1. halvårsrapport 2012

Resume

Nordic Shipholding solgte i 2. kvartal sine kemikalietankskibe og hele organisationen til kapitalfonden Triton. Hvis ikke andet er anført, vedrører de finansielle oplysninger den fortsættende virksomhed. Efter salget omfatter Nordic Shipholdings aktiviteter seks produkttankskibe – 5 handy-size skibe (35-38.500 dwt) og 1 LR1-skib (75.000 dwt).

Frasalget til Triton medførte en omstrukturering af selskabet, så det er blevet en ren tonnageudbyder, og det generelle ledelsesarbejde er udliciteret til Tankers Inc. Holdings A/S. Der er derfor i juli 2012 nedlagt ledelsesstillinger i Nordic Shipholding, og der vil i den forbindelse være omkostninger på ca. USD 1 million til kompensation. Disse kompensationsomkostninger vil blive afholdt i 3. kvartal 2012.

På grund af selskabets økonomiske stilling og den meget enkle og transparente organisation er den eksterne kommunikation som f.eks. opdateringer på hjemmesiden og nyhedsbreve til aktionærerne neddroslet til et minimum i et forsøg på at reducere omkostningerne. Selvom dette kan påvirke kommunikationen til aktionærerne, er det nødvendigt. Nordic Shipholding fokuserer på at skabe en slank og effektiv virksomhed for at opnå rentabilitet. Selskabet forventer dog at udsende et nyhedsbrev i slutningen af 2012.

I 1. halvår 2012 faldt omsætningen på Time Charter Equivalent (TCE) basis med USD 0,4 millioner fra USD 13,8 millioner til USD 13,4 millioner trods en stigning i antal sejldage. De lave fragtrater, som har domineret selskabets markedssegmenter i de foregående 3 år, er stadig på et utilfredsstillende lavt niveau. EBITDA udgjorde USD 4,7 millioner i 1. halvår 2012, et fald fra USD 6,5 millioner i første halvår 2011. Resultatet efter skat for fortsættende aktiviteter var et tab på USD 3,6 millioner.

Trods det dårlige marked havde selskabet positiv likviditet fra den fortsættende virksomhed på USD 0,5 millioner fra driftsaktiviteterne. Likviditeten var i 2. kvartal negativt påvirket af engangsomkostninger på USD 0,5-1 million som følge af frasalget af kemikaliedivisionen.  Det sammenlignelige tal for 1. halvår 2011 var USD 0,5 millioner.

For 2012 fastholder Nordic Shipholding de forventninger, der blev offentliggjort i årsrapporten for 2011. Forventningen til den fortsættende virksomhed er en omsætning på TCE basis i størrelsesordenen USD 23 – 27 millioner med en EBITDA på USD 7 - 10 millioner. Resultat før skat for den fortsættende virksomhed forventes at blive et tab på USD 7 – 12 millioner før eventuelle nedskrivninger på skibe, goodwill eller andre aktiver.

Resultatet før skat, inkl. den ophørende aktivitet, forventes at blive et tab på USD 15 - 20 millioner inklusiv et realiseret tab på salg af kemikalietankskibsaktiviteterne på USD 4,6 millioner og før eventuelle nedskrivninger på skibe, goodwill eller andre aktiver.

Frasalget af kemikalietankskibsvirksomheden blev godkendt på den ordinære generalforsamling den 20. april 2012, og frasalget blev afsluttet den 30. april. Salgsprisen på USD 30 millioner er anvendt således:

1. USD 10 millioner er anvendt til at reducere bankgælden i de produkttankskibe, som er tilbage i Nordic Shipholding, og
  2. USD 20 millioner er udlånt til det selskab, der har erhvervet kemikalietankskibene.

Frasalget har givet selskabet tid til at finde en permanent løsning på sine finansielle problemer og bestyrelsen undersøger en række forskellige muligheder. Processen med at etablere en langsigtet løsning forløber som planlagt. Hvis der ikke indskydes ny egenkapital, og/eller den henstand, der er opnået, ikke forlænges ud over den 31. marts 2013, er selskabet måske ikke i stand til at indfri sine forpligtelser over for bankerne, hvilket kan medføre tab af egenkapitalen eller konkurs. Selskabet forventer dog at finde en værdiskabende løsning for långivere og aktionærer.

Selskabets aktiver klarede nedskrivningstesten for 2. kvartal 2012, hvorfor der ikke er foretaget nogen nedskrivninger. Den bogførte værdi er imidlertid USD 163,8 millioner sammenholdt med mægler vurdering på USD 141,3 millioner. Hvis selskabet skulle blive nødsaget til at sælge de resterende produkttankskibe ved et tvangssalg, vil det sandsynligvis betyde, at egenkapitalen er tabt.

Nordic Shipholding interim report Q2 2012 - DK.pdf