljningen och EBITDA minskade. Bolaget borrade 32 nya brunnar under andra kvartalet 2012, inklusive fem brunnar på Kolvinskoyefältet. Produktionen på Kolvinskoyefältet har varit stabil de senaste fyra månaderna då renovering av gamla brunnar och nya borrningar har motverkat fältets naturliga produktionsminskning. Vi fortsätter att öka bolagets resurser i Timano-Pechoraregionen och expanderar Kolvinskoyefältets verksamhet. I juli 2012 förvärvade bolaget licensen för West-Osoveyskoeblocket, med betydande prospektiva resurser, öster om Kolvinskoyefältet.

Inom downstreamsegmentet ökade intäkterna från försäljning av oljeprodukter jämfört med föregående kvartal till följd av rekordhöga försäljningsvolymer. Segmentets EBITDA minskade samtidigt till följd av minskande nettopriser på exportmarknaden och ökande kostnader för råolja. Nätverket av bensinstationer utvidgades med förvärv och nybyggnation. De senaste månaderna har takten ökat i konstruktionsarbetet inför lanseringen av det moderniserade Khabarovskraffinaderiet under nästa år. 60% av konstruktionsarbetet är nu slutfört.

Under första halvåret i år ökade det operativa kassaflödet med 122% jämfört med första halvåret föregående år. Bolagets balansräkning är fortsatt stabil. Nyckeltalet skuld/EBITDA är kvar på 2,3, samma nivå som under föregående kvartal.

Utsikter

Den makroekonomiska miljön fortsätter att vara volatil. Upstreamsegmentet gynnas av den senaste tidens ökning av råoljepriset samtidigt som marknadsförutsättningarna inom downstream medför fortsatta utmaningar.

Inom upstreamsegmentet är produktionen stabil. Den nyligen förvärvade licensen i Timano-Pechoraregionen ger möjligheter till fortsatt reserv- och produktionstillväxt och synergieffekter med befintlig verksamhet. Vår nuvarande målsättning är att prospektera valda delar av licensen för att kunna fastställa utvinningsbara reserver och integrera dessa med den uppdaterade utvecklingsplanen för Kolvinskoyefältet.

Den första fasen i joint venture-avtalet med Repsol har slutförts. Alliance skall tillföra dotterbolaget Tatnefteotdacha och Repsol skall tillföra bolaget Eurotek samt kontanter, vilket beräknas vara slutfört under fjärde kvartalet 2012.

Inom downstreamsegmentet ser vi fram emot lanseringen av det moderniserade Khabarovskraffinaderiet under nästa år som följs av raffinaderiets anslutning till ESPO-pipelinen. Slutförandet av dessa projekt under det kommande året kommer möjliggöra ökade leveranser av högkvalitativa oljeprodukter till marknaderna i ryska Fjärran Östern med förbättrad effektivitet och lönsamhet. Efterfrågan på bolagets oljeprodukter är fortsatt stark och raffinaderiet fortsätter raffinera rekordvolymer av råolja.

2012 års planerade investeringar i befintliga upstreamtillgångar förväntas minskas ytterligare då vi fortsätter att revidera borrplanerna och implementera effektivitetsförbättringar. Investeringarna inom downstream styrs av fortskridandet av raffinaderimoderniseringen och bedöms alltjämt hamna i den lägre änden av det planerade intervallet för 2012. I ökande omfattning utvärderar vi förvärvsmöjligheter för att ytterligare utöka bolagets resursbas av olja och gas.

Prognosen för upstreamsegmentet för 2012 är oförändrat en genomsnittlig dagsproduktion om 55 000 till 60 000 fat. Produktionsprognosen för downstreamsegmentet för 2012 är en genomsnittlig dagsproduktion om 72 000 till 77 000 fat.

Arsen Idrisov

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, Verkställande direktör, Alliance Oil Company Ltd, tel +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, tel +46 8 611 49 90

Telefonkonferens

Datum: tisdag 21 augusti 2012
Tid: 10.00 CET

För att delta via telefon, ring följande telefonnummer ett par minuter innan telefonkonferensen startar:

Ring följande telefonnummer ett par minuter innan telefonkonferensen startar:

Från                                     Lokalt nummer                        Avgiftsfritt nummer
Ryssland                              +7 495 580 9543
Sverige                                +46 8505 20278                    0200 125 058
Storbritannien                       +44 20 7190 1595                  0800 358 5263

Konferensnummer: 4560077

Web

Telefonkonferensen sänds direkt på Internet, och kan följas på Alliance Oils hemsida www.allianceoilco.com.

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 648 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.