Bilia förvärvar en BMW-handlare i Sverige

Göteborg, Sverige, 2012-10-03 10:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Bilia har träffat avtal om att förvärva BMW-verksamheten i Auto7H-koncernen.

BMW–verksamheten inom Auto7H-koncernen omsätter cirka 360 miljoner och rörelseresultatet uppgick 2011 till
cirka 4 Mkr. Under 2011 levererade bolagen cirka 700 nya BMW och lika många begagnade bilar. Bolagen har 42 anställda och verksamheten är främst baserad i Borås och Uddevalla med ytterligare anläggningar på Orust och
i expansiva Strömstad.

Avtalet är villkorat av ett godkännande från Konkurrensverket. Planen är att kunna tillträda verksamheten under december månad med ekonomisk effekt från den 1 november 2012.

Bolagens sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 60 Mkr. Köpeskillingen om cirka 30 Mkr
kommer att betalas med Biliaaktier till ett värde om 10 Mkr och resterande belopp kontant.

I Sverige bedriver Bilia sedan flera år tillbaka BMW-verksamhet i Göteborg och Stockholm och synergierna har uppskattats till drygt 3 Mkr på årsbasis, med full effekt från år 2014.

Affären bedöms få följande effekter på Biliakoncernen under 2013:

• Sysselsatt kapital ökar med cirka 60 Mkr och nettolåneskulden med cirka 50 Mkr.
  • Antalet utestående aktier ökar med cirka 115 000 st.

I en kommentar säger Bilias VD Per Avander:

”Vi är mycket glada över att kunna expandera ytterligare med BMW, som under 2000-talet kommit att bli en viktig samarbetspartner för Bilia. Förvärvet medför att Bilia utökar sin tillgänglighet genom att etablera sig på orter i Västsverige där vi tidigare inte varit representerade och vi ser fram emot att kunna erbjuda Bilias koncept, kompetens och erfarenhet till fler kunder”.

I en kommentar säger Auto7H:s VD Claes-Åke Gimmersta:

”Det känns bra att verksamheten och våra fantastiska medarbetare är i trygga händer och vi önskar Bilia lycka till.
Kvar inom Auto7H blir multibrand-verksamheten i Borås och Skene med varumärkena Subaru, Suzuki och Peugeot. Dessa verksamheter kommer att drivas vidare på oförändrat sätt”.

Göteborg den 3 oktober 2012

Bilia AB (publ)

För ytterligare information hänvisas till VD Per Avander eller CFO Gunnar Blomkvist,
         Bilia AB, tel 031-709 55 00.

Pressinfo Auto7H.pdf