Verkkokauppa.com lähettää Nokia Lumia 920 -älypuhelimen avaruuteen

Verkkokauppa.com lähettää Jätkäsaaren myymälän katolta Nokia Lumia 920 -älypuhelimen avaruuteen 22.10.2012 klo 10:00-12:00 välisenä aikana. Asiakkailla on mahdollisuus seurata tapahtumaa myymälän katolla olevalta näköalatasanteelta.

Verkkokauppa.com Oy, 2012-11-19 13:48 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Verkkokauppa.com ampuu Nokia Lumia 920:n avaruuteen Jätkäsaaresta

Uusi Nokia Lumia 920 joutuu heti julkistuspäivänään kovimpaan mahdolliseen testiin, kun Verkkokauppa.com lähettää puhelimen säähavaintopallon avulla avaruuden laidoille.

”Uusi Lumia on markkinoiden hienoin puhelin ja haluamme tällä korkealentoisella tavalla juhlistaa sen tuloa myyntiin Suomessa ja Verkkokauppa.comissa. Tarkoituksena on kerätä mahdollisimman näyttävää kuvamateriaalia ja demonstroida sen avulla Lumia 920:n Pureview-kameran ominaisuuksia”, kertoo Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä.

Pallon lähettämisestä vastaa Aalto-yliopiston teekkariryhmä, jossa on mm. sähkö- ja tietoliikennetekniikan, materiaalitekniikan ja informaatioverkostojen ammattilaisia. Heliumtäytteinen pallo nostaa puhelimen ja muut laitteet avaruuden rajoille, josta ne laskeutuvat laskuvarjon avulla. Puhelimessa on GPS-jäljitin, jonka avulla puhelin löydetään. Matkan aikana puhelin videokuvaa maisemaa omalla Pureview-kamerallaan.

Suurimmat haasteet hankkeessa ovat vahvat suihkuvirtaukset, jotka saattavat osuessaan viedä pallon jopa maan rajojen ulkopuolelle. Tarkoitus on kuitenkin säätää pallo niin, että se nousee mahdollisimman nopeasti, jolloin se myös todennäköisimmin laskeutuu lähiympäristöön. Kuvamateriaalin lisäksi operaatiolla saadaan tietoa myös puhelimen muista ominaisuuksista, kuten akun pakkas- ja avaruussäteilykestävyydestä ääriolosuhteissa.

Pallo lähetetään Verkkokauppa.comin Jätkäsaaren myymälän katolta 22.11. klo 10.00 - 12:00 välisenä aikana. Samana päivänä kuin puhelimen myynti alkaa. Verkkokauppa.com arpoo avaruudessa käyneen maailman ainoan Lumia 920 ”Space Edition” -version Facebook-sivuillaan sillä oletuksella, että Lumia 920 tullaan löytämään eikä se esimerkiksi päädy mereen tai Viroon.

Verkkokauppa.comin päämyymälä Helsingin Jätkäsaaressa on Euroopan suurin kodinelektroniikan ja tietotekniikan myymälä. Myymälä sijoittuu Länsisataman viereen ja on muutenkin erinomaisten kulkuyhteyksien varrella. Myymälä on avattu marraskuussa 2011. Yhtenä myymälän erikoisuutena on näköalatasanteelle asetettu aito MIG-21 BIS -hävittäjä, sekä tietokone- ja pelikonsolimuseo joihin molempiin on ilmainen pääsy.

Samuli Seppälä
         Osto- ja toimitusjohtaja