eQ JA FINNREIT RAHASTOYHTIÖ OY LANSEERAAVAT SUOMALAISIIN HOIVAKIINTEISTÖIHIN SIJOITTAVAN ERIKOISSIJOITUSRAHASTON

eQ OYJ                                      LEHDISTÖTIEDOTE

12.09.2012, klo 12.00

eQ Varainhoito Oy ja Finnreit Rahastoyhtiö Oy lanseeraavat alkusyksyn aikana markkinoille uudenlaisen kiinteistörahaston, Erikoissijoitusrahasto eQ Hoivakiinteistöt. Rahasto toimii sijoitusrahasto muodossa ja on Finanssivalvonnan valvoma rahoitusinstrumentti. eQ Hoivakiinteistöt sijoittaa varansa suoraan hoiva-alan kiinteistöihin, joista muodostetaan rahastolle hajautettu salkku. Rahasto maksaa sääntöjensä velvoittamana vuosittain vähintään 75 % kassavirtaperusteisesta voitosta voitto-osuuksina osuudenomistajille ja näin kiinteistöistä saatava tuotto voidaan siirtää veroneutraalisti suoraan sijoittajille. Lisäksi osuudenomistajat hyötyvät pitkällä aikavälillä kiinteistöjen arvonnoususta.

Rahaston salkunhoito-osaaminen on Finnreitin kokeneiden kiinteistöammattilaisten käsissä. Finnreit Rahastoyhtiö Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Kolu toteaa:

”Suomen väestö ikääntyy muita EU-maita nopeammin ja vanhusten osuus väestöstä kohoaa vuoteen 2030 mennessä toiseksi korkeimmaksi EU-maista. Hoivakodeissa ja tehostetun palveluasumisen yksiköissä asuu tällä hetkellä lähes 50.000 henkilöä ja uusien hoivakiinteistöjen tarve kasvaa kymmeniä prosentteja lähivuosina. Myös päiväkoteja, terveyskeskus-, hammaslääkäri- ja muita terveydenhuollon moderneja kiinteistöjä tarvitaan jatkuvasti eri puolella Suomea. Samaan aikaan kunta- ja julkissektorin rahoitusvaje johtanee siihen, että yksityisen pääoman merkitys kiinteistöjen omistajina kasvaa. eQ:n kanssa sovittu yhteistyö avaa mahdollisuuden tarjota tätä hyvin tuottavaa ja eettisestikin korkeatasoista sijoitusmuotoa asiakkaillemme. ”

Yhteistyön seurauksena eQ Varainhoito täydentää laajaa rahastovalikoimaansa kiinteistömarkkinoihin keskittyvällä rahastolla.

”Uuden rahastomme sijoitustoiminta vastaa hyvin kiinteistömarkkinoiden kasvavaan kysyntään laadukkaista hoivakiinteistöistä. Rahaston tuotto-odotus on myös hyvä, koska rahasto on oikeutettu hyödyntämään sijoitustoiminnassaan maltillista velkavipua ja toisaalta hoiva-alan vuokrasopimukset ovat pitkiä. Erityisen mielenkiintoista rahastossa on vuotuinen voitto-osuudenjako sijoittajalle, joka takaa pitkäaikaisen tasaisen kassavirran suhdanteista riippumatta. Tämä rahasto täydentää eQ Varainhoidon rahastoperhettä ja sopii hyvin sekä yksityishenkilöille että institutionaalisille sijoittajille” kertoo eQ Oyj:n toimitusjohtaja Janne Larma.

eQ-konserniin kuuluva eQ Varainhoito Oy ja Finnreit Rahastoyhtiö Oy ovat myös sopineet, että eQ Varainhoito Oy merkitsee 50% Finnreit Rahastoyhtiö Oy:n osakekannasta ja sillä on osto-oikeus yhtiön koko osakekantaan.

eQ OYJ

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Janne Larma, eQ Oyj, puh. +358 40 500 4366

hallituksen pj Kari Kolu, Finnreit Rahastoyhtiö Oy, puh. +358 40 544 8008

eQ-konserni on kotimainen varainhoitoon ja Corporate Finance -toimintaan keskittyvä yhtiöryhmä. Konserni tarjoaa sijoitus-, pääoma- ja Hedge Fund -rahastoihin liittyviä palveluita sekä perinteistä varainhoitoa instituutioasiakkaille ja yksityishenkilöille. Konsernin hallinnoitavat varat ovat yhteensä noin 3,6 miljardia euroa. Lisäksi konserniin kuuluva Advium Corporate Finance tarjoaa yritys- ja kiinteistöjärjestelyihin sekä pääomajärjestelyihin liittyviä palveluja.

Lisätietoa konsernista saa sivuilta www.eQ.fi.