Periodemeddelelse for Lollands Bank pr. 30.09.2012

Bankens resultat pr. 30. september 2012 udgør 15,0 mio. kr. før skat.

Resultatet er primært påvirket af:

1. Basisindtjeningen er steget med 6,6 mio. kr. (23 %)
  2. Kursreguleringer er positive med 14,2 mio. kr. mod et tab i 2011 på 12,4 mio. kr.
  3. Omkostninger til Indskydergarantifonden udgør 1,6 mio. kr. mod 3,9 mio. kr. i 2011.
  4. Nedskrivning på udlån på i alt 31,2 mio. kr. mod 12,4 mio. kr. i 2011.

Efter den markante stigning i nedskrivninger i 2. kvartal 2012, som bl.a. kunne henføres til 2 enkeltstående større engagementer, samt ændringer i henhold til Finanstilsynets præciserede retningslinier, er bankens nedskrivninger for 3. kvt. på 7,2 mio. kr. i niveau med det budgetterede.

Resultatet af den primære drift og forretningsudviklingen anses for tilfredsstillende.

Banken har en meget tilfredsstillende likviditet med en overdækning på 177,2 %.

Kernekapitalprocenten er 16,7 %.

Banken opfylder alle krav i Finanstilsynets ”Tilsynsdiamant”.

I forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten 2011 forventede banken for 2012 et resultat før kursreguleringer, som var bedre end 2011. Forudsætningerne herfor var en forventning om et højt niveau for nedskrivninger samt en betaling til Indskyder-garantifonden i niveauet 1,0 mio. kr.

Disse forudsætninger ændrede banken i forbindelse med offentliggørelse af halvårs-regnskabet pr. 30. juni 2012, idet den forventede betaling til Indskydergarantifonden for 2012 blev øget til mindst 2 mio. kr. ligesom årets samlede nedskrivninger forventes at blive større end forudsat fra årets start.

Bankens forventninger til 2012 blev herefter ændret til:

Årsresultatet før kursreguleringer for 2012, bliver et mindre, men fortsat positivt resultat i forhold til det tilsvarende resultat i 2011.

Som endeligt resultat for 2012 forventes en højere basisindtjening og et bedre resultat efter kursreguleringer og nedskrivninger end der blev opnået i 2011.

Banken fastholder ovennævnte forventninger for resten af året.

Periodemeddelelse 3. kvartal 2012.pdf