Meddelelse nr. 129

5. oktober 2012

Meddelelse nr. 129

Årsrapport for regnskabsåret 2011/12

Bestyrelsen for Rovsing A/S har i dag godkendt årsrapporten for regnskabsåret 2011/12.

Af årsrapporten fremgår blandt andet følgende:

• Rovsing fastholder den gode udvikling.

• Årets omsætning blev DKK 22,7 mio. (2010/11: DKK 23,9 mio.) med et resultat af primær drift (EBIT) på DKK 0,6 mio. før afholdelse af transaktionsomkostninger i forbindelse med overtagelsen af produktrettigheder fra det hollandske selskab Satellite Holdings BV (SSBV)samt finansiering heraf (2010/11: DKK 0,8 mio.). Tallene skal ses i forhold til de annoncerede forventninger om en omsætning på DKK 24-26 mio. og et positivt driftsresultat (EBIT). Årets pengestrøm fra driften blev DKK 16 tusinde (2009/10: DKK 3,1 mio.).

• I regnskabsåret har Selskabet fortsat udviklingen af genanvendelige produkter, der kan sælges globalt inden for rumfartsindustrien til kunder inden for såvel det institutionelle, kommercielle samt forsvarsmarkedet. Der er i regnskabsåret opnået støtte til dette udviklingsprogram fra European Space Agency (ESA) på DKK 7,45 mio.

• I forbindelse med udbudsforretningerne for deltagelse i driften af den europæiske rumbase i Fransk Guyane har Rovsing i året vundet tre ordrer til et samlet beløb på ca. DKK 16,7 mio. Ordrerne vedrører konfigurationsstyring af tekniske installationer på rumbasen.

• Inden for forsvarsindustrien har Selskabet i regnskabsåret fortsat udviklingen af et banebrydende navigations- og positionssystem medfinansieret af Forsvarets Materieltjeneste.

• I regnskabsåret indledte Selskabet forhandlinger med det hollandske selskab SSBV om køb af dette selskabs produktlinie til test af satellitter. Efter bestyrelsens godkendelse blev købsaftalen med SSBV undertegnet medio september 2012. Rovsing har købt rettighederne til i alt 31 forskellige produkter. Købet omfatter udover rettighederne den samlede dokumentation vedrørende design, produktion, test, levering og brug af produkterne samt en 18 måneders supportaftale. Der overføres ingen medarbejdere fra SSBV til Rovsing, og Rovsing forventer derfor at skulle ansætte en del nye medarbejdere over de kommende år. Købet er betinget af, at Rovsing gennemfører en fortegningsemission med et minimum provenu på DKK 10 mio. inden den 31. marts 2013.

• SSBV har for produktlinien i treårsperioden 2009-2011 haft en samlet omsætning på 64,2 mio. kr. med en fortjeneste på 29,8 mio. kr. Købet forventes at medføre en meget væsentlig stigning i såvel omsætning som indtjening for Rovsing. Der overtages ingen eksisterende kundekontrakter fra SSBV, og den forøgede omsætning vil følgelig først kunne realiseres i takt med, at Rovsing måtte indgå nye leveranceaftaler med sine kunder i forbindelse med nye projekter.

• Købsprisen er 3,0 M€, som erlægges i form af et konvertibelt lån på 2,5 M€ samt kontant betaling over en treårsperiode på 0,5 M€. Sælger kan dog vælge, at det samlede beløb på 3,0 M€ erlægges i form af et konvertibelt lån. Lånet er rentefrit og kan ikke tilbagebetales, men skal senere konverteres til aktier i Rovsing. Efter konverteringen bliver SSBV den største aktionær i Rovsing (25-29 %).

• Købet behandles på selskabets ordinære generalforsamling den 29. oktober 2012.

• Rovsing har over de sidste tre år investeret ca. DKK 25 mio. i direkte omkostninger til udvikling af et standard produktprogram til test af satellitters strømforsyningssystemer. Disse nye produkter planlægges solgt til det globale rumfartsmarked og ikke kun til ESA markedet. Hermed tidobles størrelsen af Rovsings potentielle marked. Den købte produktline kompletterer Rovsing’s egen produktline, således at Rovsing herefter er i stand til at levere samtlige produkter, som anvendes til test af satellitter. Rovsing bliver dermed Europas eneste ”one-stop-shop” for et komplet produktprogram til test af satellitter.

• Udover at Rovsing får langt flere produkter i tasken, som kan sælges til de samme kunder med den deraf følgende betydelige økonomiske synergi, åbner transaktionen også mulighed for, at Rovsing kan få en flyvende start for salg af sine egne produkter til nye kunder, herunder det globale rumfartsmarked, idet SSBV’s eksisterende leveranceaftaler med kunder samt SSBV’s eksisterende verdensomspændende salgs- og supportkanaler stilles til rådighed for Rovsing.

Ændret strategi

I forbindelse med købet af en produktlinie fra Satellite Holdings BV, hvorved Rovsing bliver et associeret selskab i SSBV gruppen, planlægger Rovsing at ændre sin forretningsstrategi.

