Delårsrapport for 1. halvår 2012/13

Selskabsmeddelelse nr. 15/2012

Aalborg, Danmark, 2012-09-25 08:57 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Resume

• TK Development realiserede i første halvår 2012/13 et resultat før skat på DKK -40,0 mio. mod DKK 8,1 mio. i første halvår 2011/12.
  • Der er i april 2012 fremsat et lovforslag hvor reglerne for underskudsfremførsel ændres. Lovforslaget blev vedtaget i juni 2012. For TK Development betyder dette at tidshorisonten for anvendelsen af de skattemæssige underskud er blevet væsentligt længere, og dermed at usikkerheden knyttet til udnyttelsen af skatteaktivet er væsentligt forøget. Med baggrund heri har TK Development opgjort et nedskrivningsbehov på koncernens skatteaktiv på DKK 150,0 mio. Beløbet er indarbejdet i delårsrapporten for første halvår 2012/13.
  • Resultat efter skat udgør DKK -186,6 mio. mod DKK 16,9 mio. i første halvår 2011/12.
  • Koncernens egenkapital udgør pr. 31. juli 2012 DKK 1.697,7 mio., svarende til en soliditet på 37,4 %.
  • TK Development har i juli 2012 indgået betinget aftale med Heitman om salg af to polske projekter til en samlet projektværdi af EUR 95 mio. Salget omfatter en ejerandel på 70 % af koncernens shoppingcenter Galeria Tarnovia i Tarnów og et nyt udviklingsprojekt i Jelenia Góra. TK Development realiserer en mindre avance ved handelens gennemførelse, får frigjort likviditet og vil herudover opnå en fremtidig avance på honorarindtægter fra det fællesejede selskab for udvikling, udlejning og byggestyring af udviklingsprojektet. Handelen forventes endeligt effektueret i oktober 2012.
  • Udvidelsen af koncernens tjekkiske investeringsejendom, shoppingcentret Futurum Hradec Králové, er færdigopført og åbnede som planlagt den 10. maj 2012. Aktuel udlejningsgrad for hele centret udgør 99 %.
  • Futurum Hradec Králové, Tjekkiet, ejes i et joint venture med GE Capital og Heitman. Joint venturet har besluttet at søge ejendommen solgt og har sat en salgsproces i gang. Med baggrund i den igangværende salgsproces har ledelsen ændret værdiansættelsen af ejendommen og har indregnet en negativ værdiregulering i første halvår 2012/13 på DKK 24,3 mio.
  • Byggeriet af første etape af koncernens projekt i Bielany, Polen, forløber planmæssigt. Det samlede projekt omfatter ca. 56.200 m², primært boliger, bestående af 900-1.000 enheder hvoraf første etape udgør 136 enheder. Der er indgået salgsaftaler på ca. 43 % af disse enheder.
  • Koncernens samlede projektportefølje udgør pr. 31. juli 2012 DKK 3.615 mio. Heraf udgør de færdigopførte projekter DKK 2.030 mio. som dermed er cashflow-genererende. Den årlige nettoleje ved aktuel udlejning udgør DKK 136 mio., svarende til en forrentning af anskaffelsessummen på 6,7 %. Forrentning af anskaffelsessummen ved fuld udlejning forventes at udgøre 7,7 %. Der er igangværende salgsforhandlinger om flere af disse projekter.
  • Samlet set udgør koncernens færdigopførte og cashflow-genererende projekter samt koncernens investeringsejendomme DKK 2.454 mio. Koncernens netto rentebærende gæld udgør DKK 2.328 mio.
  • Koncernens projektportefølje udgør pr. 31. juli 2012 767.000 m² (31. januar 2012: 776.000 m²).
  • Usikkerheden på de internationale finansielle markeder påvirker fortsat ejendomsbranchen negativt og medfører en fortsat lang beslutningsproces hos både finansieringskilder, lejere og investorer.
  • Igangsætning af nye større projekter er afhængig af at der kan opnås hel eller delvis finansiering heraf, samt at der frigøres likviditet fra salg af et eller flere af de færdigopførte, betydende  projekter.
  • Ledelsen tillægger det stor betydning at der foretages yderligere salg af færdigopførte, betydende projekter i 2012/13. Et salg af de færdigopførte, betydende projekter vil generere den likviditet der er en forudsætning for den fremtidige drift og projektflowet og dermed den langsigtede indtjening. Set i lyset af usikkerheden på de finansielle markeder vil der være usikkerhed knyttet til omfang og timing af salg af større projekter og resultaterne heraf. På trods af denne usikkerhed forventer ledelsen yderligere snarlige salg og et positivt resultat før skat for 2012/13. Ledelsen fastholder dermed forventningerne til 2012/13.
  • Ernst Michaelsen har d.d. valgt at udtræde af bestyrelsen. Ernst Michaelsen blev på selskabets ordinære generalforsamling i maj 2012 valgt til nyt medlem af bestyrelsen efter ønske fra enkelte større aktionærer. Beslutningen om at udtræde af bestyrelsen skal ses med baggrund i efterfølgende ændringer i aktionærkredsen hvorefter Carl Ejler Rasmussen Holding Sweden AB ikke længere ejer aktier i TK Development A/S.

Spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til adm. direktør Frede Clausen på telefon +45 8896 1010.

De forventninger der er omtalt i denne meddelelse, herunder forventninger til indtjeningen, er i sagens natur forbundet med risici og usikkerheder hvilket kan medføre afvigelser i forhold til det forventede. Forventningerne påvirkes bl.a. af faktorer som nævnt i afsnittet ”Risikoforhold” i koncernens årsrapport 2011/12.

TKD_Q2_Rapport_2012_13DK.pdf