MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-30.9.2012

MARTELA OYJ               OSAVUOSIKATSAUS                  26.10.2012 kello 08.30

MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-30.9.2012

Konsernin liikevaihto kasvoi, liiketulos edellisvuotta heikompi

Keskeiset tunnusluvut:

7-9 7-9 1-9 1-9 1-12
meur 2012 2011 2012 2011 2011

- Liikevaihto 34,8 33,8 101,9 91,7 130,7
 - Liikevaihdon muutos % 2,9 29,7 11,1 23,4 20,6
 - Liiketulos 0,6 2,4 -1,2 0,7 2,6
 - Liiketulos % 1,7 7,0 -1,2 0,8 2,0
 - Tulos / osake, eur 0,07 0,45 -0,49 0,02 0,39
 - Sijoitetun pääoman tuotto % 5,5 26,3 -4,4 2,1 6,0
 - Oman pääoman tuotto % 4,0 24,3 -9,1 0,4 5,1
 - Omavaraisuusaste %     44,5 55,5 44,7
 - Nettovelkaantumisaste %     35,9 -4,9 -2,6

Martela-konsernin kuluvan vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja liiketuloksen olevan nollatasolla tai hieman positiivinen.

Markkinatilanne

Kansainvälisen talouden epävarmuuden vaikutuksia on alkanut näkyä kolmannella neljänneksellä pohjoismaisessa toimistokalustekysynnässä. Kysyntä on ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ollut hyvällä tasolla Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa, mutta kesän jälkeen päätöksenteossa havaittiin ensimmäistä kertaa kuluvana vuonna epävarmuutta. Tanskassa kysyntä on jatkunut koko katsauskauden vaimeana.

Toimistorakentamisesta kertovat tilastot ovat saatavilla vuoden 2012 ensimmäisen vuosipuoliskon osalta ja myös ne kertovat rakentamisen hiljentymisestä. Suomessa valmistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2012 neliömääräisesti 14 prosenttia vähemmän toimistorakennuksia kuin edellisenä vuonna. Myös rakennuslupia on vastaavana aikana myönnetty 6 % vähemmän ja toimistorakennuksia on alettu rakentaa 9 % prosenttia vähemmän edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin liikevaihto ja tulos

Kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 34,8 milj. euroa (33,8), jossa oli kasvua edelliseen vuoteen 2,9 prosenttia. Tammi – syyskuun liikevaihto kohosi 101,9 milj. euroon (91,7) kasvun ollessa 11,1 prosenttia. Liikevaihtoa kasvattivat vuoden 2011 lopussa hankitut Grundell-yhtiöt. Liikevaihto kasvoi myös perinteisissä myyntikanavissa Suomessa. Muilla päämarkkina-alueilla tilanne sen sijaan on osoittautunut haasteelliseksi, sillä sekä tulosyksikkö Ruotsissa ja Norjassa että tulosyksikkö Puolassa liikevaihto laski verrattuna edellisen vuoden vastaavaan jaksoon. Liikevaihdon pienennys oli merkittävä erityisesti tulosyksikkö Puolassa johtuen isomman projektin ajoituksesta viime vuodelle. Yrityshankinnasta puhdistettu vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu Martela-konsernissa katsauskaudella oli 6,1 prosenttia.

Kolmannen neljänneksen liiketulos heikkeni ja oli  0,6 milj. euroa (2,4). Tammi – syyskuun liiketulos heikkeni selkeästi ollen -1,2 milj. euroa (0,7). Konserni on kuluvana vuonna jatkanut edellisvuonna aloitettuja panostuksiaan liiketoimintansa kehittämiseen ja kasvattamiseen mikä on lisännyt kiinteitä kustannuksia. Panostuksilla tavoitellaan erityisesti konsernin palveluliiketoiminnan ja myyntikanavien vahvistamista. Tehdyt panostukset eivät toistaiseksi ole tuottaneet riittävästi, josta johtuen konsernin liiketulos heikkeni liikevaihdon kasvusta huolimatta. Lisäksi erityisesti ulkomaisissa tulosyksiköissä tapahtunutta liikevaihdon laskua ei ole onnistuttu riittävästi kompensoimaan kulujen sopeutuksella. Siten merkittävimpien ulkomaisten tulosyksiköiden liiketulokset ovat heikentyneet selkeästi edellisvuoteen verrattuna.

Katsauskaudella käynnistettiin yhteistoimintaneuvottelut uuden palvelutuotantoyksikön muodostamiseksi. Toimenpiteellä tavoitellaan toiminnan tehostamista ja asiakaspalvelun selkeyttämistä sekä laadun varmistamista. Yhteistoimintaneuvottelut saatiin päätökseen 20.4.2012 ja niiden seurauksena konsernin henkilöstömäärä pienenee yhdeksällä henkilöllä. Lisäksi kuusi henkilöä siirtyy kiinteistä toimihenkilöistä palvelutuotannon työntekijöiksi.

Tammi – syyskuun tulos ennen veroja oli -1,9 milj. euroa (0,2) ja tulos verojen jälkeen oli -2,0 milj. euroa
(0,1).

Martelan vuoden 2012 tammi – syyskuu osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä. Osavuosikatsaus on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.martela.fi.

Martela Oyj
Heikki Martela