Delårsrapport 1. januar – 30. september 2012 for SmallCap Danmark A/S

SmallCap Danmark A/S’s bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar – 30. september 2012, hvorfra følgende kan fremhæves:

• Resultatet for de første tre kvartaler af 2012 blev 41,9 mio. kr. før og efter skat. Periodens afkast blev 15,1%. KFMX indekset steg med 16,6% i den samme periode.
  • Resultatet for 3. kvartal 2012 blev 20,1 mio. kr. før og efter skat. Periodens afkast blev 7,2%. Selskabets benchmark, KFMX indekset, steg med 8,0%.
  • De 5 største positive bidragsydere til resultatet i 3. kvartal var Egetæpper (12,3 mio. kr.), BoConcept (9,4 mio. kr.), Investeringsforeningen SmallCap Danmark (2,4 mio. kr.), Alm. Brand Formue (1,2 mio. kr.) og Auriga Industries (0,9 mio. kr.). Sammenlagt bidrog de pågældende investeringer med 26,2 mio. kr.
  • De fem største negative bidragsydere til 3. kvartalsresultatet tegnede sig for et tab på 5,6 mio. kr. Væsentligst var H+H International (-2,1 mio. kr.) og Rias (-1,3 mio. kr.).
  • Egenkapitalen var d. 30. september 2012 på 297,2 mio. kr. (indre værdi 65,3 kr. pr. aktie).
  • Usikkerheden omkring den kortsigtede udvikling i makroøkonomien blev reduceret i 3. kvartal og har afledt en svag positiv undertone i aktiemarkedet. Vi vurderer at den positive undertone vil fortsætte ind i 4. kvartal, og vi fastholder de tidligere forventninger om, at aktiemarkederne slutter 2012 højere end niveauerne ved udgangen af 1. kvartal.
  • Med de lave renteniveauer og moderate indtjeningsforventninger til virksomhederne, mener vi fortsat, at en række small cap aktier er så billige, at det lægger en bund under kurserne. Vilkårene er dog vanskelige for de virksomheder, der er i en turn-around situation, hvilket skyldes en kombination af de svage konjunkturer og investorernes kortsigtede indtjeningsfokus.

SmallCap Danmark A/S

Jan O. Frøshaug Jens Erik Høst