Da Rovsing herefter er i stand til at levere samtlige produkter, som anvendes til test af satellitter, ønsker Selskabet efter overtagelse af rettigheder fra SSBV primært at fokusere på salg af produkter samt systemer opbygget af produkter til det globale rumfartsmarked og ikke kun til ESA (European Space Agency) markedet.

Selskabets aktiviteter vedrørende konsulentydelser til automobilindustrien skrinlægges indtil videre grundet problemer med at tiltrække kvalificerede ingeniører til området. Dog er Selskabet i forhandlinger med en førende tysk bilfabrikant vedrørende afprøvning af et software produkt udviklet af Rovsing, hvilket i givet fald kan indebære, at aktiviteten genoptages.

Til jernbaneindustrien har Rovsing tilbudt ydelser som ”Independent Safety Assessor”. Rollen er uafhængig sikkerhedsvurdering af kritisk software, der udvikles og leveres til jernbaneindustrien samt sikring af, at denne software udvikles i overensstemmelse med gældende standarder. Rovsing har som tidligere meddelt vundet ordren for uafhængig sikkerhedsvurdering (ISA: Independent Safety Assessment) af software, der skal udvikles til den nye Cityring metro i København. Denne aktivitet vil forløbe over en længere årrække. Rovsing har også tidligere annonceret en ordre fra Siemens A/S vedrørende Independent Safety Assessment for Siemens leverance af et signalsystem til Københavns S-bane. Denne ordre blev vundet i samarbejde med det engelske selskab Altran-Praxis. Rovsing har efter forhandling med Siemens og Altran-Praxis overdraget samtlige aktiviteter i forbindelse med denne ordre til Altran-Praxis. Rovsing vil herefter kun forfølge dette forretningsområde, i det omfang som er nødvendigt for at opfylde aftalen om Cityring metroen.

Selskabet har i regnskabsåret fortsat samarbejdet med Forsvarets Materieltjeneste (FMT) vedrørende udvikling af et produkt til højpålidelig navigation og positionsbestemmelse. Dette samarbejde forventes fortsat over de kommende år. Samarbejdet med Satellite Holdings BV forventes at åbne nye forretningsmuligheder inden for forsvarsindustrien, hvorfor aktiviteterne inden for dette område opretholdes.

Forventninger til regnskabsåret 2012/13

For regnskabsåret 2012/13 forventes en omsætning i størrelsesordenen DKK 25-30 mio. samt et positivt driftsresultat på EBIT niveau. Resultatet vil for regnskabsåret være påvirket af omkostninger i forbindelse med købet samt overførsel af produktlinien fra Satellite Holdings BV, således som omtalt i et indledende afsnit af årsrapporten på side 4. Effekten af købet forventes først rigtigt at slå igennem i det efterfølgende regnskabsår 2013/14, hvorfor der for regnskabsåret 2013/14 forventes en væsentlig stigning i såvel omsætning som indtjening i forhold til 2012/13.

Kapitalgrundlag og likviditet til fortsat drift

Selskabets to største aktionærer, Søren A. Rasmussen ApS og Christian Rovsing A/S, har stillet sikkerhed overfor selskabets bankforbindelse, og Selskabet har stillet yderligere sikkerhed i form af virksomhedspant. Dette har samlet set banet vej for tilsagn om nødvendige driftskreditter. Selskabet planlægger inden den 31. marts 2013 at styrke selskabets kapitalgrundlag via en fortegningsemission med et provenu på DKK 20 mio. Søren A. Rasmussen ApS og Christian Rovsing A/S har garanteret tegning for i alt DKK 6 mio., og der er indgået en aftale med et finansielt rådgivningsfirma om sikring af garantistillelse for tegning af yderligere DKK 9,5 mio., således at den samlede garantistillelse for tegning inden emissionen gennemføres forventes at være på DKK 15,5 mio.

Om Rovsing

Rovsing A/S leverer produkter, systemer, softwareløsninger og tilknyttede services primært til rumfartsindustrien.

Selskabets hovedaktiviteter er:

• Leverance af Power Supply SCOE produkter og systemer. Et sådant system anvendes til at simulere solpaneler og batterier i forbindelse med test af satellitter. Ydermere skal det måle og styre forsyningstilkoblinger om bord på satellitten. Endelig skal systemet strømforsyne satellitten under test og indtil opsendelse.
  • Check-out systemer til elektrisk- og funktionel test af komplette satellitter, satellit delsystemer og moduler.
  • Leverance af softwareløsninger, herunder kritisk software.
  • Uafhængig verificering og validering (ISVV) af kritiske software systemer (f. eks. til satellitter og rumtransportsystemer) herunder uafhængig sikkerhedsvurdering (Independent Safety Assessment) af software, der udvikles af tredjepart til sikkerhedskritiske anvendelser (tog, signalering, etc.).
  • Udvikling af højpålidelige og nøjagtige navigationssoftware produkter.
  • Lokal ingeniørbistand inden for kvalitetssikring, konfigurationskontrol, software udvikling og validering.

www.rovsing.dk

Søren A. Rasmussen, adm. direktør