Empire överlåter återförsäljaravtal för kapselmaskiner

Stockholm, 2012-11-16 12:02 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Empire och Löfbergs Lila har träffat avtal om att Löfbergs Lila övertar återförsäljaravtalet avseende Caffitaly kapselkaffemaskiner. Empire har hittills sålt kaffemaskinerna och samarbetat med Löfbergs Lilas kring marknadsföring och försäljning av kaffekapslarna. I affären överlåts även Empires befintliga lager av kaffemaskiner.

"Tillsammans har vi etablerat en bra plattform för Löfbergs Lilas kaffekapslar. För framtiden kan Löfbergs Lila dra ytterligare fördelar av att försäljningen av maskinerna och kapslarna sker genom en och samma kanal," säger Per Björkman, vd på Empire.

Empire och Löfbergs Lila har haft ett flerårigt samarbete kring marknadsföring och försäljning av ett kaffekapselsystem på licens av italienska Caffita. Empire har haft exklusiva rättigheter för försäljning av maskinerna i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Löfbergs Lila har de exklusiva rättigheterna beträffande kapslarna i samma område.

Empire och Löfbergs Lila har nu träffat en överenskommelse om att Löfbergs Lila övertar Empires rättigheter enligt återförsäljaravtalet, inklusive det befintliga lagret av kaffemaskiner. Löfbergs Lila övertar även ansvaret för service och utestående garantier. Affären genomförs per den 16 november 2012.

Empire erhåller en köpeskilling motsvarande det bokförda värdet av varulagret samt därtill en ersättning för de förvärvade rättigheterna. Parterna har kommit överens om att inte uppge köpeskillingen. Affären ger en viss positiv resultatpåverkan för Empire i fjärde kvartalet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Vd Per Björkman, telefon: +46-733 596 730

Om Empire:
Empire är ett företag som skapar, förvärvar och marknadsför hem- och hushållsprodukter för konsument-marknaden. I sortimentet ingår kolsyremaskiner, hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, däribland varumärkena C3, BaByliss, Cuisinart, GreenPan, HoMedics, The House of Marley, Revlon och Salter. Sedan 1997 har Empire marknadsfört perkolatorer, kaffebryggare och en mängd andra elektriska produkter för hemmabruk under varumärket C3. Empire är listat på NASDAQ OMX First North Premier med Wildeco Ekonomisk Information AB Certified Adviser.

Empire AB (publ)
         Birger Jarlsgatan 53