Bang & Olufsen a/s - Delårsrapport 2012/13 for perioden 1. juni - 31. august 2012

”Som forventet var omsætningen i første kvartal kun marginalt højere end sidste år. Implementeringen af vores strategiplan ”Leaner, Faster, Stronger” er fortsat på sporet og vi fastholder vores forventninger til 2012/13. Vi forventer derfor fortsat en tocifret omsætningsvækst og en forbedret EBIT-margin. Sæsonsmæssigt er første kvartal et lille kvartal for Bang & Olufsen og kvartalet repræsenterer derudover en svær sammenligning på grund af en betydelig påvirkning fra lanceringen af nye produkter i samme periode sidste år. Med dette in mente er vi tilfredse med resultatet for første kvartal af regnskabsåret 2012/13”, siger CEO Tue Mantoni.

• Koncernens omsætning blev 600 millioner DKK i første kvartal af regnskabsåret 2012/13 mod en omsætning på 599 millioner DKK i samme periode sidste år.
  • For B2C-forretningsområdet blev omsætningen på 440 millioner DKK i første kvartal 2012/13 mod en omsætning på 478 millioner DKK i samme periode sidste år. Inden for B2B-forretningsområdet var omsætningen 160 millioner DKK i første kvartal 2012/13 mod en omsætning på 122 millioner DKK i samme periode sidste år.
  • B2C-omsætningen i BRIK-landene og Nordamerika voksede med henholdsvis 6 procent og 11 procent, mens B2C-omsætningen i Europa gik tilbage med 16 procent, hovedsageligt på grund af betydelig påvirkning sidste år fra lancering af BeoVision 7-55 3D og BeoSound 5 Encore.
  • Koncernens bruttoavance blev i første kvartal af regnskabsåret 2012/13 40,8 procent mod en bruttoavance på 38,6 procent i samme periode sidste år.
  • Som forventet blev afskrivninger på immaterielle aktiver 21 millioner DKK højere end sidste år, og aktiverede udviklingsomkostninger var 9 millioner DKK lavere sammenlignet med samme kvartal sidste år. Dette giver en negativ resultateffekt før skat på 30 millioner DKK, hvilket forklarer nedgangen fra negative 33 millioner DKK sidste år til negative 64 millioner DKK i første kvartal i år.
  • Frie pengestrømme i første kvartal var negative med 145 millioner DKK sammenlignet med negative 137 millioner DKK i samme periode sidste år. Koncernens nettoarbejdskapital var 703 millioner DKK ved udgangen af første kvartal af regnskabsåret 2012/13 sammenlignet med 534 millioner DKK ved udgangen af første kvartal af regnskabsåret 2011/12. Dette skyldes primært stigende lagerbeholdninger, der er opbygget med henblik på produktlanceringer i andet kvartal, og en jul hvor Bang & Olufsen for første gang sælger nylancerede B&O PLAY produkter.
  • For regnskabsåret 2012/13 fastholdes forventningerne om tocifret omsætningsvækst og en forbedret EBIT-margin sammenlignet med sidste år.
  • Efter regnskabsperiodens udløb er det tidligere kommunikerede strategiske samarbejde med Sparkle Roll og A CAPITAL blevet gennemført (jf. fondsbørsmeddelelse nr. 12.06 og 12.10). Kapitalforhøjelsen er gennemført og betalt fuldt ud, og A CAPITAL’s bestyrelseformand André Loesekrug-Pietri er blevet valgt til bestyrelsesmedlem i Bang & Olufsen a/s.
  • Endvidere blev BeoPlay A9 lanceret i starten af oktober. BeoVision 11 bliver lanceret den 10 oktober. Det forventes, at disse to produkter vil generere betydelig omsætning i andet kvartal.
  • Efter regnskabsperiodens udgang er der desuden indgået aftaler med 19 tredjeparts butikker i Asien og Europa, samt med en tredjeparts online butik i Asien.

Henvendelser vedrørende denne meddelelse kan rettes til:
CEO Tue Mantoni, tlf.: +45 9684 5000
Investor Relations, Claus Højmark Jensen, tlf.: +45 9684 1251 eller +45 2325 1067

Der afholdes webcast 10. oktober 2012 kl. 10.00 via www.bang-olufsen.dk.

BO_1216_F.pdf