Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2012

Heinä-syyskuun liikevaihto kasvoi 7,1 prosenttia vertailukaudesta 650,3 miljoonaan euroon ja toiminnallinen liiketulos nousi 48,9 miljoonaan euroon

Finnair Oyj Osavuosikatsaus 26.10.2012 klo 9:30

Avainluvut 7-9
Muutos
Muutos
Liikevaihto ja tulos
Liikevaihto, milj. euroa 650,3 607,2 7,1 1 836,5 1 680,3 9,3 2 257,7
Toiminnallinen liiketulos, EBIT, milj. euroa 48,9 27,6 77,2 38,6 -29,3 >200 -60,9
Toiminnallinen liiketulos liikevaihdosta, % 7,5 4,5 3,0 %-yks 2,1 -1,8 3,9 %-yks -2,7
Liiketulos, EBIT, milj. euroa 71,1 10,6 >200 32,8 -57,7 156,8 -87,8
EBITDAR, milj. euroa 97,8 75,8 29,0 186,9 113,2 65,1 139,6
Tulos ennen veroja, milj. euroa 67,3 3,1 >200 15,6 -73,3 121,3 -111,5
Kauden tulos, milj. euroa 50,8 1,9 >200 10,6 -54,9 119,3 -87,5
Tase ja kassavirta
Omavaraisuusaste, %       33,3 33,1 0,2 %-yks 32,6
Nettovelkaantumisaste, gearing, %       25,9 41,9 -16,0 %-yks 43,3
Oikaistu nettovelkaantumisaste, adjusted gearing, %       90,1 101,4 -11,3 %-yks 108,4
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa 7,4 121,0 -93,9 17,7 182,8 -90,3 203,9
Sijoitetun pääoman tuotto, ROCE, 12 kk rullaava, %       1,0 -3,4 4,4 %-yks -5,2
Oman pääoman tuotto, ROE, 12 kk rullaava, %       -1,1 -7,5 6,4 %-yks -10,9
Liiketoiminnan nettorahavirta 44,5 -1,2 > 200 136,8 59,2 131,1 50,8
Osake
Osakkeen hinta vuosineljänneksen lopussa, euroa 2,07 2,94 -29,6 2,07 2,94 -29,6 2,30
Osakekohtainen tulos, EPS, euroa 0,43 0,00   0,08 -0,48 116,7 -0,75
Liikennesuorite,
yksikkökustannukset ja -tuotot
Matkustajamäärä, tuhatta henkilöä 2 361 2 174 8,6 6 693 6 100 9,7 8 013
Tarjotut henkilökilometrit, ASK, milj. km 7 810 7 553 3,4 22 799 22 057 3,4 29 345
Myydyt henkilökilometrit, RPK, milj. km 6 352 5 849 8,6 17 871 16 305 9,6 21 498
Matkustajakäyttöaste, PLF, % 81,3 77,4 3,9 %-yks 78,4 73,9 4,5 %-yks 73,3
Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä,
RASK, senttiä/ASK 6,93 6,43 7,8 6,52 6,00 8,7 6,03
Yksikkötuotto myydyltä henkilökilometriltä,
yield, senttiä/RPK 7,54 7,38 2,3 7,33 7,17 2,2 7,24
Yksikkökustannus tarjotulta henkilökilometriltä,
CASK, senttiä/ASK 6,60 6,22 6,1 6,58 6,32 4,2 6,43
     CASK  ilman polttoainetta, senttiä/ASK 4,43 4,48 -1,1 4,51 4,59 -1,9 4,67
Tarjotut tonnikilometrit, ATK, milj. km 1 187 1 196 -0,7 3 511 3 420 2,7 4 571
Myydyt tonnikilometrit, RTK, milj. km 801 769 4,1 2 295 2 125 8,0 2 823
Kuljetetun rahdin ja postin määrä, tonnia 37 338 39 286 -5,0 112 084 107 852 3,9 145 883
Rahtiliikenteen yksikkötuotto myydyltä
tonnikilometriltä, senttiä/RTK 24,41 26,34 -7,3 25,12 26,66 -5,8 26,50
Kokonaiskäyttöaste, % 67,5 64,4 3,2 %-yks 65,4 62,1 3,2 %-yks 61,8
Lentojen lukumäärä, kpl 17 845 19 767 -9,7 54 011 60 631 -10,9 78 916
Henkilöstö
Henkilöstö, keskimäärin, hlöä       6 966 7 514 -7,3 7 467

