Danske Andelskassers Bank låner 500 mio. kr. i Danmarks Nationalbank

Selskabsmeddelelse nr. 13/2012

Med henblik på at styrke bankens i forvejen stærke likviditet har Danske Andelskassers Bank A/S optaget et tre-årigt lån på 500 mio. kr. i Danmarks Nationalbank

Danske Andelskassers Bank A/S har optaget et tre-årigt lån på 500 mio. kr. i Danmarks Nationalbank med henblik på at styrke bankens i forvejen meget stærke likviditet yderligere. Lånet er optaget som en del af Nationalbankens LTRO, hvor danske pengeinstitutter henholdsvis 30. marts og 28. september 2012 kunne optage lån med sikkerhed i pengeinstitutternes sikreste lån til kunder.

Danske Andelskassers Bank har i forvejen en stærk likviditet. Banken har et indlånsoverskud, og ved udgangen af første halvår 2012 var bankens likviditetsmæssige overdækning på hele 183 % i forhold til lovens krav. Denne likviditetsmæssige overdækning skal ses i lyset af, at Danske Andelskassers Bank pr. 18. juni 2012 førtidsindfriede et obligationslån med statsgaranti på nom. 1.000 mio. kr..

Det er Danske Andelskassers Banks vurdering, at det optagne lån alene vil have en beskeden regnskabsmæssig påvirkning om nogen.

Kommentar fra direktionen

I forbindelse med optagelsen af det tre-årige lån udtaler adm. direktør, Jan Pedersen:

”Vi har en endog meget tilfredsstillende likviditet. Alene set ud fra den nuværende situation og vores fremtidige likviditetsprognoser er der således intet behov for at anvende Nationalbankens lånemulighed. Med baggrund i de usikre samfundsøkonomiske forhold, der har været gældende de senere år, og vores generelle ønske om sikkerhed og stabilitet, er det imidlertid vores vurdering, at det altid er fornuftigt at styrke likviditeten, når dette kan ske på fornuftige vilkår.”

Ønskes yderligere information kan følgende kontaktes:

HR- og kommunikationsdirektør Martin Rask Pedersen, tlf.: 87 99 30 33

Danske Andelskassers Bank_Selskabsmeddelelse_Danske Andelskassers Bank låner 500 mio. kr.pdf