Aktia Pankki Oyj: Moody's on antanut Aktia Hypoteekkipankin liikkeeseen laskemille vakuudellisille joukkovelkakirjalainoille luottoluokituksen Aa3 (Aa1)

Pörssitiedote 5.10.2012

Helsinki, 2012-10-05 12:59 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Moody's Investor Service on tänään antanut Aktia Hypoteekkipankin liikkeeseen laskemille vakuudellisille joukkovelkakirjalainoille (covered bonds) luottoluokituksen Aa3 (Aa1). Vakuudelliset joukkovelkakirjalainat ovat olleet tarkkailussa 25.11.2001 lähtien.

Aktia Hypoteekkipankki ilmoitti 12.9.2012, että pankin toiminta keskittyy jatkossa nykyisen luottokannan ja sen jälleenrahoituksen hoitoon. Aktia Hypoteekkipankin emoyhtiö Aktia Pankki Oyj hakee hypoteekkipankkitoimilupaa voidakseen laskea liikkeeseen vakuudellisia joukkovelkakirjalainoja suoraan omasta taseestaan.

Moody's toteaa, että Aktia Hypoteekkipankin vakuudet ovat korkealuokkaisia ja että Aktia Hypoteekipankin pyrkimys pitää vakuuksien kokoonpano oleellisilta osin muuttumattomana ja pitää niitä koskevat tulevat kassavirrat erillään kunkin vakuuden hyväksi kunnes nyt liikkeeseen lasketut joukkovelkakirjalainat ovat erääntyneet, parantaa pankin likviditeettiä huomattavasti ja vähentää jälleenrahoitusriskiä.

AKTIA PANKKI OYJ

Aktia Pankki Oyj, varatoimitusjohtaja, CFO Stefan Björkman, puh.  050 63219
Aktia Hypoteekkipankki Oyj, toimitusjohtaja Timo Ruotsalainen, puh.  010 247 7211