* Toiminnallinen liiketulos: liiketulos ennen johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutoksia, kertaluonteisia eriä ja käyttöomaisuuden myyntivoittoja

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen:

"Toiminnallinen tuloksemme nousi kausiluonteisesti vahvimmalla kolmannella neljänneksellä 48,9 miljoonaan euroon, mikä on Finnairin kaikkien aikojen paras vuosineljännestulos.  Kiitos tästä kuuluu koko Finnair-tiimille, joka on tehnyt päättäväisesti töitä Finnairin tuloskunnon parantamiseksi ja tulevaisuutemme rakentamiseksi.

Onnistuimme kasvattamaan myös liikevaihtoamme, käyttöasteemme oli hyvä, yksikkötuottomme paranivat ja etenimme merkittävästi kustannussäästöohjelmamme toteuttamisessa. Tulosparannus oli hyvä suoritus, kun ottaa huomioon, että merkittävin kuluerämme eli polttoainekustannukset nousivat noin 25 prosentilla viime vuoden vastaavasta ajasta. Aiempaa aggressiivisemman hinnoittelumme ja reittiverkoston edelleen jatkuneen optimoinnin ansiosta koneemme olivat täydempiä kuin viime vuonna. Olemme myös jonkin verran hyötyneet siitä, että vaikea markkinatilanne on karsinut kilpailua joillakin reiteillämme.

Olemme edenneet 140 miljoonan euron rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelmassamme hyvin ja saavuttaneet jo kolmannen vuosineljänneksen loppuun mennessä tavoitteemme alentaa kustannuksiamme 80 miljoonalla eurolla tämän vuoden loppuun mennessä. Kolmannella vuosineljänneksellä saimme päätökseen monet rakenteelliset muutokset, ja Embraer 190 -laivaston siirtäminen Flyben operoimaksi eteni suunnitelmien mukaan.

Vaikka tuloksemme oli kuluneella vuosineljänneksellä voitollinen, Finnair on vielä kaukana sille asetetusta pitkän aikavälin tuottotavoitteesta eli kuuden prosentin liikevoittomarginaalista. Olemme tulevina vuosina merkittävien laivastoinvestointien edessä, ja niiden rahoittamiseksi meidän on edelleen parannettava kannattavuuttamme. Siksi julkistimme tänään uuden tehostustavoitteen: pyrimme laskemaan kustannustasoamme pysyvästi vielä 60 miljoonalla eurolla vuoden 2014 loppuun mennessä. Uusi säästöohjelma täydentää aikaisempaa 140 miljoonan euron ohjelmaa.

Neljäs vuosineljännes on perinteisesti liiketoiminnassamme kolmatta heikompi, ja tällä hetkellä näkyvyys loppuvuodelle on maailmantalouden epävarmuuden vuoksi heikko etenkin liikematkustuskysynnän osalta. Epävarmuuden vuoksi olemme kasvattaneet kapasiteettiamme maltillisesti, ja tarvittaessa pystymme sopeuttamaan toimintaamme edelleen. Pitkän aikavälin strategiamme on sen sijaan muuttumaton: uskomme Aasian kasvavan matkustustarpeen luovan meille jatkossakin uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Loppuvuoteen kohdistuvasta epävarmuudesta huolimatta uskomme, että yllämme tänä vuonna voitolliseen toiminnalliseen liiketulokseen ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008."

Markkinaympäristö

Globaalissa lentoliikenteessä on meneillään rakennemuutos, jolle on tyypillistä markkinoiden vapautuminen, lisääntyvä kilpailu, ylikapasiteetti, konsolidoituminen, liittoumat sekä erikoistuminen. Alan tiukka kilpailutilanne näkyy useiden eurooppalaisten lentoyhtiöiden mittavina kustannussäästö- ja rakennemuutosohjelmina sekä konkursseina. Kapasiteetin kasvu markkinoilla on selvästi aikaisempaa kontrolloidumpaa, ja erilaiset kumppanuusjärjestelyt ovat lisääntymässä etenkin kansainvälisessä kaukoliikenteessä. Finnairin tavoitteena on hyödyntää murroksen mahdollisuudet ja vahvistaa asemaansa Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä sekä Euroopassa.

