DELÅRSRAPPORT FOR PERIODEN 1. JANUAR – 30. SEPTEMBER 2012 (IKKE REVIDERET)

Exiqon A/S (NASDAQ OMX Copenhagen: “EXQ”) offentliggjorde i dag resultatet for de første ni måneder af 2012:

Finansielle højdepunkter (mio. kr.) Q3 (2012) Q3 (2011) Q3 YTD (2012) Q3 YTD (2011) 2012 Forventninger
Nettoomsætning 30,1 27,1 83,1 81,3 110-115
Produktionsomkostninger -10,9 -12,8 -36,3 -38,7
Bruttoresultat 19,2 14,3 46,8 42,7
Driftsomkostninger ekskl. særlige poster -18,5 -18,0 -58,6 -56,3
Særlige poster 0,0 -7,8 0,0 -14,2
EBIT 0,7 -11,6 -11,9 -27,9 ~ -10
Resultat -0,7 -8,1 -13,0 -25,7
Pengestrømme fra driftsaktivitet     -10,2 -21,9 < 0
EPS -0,02 -0,23 -0,37 -0,76

Finansielle resultater

• Omsætningen steg med 11% til 30,1 mio. kr. (27,1 mio. kr.) i tredje kvartal 2012. Salget af forskningsprodukter og services (ekskl. tredjemands OEM-salg) steg med 3% til et rekord stort salg på 22,5 mio. kr. (21,9 mio. kr.) i tredje kvartal og med 4% til 63,9 mio. kr. (61,5 mio. kr.) i de første ni måneder af 2012.
  • Driftsomkostningerne steg med 2% til 18,5 mio. kr. (18,0 mio. kr.) i tredje kvartal 2012 primært grundet nyansættelser i Salg & Marketing.
  • EBIT steg til 0,7 mio. kr. (-11,6 mio. kr) i tredje kvartal og til -11,9 mio. kr. (-27,9 mio. kr.) i de første ni måneder af 2012.
  • Nettoresultatet var -0,7 mio. kr. (-8,1 mio. kr.) og EPS udgjorde -0,02 kr. (-0,23 kr.) i tredje kvartal 2012.
  • Pengestrømme vedrørende driften er forbedret med 41% til -4,0 mio. kr. (-6,9 mio. kr.) i tredje kvartal og med 53% til -10,2 mio. kr. (-21,9 mio. kr.) i de første ni måneder af 2012.
  • Forventningerne til 2012 fastholdes uændrede.

Driftsmæssige resultater

• Den 10. juli 2012 lancerede Exiqon et miRCURY™ microRNA QC PCR Panel, som letter evalueringen af RNA-kvalitet, herunder undersøgelse for forekomst af hæmolyse i serum- og plasmaprøver, tilstedeværelse af PCR-inhibitorer samt effektiviteten af RNA-’sample preparation’.
  • Den 27. september 2012 lancerede Exiqon et yderst avanceret bioinformatisk værktøj, miRSearch, som giver forskere mulighed for ganske enkelt at indtaste et gen-ID, et referencenummer eller et søgeord og finde både validerede og ikke-validerede microRNAer.
  • Den 17. oktober 2012, efter periodens afslutning, offentliggjorde Exiqon, at Takara Bio Inc. overtager distributionen af selskabets miRCURY LNATM-produkter i Japan, Kina, Hong Kong, Sydkorea og Indien. Takara Bio Inc. er en førende udbyder og distributør af life science forskningsprodukter i Asien.
  • Exiqon giver opdatering på tidsplaner fra de hospitaler, som selskabet samarbejder med på selskabets program for tidlig opdagelse af tarmkræft; offentliggørelse af data forventes ultimo september 2013.

I en kommentar siger administrerende direktør Lars Kongsbak: “Vi ser en fortsat organisk vækst i Europa og resten af verden (ROW) og byder Takara Bio Inc.velkommen som ny distributør af vores produkter i Asien. Vi arbejder fortsat på at styrke vores organisation i Nordamerika. Vi forventer at have afsluttet nye ansættelser ved årets udgang – i god tid til at fremme den forestående udvidelse af vores qPCR produktportefølje.”

Se hele delårsrapporten i vedhæftede PDF eller på www.exiqon.com/investor/portal.

Yderligere information
Lars Kongsbak, administrerende direktør, tlf. +45 4566 0888 (mobil: +45 4090 2101)
Hans Henrik Chrois Christensen, finansdirektør, tlf. +45 4566 0888 (mobil: +45 4090 2131)

Fondsbørsmeddelelse_14_2012_Q3_2012.pdf