Raisio osti makeisyhtiön Manner-Euroopasta

Raisio Oyj, pörssitiedote 13.11.2012 klo 9.00

RAISIO OSTI MAKEISYHTIÖN MANNER-EUROOPASTA

Raisio on ostanut tšekkiläisen Candy Plus -makeisyhtiön. Yritysosto täydentää Raision Isosta-Britanniasta hankkimaa, kannattavaa makeisliiketoimintaa. Kohteen velaton kauppahinta on 20,5 miljoonaa euroa ja se sisältää juuri käyttöönotetun 2,3 miljoonan euron investoinnin täytelakritsilinjaan. Raisio suorittaa kauppahinnan kassavaroistaan.

Candy Plus on vuonna 2000 perustettu yksityisten sijoittajien omistama yhtiö. Vuonna 2011 yhtiön liikevaihto oli 23,3 miljoonaa euroa, käyttökate 2,9 miljoonaa euroa ja liiketulos 2,1 miljoonaa euroa. 31.12.2011 yhtiön varat olivat 17,6 miljoonaa euroa, velat 9,1 miljoonaa euroa ja oma pääoma 8,5 miljoonaa euroa. Yhtiön kaksi tuotantolaitosta sijaitsevat maan itäosassa Rohatecissa ja Petřvald u Karvinéssa. Yhtiön palveluksessa on yli 400 henkilöä, jotka jatkavat Raision palveluksessa vanhoina työntekijöinä.

Raision Consumer brands -toiminnoista vastaava johtaja Paul Simmonds sanoo, että Candy Plus on kannattava ja kasvava yhtiö, jolla on laaja asiakaspohja Itä- ja Länsi-Euroopassa sekä muualla maailmassa. ”Yritysosto avaa Raisiolle mielenkiintoisia kasvumahdollisuuksia. Candy Plusin korkealaatuiset tuotteet ja osaava henkilöstö täydentävät erinomaisesti Raision makeisvalikoimaa ja osaamista”, toteaa Simmonds.

Candy Plusin tuotevalikoimaan kuuluu makeisten nopeimmin kasvavia tuotekategorioita, kuten pehmeät ja enemmän aitoa hedelmää sisältävät makeiset, lakritsi ja terveysvaikutteiset makeiset. Yhtiön kotimarkkinalla Tšekissä vahvoja kuluttajabrändejä ovat mm. Juicee Gummee, Fundy, Pedro ja Cuksy. Brändituotteiden osuus on noin 40 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.

Yritysosto mahdollistaa Raision makeistoimintojen synergioiden hyödyntämisen. Tämä tulee ilmenemään kasvavana joustavuutena ja parantuvana kustannustehokkuutena.

Candy Plus liitetään osaksi Raision Consumer brands -toimintoja 13.11.2012. Yritysoston arvioidaan parantavan Brändit-yksikön kannattavuutta. Raisio jatkaa kasvujaksonsa toteutusta suunnitelmiensa mukaisesti.

RAISIO OYJ

Heidi Hirvonen
viestintä- ja IR-päällikkö

Lisätietoja: Johtaja Paul Simmonds, Consumer Brands