Lentoyhtiöiden suurimman yksittäisen kustannustekijän eli lentopetrolin hinta oli vuoden kolmannella neljänneksellä edelleen korkea, mikä luo merkittäviä kustannuspaineita lentoyhtiöille. Korkea polttoaineen hinta on toisaalta myös tervehdyttänyt toimialaa, kun taloudellisesti heikoimmat kilpailijat ovat poistuneet markkinoilta. Euron heikkeneminen suhteessa Yhdysvaltojen dollariin nosti tyypillisesti dollareissa noteerattavien polttoaine-, leasing- ja liikennöintikulujen euromäärää entisestään. Samanaikaisesti globaalin lentoliikenteen kysynnän kasvu on hidastunut. Heikosta taloustilanteesta huolimatta matkustajaliikenne Euroopassa kasvoi edelleen vuoden kolmannella neljänneksellä, mikä yhdessä lentoyhtiöiden maltillisten kapasiteettilisäysten kanssa johti koneiden parantuneisiin käyttöasteisiin. Myös Aasian ja Euroopan välinen liikenne kasvoi vahvan kysynnän ansiosta. Euroopan epävarmat talousnäkymät, heikentynyt kuluttajakysyntä ja Aasian hidastuva kasvu lisäävät kuitenkin loppuvuoden kehityksen epävarmuutta.

Maailmantalouden epävarmuus näkyi katsauskaudella rahtiliikenteen kysynnän heikkenemisenä.  Rahtikysynnän odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla viimeisellä vuosineljänneksellä, joka on perinteisesti rahtiliikenteen vahvin neljännes. Yksikkötuottoihin kohdistuu edelleen paineita euroalueen tuontikysynnän laskun ja lehtorahtiliikenteen ylikapasiteetin vuoksi.

Rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman eteneminen

Finnair jatkoi elokuussa 2011 aloittamansa rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman toteuttamista. Ohjelman tavoitteena on alentaa Finnairin kuluja pysyvästi 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Katsauskaudella saatiin päätökseen merkittävät tekniikkaa ja cateringia koskevat muutoshankkeet.

Finnair allekirjoitti heinäkuussa kymmenen vuoden sopimuksen lentokoneidensa moottori- ja laitehuoltopalvelujen hankkimisesta sveitsiläiseltä SR Technicsiltä. Sopimuksen seurauksena Finnair luopui vaiheittain heinä–syyskuussa omien moottorien korjaamisesta ja sopeutti laitehuoltoaan merkittävästi. Finnair säilyttää tietyt moottori- ja laitehuollon sujuvuuteen liittyvät toiminnot osana lentokoneiden päivittäisestä lentokelpoisuudesta huolehtivaa linjahuoltoaan.

Finnairin ja LSG Sky Chefs Groupin (LSG) 1.8.2012 solmiman viisivuotisen kumppanuussopimuksen mukaisesti vastuu ja päätösvalta Finnair Catering Oy:n operatiivisesta toiminnasta siirtyivät täysimääräisesti LSG:lle elokuun alussa. Kumppanuussopimuksen perusteella LSG:llä on oikeus ostaa Finnair Catering Oy:n osakekanta ennalta sovittuun hintaan sopimuskauden aikana.

Syyskuun loppuun mennessä toteutettujen rakennemuutos- ja kustannussäästötoimien ansiosta Finnair on saavuttanut vuodelle 2012 asetetun säästötavoitteen. Osa säästöistä toteutuu kuluvan vuoden viimeiseltä neljännekseltä alkaen. Säästötoimenpiteet näkyvät jo nyt osittain lentoliikenteen yksikkökustannusten, polttoaine pois lukien, laskuna. Finnairin uusi arvio vuoden 2012 loppuun mennessä saavutettavista, pysyvistä kumulatiivisista säästöistä on 90 milj. euroa.

