Produktionsuppdatering för Q3, 2012

Stockholm, 2012-10-24 08:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Auriant Mining AB ("AUR" eller "Bolaget") offentliggör härmed sin produktionsuppdatering för det tredje kvartalet, som avslutades den 30 september 2012. Det fullständiga finansiella resultatet för denna period kommer att offentliggöras den 28 november 2012.

Viktiga händelser

• Kombinerad produktion av guld och guld ekvivalenter från Tardan, Solcocon och alluviala Borzya uppgick till 361 kg (11 606 oz) - en ökning med 15% jämfört med 9 månader 2011 (315 kg eller 10 127 oz).

• Per den 30 september 2012, uppgick de totala banklånen till 434 MRUB (ca 93,5 miljoner kronor).

• 17 200 prover på Tardan och 5 000 prover på Uzhunzhul har samlats för geokemisk undersökning, 3 000 meter av produktions och prospekteringsborrningar har genomförts för att avgränsa de nuvarande reserverna. En ny kross köptes för Solcocon.

• Återbetalning av lånen från ett företag kontrollerat av en huvudägare har förlängts till den 1 juni 2014.

Personalförändringar

• Vladimir Churin har anställts som som chefsgeolog för koncernen.

• Sergey Shumilov har anställts som en ny chef för personal ochpersonalutvecklingsavdelning för koncernen.

• Dmitry Stankov, COO för koncernen, har beslutat att lämna bolaget för att ägna sig åt andra karriärmöjligheter.

Väsentliga händelser efter rapportdatum

• AUR har fullgjort sina åtaganden för att kunna frigöra 81 miljoner ryska rubel (ca 17,5 miljoner kronor) i banklån.

• På bådeTardan och Solcocon har förberedelserna för vinterbevattning startat.

Produktion

Produktionsenhet Licens-område Produktion 9m 2012 (kg) Produktion 9m 2011 (kg) Produktion 2011 (kg)
Malm baserad produktion
Tardan (gravitation) Tardan                    44                     65                  96
Tardan (lakning) Tardan                 156                      -                     -
Solcocon                      81                   193               238
                    281                   258               334
Alluvial
Borzya                      80                     57                  76
Summa                   361                   315               410
i ounce   11 606 10 127 13 182

Produktionen under 9 månader 2012 uppgick till 361 kg (315 kg). Den totala ökningen motsvarar ca 15% och till stor dels hänförs till att lakningen inletts på Tardan. 79% av det producerade guldet kommer från bolagets kärnverksamhet – malmbaserad produktion. Även om den alluviala produktionen är helt outsourcad förblir AUR innehavaren av licensen. Bolaget uppskattar att den totala produktionen för hela året oförändrat kommer att ligga i nivå med 600 till 700 kg.

Tardan

Halt g/ton          1,6   1,47
Avfall ton T ton      218,1   256,4
Halt g/ton          3,0   3,3

Produktionen under 9 månader 2012 uppgick till 200 kg (65 kg). Som nämnts ovan, beror den ökade produktionen på uppstart av lakningsanläggningen.

Under 3: e kvartalet 2012 lades ca 150 tusen ton malm och gruvavfall på hög, vilket innebär att vi har totalt 386,9 tusen ton malm under vätskebegjutning. Planen är att lägga till ytterligare 70 tusen ton malm fram till slutet av november, för att öka mängden malm under vätskebegjutning till 450 tusen ton. Detta kommer att  göra det möjligt för Tardan att uppnå produktionsmålet för året. För att öka hastigheten med att lägga malm på hög, har en ny mobiltransportör köpts och levereras till platsen.

Den andra fasen av byggnationen av lakningsanläggningen har framgångsrikt startats den 24 augusti. Vi är i slutskedet av byggprojektet.

För att förbereda för produktion under 2013 har malmbrytningen omstartats som planerats. För närvarande utvärderar Tardan olika sätt att öka gråbergsbrytningen för att uppnå produktionsmålet för det kommande året.

Under sommaren och början av september har ca. 17 200 prover insamlats på den större Tardan licensområdet för att lokalisera potentiella mål för prospekteringsborrning under 2013 och framåt. Dessutom har 2025 meter av prospekteringsborrning utförts på Kopto, Barsuchiy och Sorulug-Khem fyndigheterna. Det finns flera områden som ligger i nära anslutning till de aktuella fyndigheterna och som ses som potentiella områden för reservökning inom en snar framtid som kommer att utöka kapaciteten avlakningsanläggningen.

Solcocon

9m2012 9m2011
Brytnign
Gråbergsproduktion T m3 457,6 508,8
Bruten malm T ton 89,8    129,8
Snitthalt g/ton  1,9    1,4
Höglakning
Krossning/stapling
Ton T ton 106,5   185,8
Halt g/ton 1,7   1,2
Guldproduktion kg 81,4   193,0
Lager
Malm ton T ton 10,4   6,7
Snitthalt g/ton 2,5   2,0
Alluvial
Gråbergsproduktion T m3 828,5   580,5
Vaskad sand ton 61,7   99,7
Guldproduktion kg 79,7   57,0

Produktionen under 2012 uppgick till 81 kg (193 kg) eller -51% jämfört med motsvarande period föregående år. Som tidigare kommunicerats, är de främsta orsakerna till produktionsminskningen: dålig förberedelse av reserver, på grund av bristande produktionsprospekteringsborrningar som resulterade i utspädning av halter i bruten malm och upprepade haverier av en gammal kross som kräver konstant underhåll. Som ett resultat, ligger Solcocon för närvarande efter med planen avseende att lägga ny malm på hög och följaktligen i guldproduktion.

Under 9 månaderna 2012, blev ca 106 tusen ton malm lagda på hög vilket totalt innebär att 150 tusen ton malm vätskebegjuts vid periodens slut. Under denna period, genomfördes ca 3 000 meter av produktionens prospekteringsborrningar för att avgränsa de nuvarande malmkropparna. I början av året fanns det en betydande brist på oxiderad malm.

För att öka produktionen för året har 2 borriggar flyttats till fyndigheten i början av sommaren för att underlätta produktions- och prospekteringsborrningar. Dessutom har en ny kross köpts och installationen är nära att bli klar. För närvarande utvärderar bolaget möjligheterna att utöka sin verksamhet från malmbrytning till att omfatta krossning av malm under vintern. Detta kommer att möjliggöra för bolaget att börja lägga malm på hög så snart vädret tillåter det. Alla dessa åtgärder kommer att göra det möjligt för Solcocon att avsevärt öka produktionen under det följande året.

Eftersom malmbrytning är AUR:s kärnkompetens, har det alluviala licensområdet lagts ut på en tredje part. AUR får endast en royalty från försäljningen, eftersom alla kostnader finansieras av partner-företaget. Under de första 9 månaderna av 2012 uppgick den totala produktionen till 80 kg (57 kg) vilket innebär  en 40% ökning. Det övergripande målet för året ligger kvar på 100 till 120 kg.

Uzhunzhul

Ca 5 000 prover har samlats under sommaren och början av september för geokemisk analys. Resultaten från dessa analyser kommer att möjliggöra för bolaget att utveckla planer för prospekteringsborrning för de kommande åren.

Kara-Beldyr

Kara-Beldyr-licensområde är en samarbetsprojekt tillsammans med Centerra Gold. AUR äger 30% av andelar. Allt arbete utförs av samarbetspartnern. Nuvarande mineraltillgångar uppgår till 500 000 oz enligt NI 43-101. Borrningarna kommer att fortsätta under nästa år för att öka basen för mineraltillgångarna.

Preston Haskell, Styrelseordförande
         tel: +46 768 905 549