Offentliggörande av Opus Groups prospekt avseende företrädesemission

Opus Groups styrelse har upprättat ett prospekt avseende nyemissionen av aktier med företrädesrätt för aktieägarna. Prospektet har godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Mölndal, 2012-09-24 12:55 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Opus Groups prospekt med inbjudan till teckning av aktier finns nu tillgängligt på bolagets hemsida, www.opus.se/emission. Prospektet kommer även att finnas tillgängligt på Swedbanks hemsida, www.swedbank.se/prospekt.

Göteborg 24 september 2012

Opus Group AB (publ)

This press info is available in English at www.opus.se

Magnus Greko, VD och koncernchef

Telefon: +46 31 748 34 91

E-post: magnus.greko@opus.se

Peter Stenström, Investor Relations

E-post: peter.stenstrom@opus.se

Opus Certified Adviser

Thenberg & Kinde Fondkommission AB

Box 2108, SE-403 12 Göteborg, Sverige

Telefon: +46 31 745 50 00

Opuskoncernens affärsidé är att utveckla, producera och sälja produkter och tjänster inom Automotive Test Equipment, Vehicle Inspection Systems och Fleet Management för den globala marknaden. Produktområdena inkluderar avgasmätare, diagnosutrustning och automatiska testlinjer. Tjänster inkluderar drift av obligatoriska bilprovningsprogram. Koncernen säljer sina produkter och tjänster i över 50 länder och har cirka 320 medarbetare. Omsättningen 2011 uppgick till cirka 232 MSEK. Opus aktier är listade på First North Premier, NASDAQ OMX.

VIKTIG INFORMATION

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att teckna aktier i Opus Group. Ett prospekt rörande företrädesemissionen har godkänts och registrerats hos Finansinspektionen, och kommer att göras tillgängligt enligt vad som framgår i detta pressmeddelande, med vissa sedvanliga begränsningar.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, tecknas, utnyttjas, pantsättas, säljas, återförsäljas, levereras eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom efter skriftligt godkännande från Opus Group och enligt ett tillämpligt undantag från registrerings­kraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA. Värdepapperna erbjuds utanför USA med stöd av Regulation S under Securities Act. Det kommer inte att genomföras något erbjudande till allmänheten i USA.  Eventuellt erbjudande av värdepapper i USA kommer endast att lämnas till ett begränsat antal befintliga aktieägare som (i) Opus Group enligt sin egen skönsmässiga bedömning finner vara kvalifice­rade nog för att kunna erbjudas värdepapper utan risk för att utlösa registreringskraven enligt Securities Act och (ii) har undertecknat och skickat ett så kallat investor letter till Opus Group.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Opus Groups aktuella syn på framti­da händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskat­tar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständig­heter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

PM 2012-09-24 SWE Offentliggörande av prospekt.pdf