Tällä hetkellä Finnair arvioi, että rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman suurimmat säästöt saavutetaan henkilöstö- ja huoltokustannuksista, joiden molempien osuus on noin neljännes 140 miljoonan euron kokonaistavoitteesta. Laivastokustannusten osuus on noin 10 prosenttia säästötavoitteesta, ja myynti- ja jakelukustannusten, cateringin ja maapalvelukustannusten kunkin osuus on vajaa 10 prosenttia tavoitteesta. Muiden kulujen, mukaan lukien IT, osuus on noin 15 prosenttia säästötavoitteesta.

Toistaiseksi merkittäviä säästöjä on saatu etenkin laivasto, myynti- ja jakelu- sekä catering-kuluissa, joiden yhteenlaskettu osuus jo saavutetuista säästöistä on yli 40 miljoonaa euroa. Eri säästökategorioiden saavutetuista säästöistä noin 16 miljoonaa euroa on saatu hankinnan tehostamisen kautta.

Rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman hyvästä etenemisestä huolimatta Finnair ei ole kaikissa säästökategorioissa edennyt tavoitteiden mukaisesti. Yhtiö on vielä kaukana sille asetetusta pitkän aikavälin tuottotavoitteesta eli kuuden prosentin liikevoittomarginaalista. Lisäksi korkea polttoaineen hinta, kiristyvä kilpailu ja tulevien vuosien merkittävät laivastoinvestoinnit edellyttävät kannattavuuden selvää parantamista. Tämän vuoksi Finnair julkisti tänään uuden kustannussäästöohjelman, jonka tavoitteena on laskea kustannustasoa pysyvästi vielä 60 miljoonalla vuoden 2014 loppuun mennessä.

Taloudellinen kehitys

Taloudellinen kehitys heinä–syyskuussa 2012

Finnairin liikevaihto kasvoi matkustajaliikenteen kysynnän kasvun ja kapasiteetin lisäyksen ansiosta heinä–syyskuussa 7,1 prosenttia vuoden 2011 vertailujaksosta ja oli 650,3 miljoonaa euroa (607,2).

Rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman eteneminen näkyi katsauskauden toiminnallisissa kuluissa. Toiminnalliset kulut ilman polttoainekuluja laskivat 3,6 prosenttia vertailukaudesta, kun kapasiteetti kasvoi samanaikaisesti 3,4 prosenttia. Polttoainekulut suojaukset ja päästökaupasta aiheutuvat kulut mukaan lukien nousivat 24,5 prosenttia 179,6 miljoonaan euroon (144,3), kun taas henkilöstökulut laskivat rakennemuutoksen yhteydessä toteutettujen henkilöstövähennysten vuoksi 11,5 prosenttia 97,7 miljoonaan euroon (110,4). Polttoainekulujen nousun vuoksi euromääräiset toiminnalliset kulut nousivat vertailukaudesta 3,3 prosenttia 603,5 miljoonaan euroon (584,2). Yhtiön toiminnallinen liiketulos eli liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutosta parani selvästi 48,9 miljoonaan euroon (27,6).

Finnairin tuloslaskelmaan sisältyy katsauskauden aikana tapahtunut mutta myöhemmin erääntyvien johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutos. Kyseessä on IFRS:n mukainen realisoimaton arvostustulos, jolla ei ole rahavirtavaikutusta ja jota ei lasketa mukaan toiminnalliseen liiketulokseen. Johdannaisten käyvän arvon ja lentokaluston huoltovarausten valuuttamääräisen arvon muutos paransi liiketulosta 7,7 miljoonaa euroa (-15,3). Liiketulokseen vaikutti positiivisesti käyttöomaisuuden myyntivoitot 21,3 miljoonaa euroa (-1,7). Tästä 15,7 miljoonaa euroa liittyi Finnairin catering-järjestelyyn, kun Finnair IFRS:n mukaisesti tuloutti korvaukset, joita LSG Sky Chefs maksaa sille viisivuotisen sopimuskauden aikana vuosina 2012–2017 korvauksena Finnair Catering Oy:n määräysvallan siirtymisestä. Liiketulosta heikensivät pääasiassa tekniikan rakennemuutokseen liittyvät kertaluonteiset 6,8 miljoonan euron kulut (0,0). Liiketulos nousi ennätystasolle ja oli 71,1 miljoonaa euroa (10,6). Heinä–syyskuun tulos ennen veroja oli 67,3 miljoonaa euroa (3,1) ja tulos verojen jälkeen 50,8 miljoonaa euroa (1,9).

