YIT:n toteuttama elinkaarihanke etenee - jo toinen päiväkoti harjakorkeuteen Porvoossa

Helsinki, 2012-09-19 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                          LEHDISTÖTIEDOTE                 19.9.2012 klo 14:00

YIT:n toteuttamiin Porvoon kaupungin energiatehokkaisiin elinkaaripäiväkoteihin kuuluva Omenatarhan päiväkoti on edennyt harjakorkeuteen Porvoossa. YIT vastaa kolmen elinkaarihankkeena toteutettavan päiväkodin suunnittelusta, rakentamisesta, energiaratkaisuista sekä kiinteistöjen ylläpitopalveluista ja energiankulutuksesta 20 vuoden ajan. Hankkeen investoinnin arvo on noin 12 miljoonaa euroa.

Elinkaarihanke käynnistyi viime syksynä ja ensimmäisenä valmistunut Ylä-Haikkoon päiväkoti aloitti toimintansa elokuussa. Nyt harjakorkeudessa oleva Omenatarhan päiväkoti valmistuu vuoden lopulla. Viimeisenä rakennettava Jokilaakson päiväkoti avaa ovensa käyttäjilleen elokuussa 2013.

- Rakennustyöt päiväkotien osalta ovat edenneet hyvin ja Porvoon kaupungin tavoite elinkaaripäiväkotien osalta näyttää toteutuvan. Tavoitteena oli nopealla aikataululla rakentaa uusia päiväkoteja, joilla voitaisiin korvata tilapäistiloissa toimivia päiväkotiyksiköitä ja vähentää ylipaikoilla olevien päiväkotilasten määrää, kertoo Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula.

Päiväkoteihin tulee tilat kaikkiaan 378 lapselle. Päiväkodit ja niiden ympäristöt on suunniteltu esteettömiksi, virikkeellisiksi ja turvallisiksi. Elinkaarimalli varmistaa kiinteistöjen käytettävyyden, sovitut olosuhteet ja energiankulutuksen sekä kiinteistön kunnon säilymisen koko elinkaaren ajan. Suunnitelmallisen ylläpidon ja korjausten myötä tilat pysyvät turvallisina ja terveellisinä käyttäjilleen. Päiväkodit liitetään YIT:n kiinteistövalvomoon ja niiden olosuhteet sekä energiankulutus ovat ympärivuorokautisessa seurannassa.

Energiatehokkuus lähtökohtana

Porvoon kaupungin asettamat energiatehokkuustavoitteet toteutetaan elinkaaripäiväkodeissa rakennusten suunnittelun ja teknisten ratkaisujen avulla. Energiankulutus on saatu poikkeuksellisen alhaiseksi minimoimalla rakennuksen vaipan ilmavuodot sekä käyttämällä hyväksi uusinta teknologiaa talotekniikassa. Tarpeen mukaisesti ohjatut LED-valaistus, ilmanvaihto ja lämmitys sekä tehokas ilmanvaihdon lämmöntalteenotto vähentävät oleellisesti energian kulutusta. Uusiutuvaa energiaa, maalämpöä ja aurinkolämpöä, käytetään tilojen ja veden lämmittämiseen. Teknisten järjestelmien toimivuutta seurataan ja ohjataan YIT:n kiinteistövalvomosta etäkäytöllä.

Energian käytöltään päiväkodit lähestyvät nollaenergiarakentamista. Energiatehokkuuden lisäksi päiväkodeissa on panostettu sisäilman laatuun sekä käyttäjien turvallisuuteen ja viihtyvyyteen.

YIT rakensi Porvoossa jo 100 vuotta sitten

Tänä vuonna 100-vuotisjuhlaansa viettävä YIT aloitti toimintansa Porvoossa. YIT:n tarina alkaa vuodesta 1912, jolloin ruotsalainen yritys Allmänna Ingeniörsbyrån avasi konttorin Helsingissä ja rakensi Porvooseen ensimmäisen vesitornin. YIT on 100-vuotisen historiansa aikana kehittynyt yhdessä asiakkaidensa kanssa yhteiskunnan muuttuessa.

- Elinkaaripäiväkotihankkeessa korostuu YIT:n laaja-alainen rakentamisen ja kiinteistöjen ylläpidon osaaminen. Porvooseen elinkaarimallilla toteutettavat päiväkodit ovat yksi osoitus YIT:n kehittymisestä monialaiseksi palveluyritykseksi. Tänä päivänä olemme edelleen vahvasti mukana Porvoon kehittämisessä asuntojen ja julkisten rakennusten toteuttajana sekä teollisuuden kunnossapitäjänä, toteaa toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski YIT:stä.

Lisätietoja:
Hannu Soikkeli, hankekehitysjohtaja, YIT Suomen rakentamispalvelut, puh. 0400 409 445, hannu.soikkeli@yit.fi
Jukka Siltanen, myyntipäällikkö, YIT Kiinteistötekniset palvelut, puh. 050 390 1105, jukka.siltanen@yit.fi
Tony Lökfors, projektipäällikkö, Porvoon kaupunki, puh. 040 544 9037, tony.lokfors@porvoo.fi

Kuvamateriaalia Ylä-Haikkoon päiväkodista:

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi