Fondsbørsmeddelelse nr. 08-2012

Scandinavian Brake Systems A/S divisionerer

Svendborg, Danmark, 2012-11-02 13:57 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- FONDSBØRSMEDDELELSE NR. 08-2012

Scandinavian Brake Systems A/S divisionerer

Bestyrelsen for Scandinavian Brake Systems A/S har d.d. besluttet at foretage en juridisk opdeling og divisionering af SBS-koncernen, således at den fremadrettet vil bestå af tre forretningsområder.

Baggrunden for beslutningen er de forventede markeds- og udviklingsscenarier. Der må i de kommende år imødeses betydelig usikkerhed og store forandringer i den globale økonomi. Finanskrisen og den generelle udvikling i verdens store økonomier i USA, Kina og Europa vil påvirke det generelle forretningsklima for SBS-koncernen. Konsekvenserne vil bl.a. være skærpet konkurrence som følge af overkapacitet, ændrede distributionsstrukturer som følge af behov for hurtigere distribution og nedbringelse af distributørernes arbejdskapital samt accelererende strukturrationaliseringer og konsolideringer på både kunde- og udbydersiden som følge af opkøb og fusioner.

Det er SBS’ ledelses vurdering, at markedsudviklingen vil kræve en yderligere fokusering og optimering af koncernens enkelte forretningsområder, bl.a. gennem øget fokus på innovation og udvikling, optimering af balancen mellem egenproduktion og outsourcing samt udvikling af de mest effektive logistikløsninger. Herigennem vil det være muligt at udnytte det vækstpotentiale, som de enkelte områder besidder.

SBS-koncernen vil fremadrettet omfatte tre forretningsområder:

1. SBS Automotive A/S

Koncernens aktiviteter inden for autoområdet, primært renovering af bremsecalipre samt sourcing, færdiggørelse og distribution af bremsedele og relaterede sliddele til biler. Divisionens aktiviteter er placeret i Støvring, Holstebro og Presov, Slovakiet, samt på lokationer i Tyskland, Frankrig og Rusland. Hovedkontoret placeres i Støvring.

1. SBS Friction A/S

Omfatter koncernens aktiviteter inden for udvikling, produktion og salg af friktionsteknologiske produkter til motorcykler, vindmøller og en række specialområder. Divisionens aktiviteter og hovedkontor placeres i Svendborg.

1. Notox A/S

Produktion af dieselpartikelfiltre på underleverandørbasis med hovedkontor og produktion i Svendborg.

Koncernledelse, økonomi og øvrige koncernrelaterede specialfunktioner vil blive placeret i selskabet Scandinavian Brake System A/S. Dette selskab vil fortsat have hovedkontor i Svendborg.

Kort beskrivelse af transaktionen

De eksisterende selskaber SBS Automotive A/S (tidligere Notox Engineering A/S) og SBS Friction A/S (tidligere Notox A/S) overdrages fra Notox Holding A/S til Scandinavian Brake Systems A/S. Efterfølgende gennemføres en overdragelse af aktiver og forpligtelser til dagsværdier vedrørende aktiviteterne "SBS Automotive" og "SBS Friction" fra Scandinavian Brake Systems A/S til henholdsvis SBS Automotive A/S og SBS Friction A/S. SBS Deutschland overdrages ikke på nuværende tidspunkt, men selskabet forventes overdraget fra Scandinavian Brake Systems A/S til SBS Automotive A/S på et senere tidspunkt. Transaktionerne gennemføres som to apportindskud ved kapitalforhøjelse i SBS Automotive A/S og SBS Friction A/S.

Koncernstrukturen før og efter kan illustreres således:

Før Efter

Værdiansættelse

Overdragelsen af aktiviteterne "SBS Automotive" og "SBS Friction" fra Scandinavian Brake Systems A/S til SBS Automotive A/S og SBS Friction A/S sker til dagsværdier.

Ledelsen har vurderet aktiviteten "SBS Automotive" (eksklusiv SBS Deutschland GmbH) til en enterprise value (værdi på gældfri basis) i niveauet DKK 375 mio. (eksklusiv SBS Deutschland), svarende til en merværdi (goodwill, know-how, brand/varemærker m.v.) i niveauet DKK 160 mio. i forhold til regnskabsmæssige værdier opgjort pr. 01.10.2012. Aktiviteten "SBS Friction" er vurderet til en entreprise value (værdi på gældfri basis) i niveauet DKK 100 mio. svarende til en merværdi (goodwill, know-how, brand/varemærker m.v.) i niveauet DKK 45 mio. i forhold til regnskabsmæssige værdier opgjort pr. 01.10.2012. Værdiansættelsen er foretaget med baggrund i en værdiansættelsesrapport udarbejdet af et anerkendt corporate finance firma.

Regnskabsmæssige konsekvenser

Koncernregnskabet

Koncernregnskabet for Scandinavian Brake Systems A/S er ikke påvirket af den koncerninterne transaktion. Transaktionen medfører, at de nedskrevne skattemæssige særunderskud i SBS Automotive A/S og SBS Friction A/S regnskabsmæssigt vil blive genaktiveret som et udskudt skatteaktiv, idet de skattemæssige underskud forventes udnyttet ved modregning i positiv indtjening i løbet af de næste 3-5 år. Det udskudte skatteaktiv udgør ca. DKK 18 mio. og vil blive indregnet i koncernregnskabet pr. 31.12.2012. Indregningen af det udskudte skatteaktiv i koncernregnskabet vil medføre en forbedring på ca. DKK 18 mio. af resultat efter skat i 2012 og egenkapitalen pr. 31.12.2012.

Forventninger til 2012 uændrede

Ledelsens forventninger til 2012 er uændrede. Den forventer for 2012 således fortsat en koncernomsætning på DKK 950-1.000 mio. og et EBITDA på DKK 60-70 mio.kr.

Yderligere oplysninger: Kontakt venligst adm. direktør Hans Fuglgaard, tlf. 63 21 15 15

Selskabets hjemmeside: www.sbs.dk

08-2012 scandinavian brake systems as divisionerer.pdf