Lentoliikenteen yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä (RASK) nousi 7,8 prosenttia vertailukaudesta 6,93 eurosenttiin (6,43). Yksikkökustannukset tarjotulta henkilökilometriltä (CASK) nousivat lähinnä polttoaineen hinnan nousun vuoksi 6,1 prosenttia 6,60 eurosenttiin (6,22). Yksikkökustannukset ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) laskivat 1,1 prosenttia 4,43 eurosenttiin (4,48).

Vuoden 2012 näkymät

Ohjeistus 26.10.2012:

Finnair arvioi kausiluonteisesti ensimmäistä vuosipuoliskoa vahvemman toisen vuosipuoliskon toiminnallisen tuloksen olevan kannattavuudeltaan ensimmäistä vuosipuoliskoa parempi, minkä ansiosta vuoden 2012 toiminnallisen tuloksen odotetaan olevan voitollinen.

Maailman talouden näkymät ovat edelleen epävarmat, ja Finnair sopeuttaa tarvittaessa nykyrakenteista matkustajaliikennekapasiteettiaan kysyntää vastaavaksi. Finnair arvioi kapasiteetin kasvavan edellisvuodesta, mutta alle viisi prosenttia. Kasvu tulee pääasiassa Aasian-liikenteestä, jossa Finnair lisäsi kapasiteettiaan toukokuussa avaamalla uuden reitin Chongqingiin Kiinaan.

Finnairin polttoainekustannusten arvioidaan yhä olevan vuonna 2012 edellisvuotta selvästi korkeammat kapasiteetin lisäyksen ja polttoaineen korkean hinnan vuoksi.

Rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman 140 miljoonan euron kustannusleikkaustavoitteesta arvioidaan toteutuvan noin 90 miljoonan euron kokonaissäästöt vuoden 2012 loppuun mennessä. Finnair arvioi yksikkökustannuksen (CASK) ilman polttoainetta laskevan vuoden toisella puoliskolla edellisvuoden vertailukaudesta.

Aikaisempi 13.8.2012 annettu ohjeistus:

Finnair arvioi kausiluonteisesti ensimmäistä vuosipuoliskoa vahvemman toisen vuosipuoliskon toiminnallisen tuloksen olevan kannattavuudeltaan ensimmäistä vuosipuoliskoa parempi.

Maailman talouden näkymät ovat edelleen epävarmat, ja Finnair sopeuttaa tarvittaessa nykyrakenteista matkustajaliikennekapasiteettiaan kysyntää vastaavaksi. Finnair arvioi kapasiteetin kasvavan edellisvuodesta, mutta aikaisemmin arvioimaansa viittä prosenttia vähemmän. Kasvu tulee pääasiassa Aasian-liikenteestä, jossa Finnair lisäsi kapasiteettiaan toukokuussa avaamalla uuden reitin Chongqingiin Kiinaan.

Finnairin polttoainekustannusten arvioidaan olevan vuonna 2012 edellisvuotta selvästi korkeammat kapasiteetin lisäyksen ja polttoaineen korkean hinnan vuoksi.

Rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman 140 miljoonan euron kustannusleikkaustavoitteesta arvioidaan toteutuvan noin 80 miljoonan euron kokonaissäästöt vuoden 2012 loppuun mennessä. Kustannussäästöjen toteutuminen painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Finnair arvioi yksikkökustannuksen (CASK) ilman polttoainetta laskevan vuoden toisella puoliskolla edellisvuoden vertailukaudesta.

Julkistamismenettely

Finnair Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan osavuosikatsauksen 1.1.–30.9.2012. Finnair Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2012 on tämän tiedotteen liitetiedostona pdf-muodossa sekä saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.finnairgroup.com.

Finnairin tilinpäätöstiedote vuodelta 2012 julkaistaan 8.2.2013.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää lehdistötilaisuuden 26.10.2012 klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 Helsinki-Vantaan lentoaseman Toimistotornissa, Lentäjäntie 3. Englanninkielinen puhelinkonferenssi pidetään klo 15.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua numerolla 0800 770 306, PIN-koodi on: 255856#

Finnair Oyj