eQ OYJ OSTAA ICECAPITALIN VARAINHOITOLIIKETOIMINNAN

eQ OYJ                                                                           PÖRSSITIEDOTE

20.11.2012, klo 8:30

eQ OYJ OSTAA ICECAPITALIN VARAINHOITOLIIKETOIMINNAN

eQ Oyj ostaa 19.11.2012 solmitulla kaupalla ICECAPITAL Pankkiiriliike Oy:ltä sen varainhoitoliiketoiminnan, lukuun ottamatta kiinteistöpääomarahastoliiketoimintaa. Yritysosto tukee erinomaisesti eQ:n strategiaa kasvaa johtavaksi varainhoitajaksi Suomessa. ICECAPITAL harjoittaa varainhoitoliiketoimintaa pääasiassa Suomessa, minkä lisäksi sillä on toimintoja myös Ruotsissa ja Tanskassa. Kaupan kohteena olevissa yhtiöissä työskentelee noin 30 henkilöä. Velaton kauppahinta on 11,0 miljoonaa euroa ja osakkeiden kauppahinta on arviolta 14,1 miljoonaa euroa, joka rahoitetaan konsernin kassavaroilla ja pankkirahoituksella.

eQ:n ja ICECAPITALIN tuotteet ja palvelut sopivat hyvin yhteen ja täydentävät toisiaan. Yhdistymisessä syntyvä varainhoidon asiantuntijaorganisaatio on yksi Suomen kokeneimmista. Yhdistymisen jälkeen eQ:n hallinnoitavat varat kasvavat 3,4 miljardista eurosta 6,0 miljardiin euroon. Kaupan seurauksena eQ Varainhoidon kannattavuuden odotetaan paranevan selvästi.

Ostettava liiketoiminta koostuu sijoitusrahastoista ja täyden valtakirjan varainhoidosta sekä strukturoiduista tuotteista ja pääomasijoitusrahastojen varainkeruusta. Asiakkaat ovat pääosin institutionaalisia sijoittajia ja varakkaita yksityishenkilöitä. Ostettujen yhtiöiden liikevaihto vuonna 2011 oli noin 7,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto noin 1,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2011 luvut eivät sisällä kyseisen vuoden aikana lopetettuja liiketoimintoja. Tilintarkastamaton liikevaihto ajalla 1.1.-30.9.2012 oli noin 5,0 miljoonaa euroa ja liikevoitto noin 1,0 miljoonaa euroa. Ostetun kokonaisuuden taseen loppusumma on noin 6,5 miljoonaa euroa.

”Tämä kauppa on merkittävä askel tavoitteessamme kasvaa johtavaksi varainhoitajaksi Suomessa. eQ ja ICECAPITAL täydentävät erinomaisesti toisiaan ja muodostavat yhdessä vahvan ja kokeneen varainhoitotiimin. Tavoittelemme kaupasta sekä tuotto- että kustannussynergiaetuja. Suunnitelmamme on integroida ostettu liiketoiminta osaksi eQ:ta ja yhdistää operatiiviset toiminnot mahdollisimman nopeasti. Tulevaisuudessa kaikki toiminnot ovat eQ-brändin alla”, toteaa toimitusjohtaja Janne Larma.

Yritysjärjestely toteutetaan yritysostona, jossa eQ Oyj ostaa ICECAPITAL Varainhoito Oy:n ja sen sataprosenttisesti omistamat tytäryhtiöt ICECAPITAL Rahastoyhtiö Oy:n, ICECAPITAL Life Oy:n ja ICECAPITAL Asset Management (Norway) AS:n sekä seuraavat tytäryhtiöt, joissa henkilöstö omistaa vähemmistön: ICECAPITAL Financial Products Oy, ICECAPITAL Asset Management AB (Sweden) ja ICECAPITAL Asset Management (Denmark) A/S. Tavoitteena on toteuttaa liiketoimintasiirrot vuoden 2013 alussa, jossa ICECAPITAL Varainhoito Oy:n liiketoiminta siirretään eQ Varainhoito Oy:lle ja ICECAPITAL Rahastoyhtiö Oy:n liiketoiminta siirretään rahastojen hallinnonsiirrolla eQ Rahastoyhtiö Oy:lle. Tämän jälkeen yhtiöt tullaan fuusioimaan keväällä 2013.

eQ Oyj:n oikeudellisena neuvonantajana transaktiossa toimi Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy.

Helsinki 20.11.2012

eQ Oyj

Lisätietoja: toimitusjohtaja Janne Larma, puh. +358 40 500 4366

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki, www.eQ.fi

eQ-konserni on kotimainen varainhoitoon ja Corporate Finance -toimintaan keskittyvä suomalainen pörssiyhtiö. eQ Varainhoito tarjoaa monipuolisia varainhoitopalveluita (ml. pääomarahastot) sekä instituutioasiakkaille että yksityishenkilöille. Konsernin hallinnoitavat varat 20.11.2012 julkaistun yrityskaupan jälkeen ovat noin 6,0 miljardia euroa. Konserniin kuuluva Advium Corporate Finance tarjoaa yritys- ja kiinteistöjärjestelyihin sekä pääomajärjestelyihin liittyviä palveluja.

Lisätietoa konsernista saa sivuilta www.eQ.fi.