Aktia Bank Abp: Moody's kreditvärdering för säkerställda obligationer emitterade av Aktia Hypoteksbank är Aa3 (Aa1)

Börsmeddelande 5.10.2012

Helsingfors, 2012-10-05 12:59 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Moody's Investor Service har i dag gett säkerställda obligationer (covered bonds) emitterade av Aktia Hypoteksbank kreditvärderingen Aa3 (Aa1). De säkerställda obligationerna har varit under granskning sedan 25.11.2011.

Aktia Hypoteksbank meddelade 12.9.2012 att banken framöver koncentrerar sig på att hantera den nuvarande kreditstocken och dess återfinansiering. Aktia Hypoteksbanks moderbolag Aktia Bank Abp kommer att ansöka om koncession att emittera säkerställda obligationer direkt ur egen balans.

Moody's konstaterar att Aktia Hypoteksbanks säkerheter är högklassiga och att Aktia Hypoteksbanks avsikt att till väsentliga delar upprätthålla säkerheternas sammansättning samt att åtskilja alla framtida kassaflöden till förmån för respektive säkerheter till dess att de utestående säkerställda obligationerna har löpt ut betydligt förbättrar likviditetsläget över tid och minskar återfinansieringsrisken.

AKTIA BANK ABP

Aktia Bank Abp, vice verkställande direktör, CFO Stefan Björkman, tfn  050 63219
Aktia Hypoteksbank Abp, verkställande direktör Timo Ruotsalainen, tfn 010 247 7211