Delårsrapport, 3. kvartal 2012

14-12

Bestyrelsen i Topsil Semiconductor Materials A/S har i dag behandlet og godkendt delårsrapporten for 3. kvartal 2012. Delårsrapporten, der er urevideret, har følgende hovedpunkter:

OVERBLIK

Omsætning og indtjening
Topsils nettoomsætning udgjorde 62,6 mio. kr. i 3. kvartal 2012 mod 86,1 mio. kr. i samme periode sidste år, svarende til et fald på 27%. For de første tre kvartaler af 2012 faldt omsætningen med 23% i forhold til samme periode 2011. Faldet i omsætning ligger inden for de allerede udmeldte forventninger til året og skyldes i al væsentlighed lavere efterspørgsel hos de store kontraktkunder.

Topsils driftsresultat (EBITDA) i 3. kvartal 2012 udgjorde (1,6) mio. kr. i år mod 5,5 mio. kr. i 3. kvartal 2011. EBITDA marginen for kvartalet var (2,6)% mod 6,4% for samme periode sidste år. Resultatet var som forventet.

Hovedbegivenheder

Markedsudvikling og introduktion af nye produkter
Udviklingen på powermarkedet, som er Topsils primære marked, udviste fortsat svag efterspørgsel efter silicium til de mest krævende komponenter. Kundekvalifikationerne af det nye FZ-PFZ silicium og CZ-EPI fortsatte planmæssigt.

R&D
Udviklingen af 200 mm FZ-silicium viste betydelig fremgang i 3. kvartal, hvor fremstilling af silicium på fuld diameter blev nået adskillige gange. De første skiver blev planmæssigt udsendt til indledende kundetests.

Ny fabrik
De første medarbejdergrupper blev overflyttet til ny fabrik i løbet af 3. kvartal, og installeret produktionsudstyr blev testet og tilpasset hen over perioden. Officiel indvielse af fabrikken fandt sted 1.oktober 2012.

Forventninger til 2012
Topsil forventer uændret en omsætning på i niveauet 260-280 mio. kr. og et resultat af primær drift (EBITDA) på i niveauet 5-15 mio. kr., som meddelt i børsmeddelelse af 8. august 2012.

Henvendelse vedrørende denne fondsbørsmeddelelse til CEO og CFO gennem communications:
         Christina Fris Bjørling, tlf. +45 2152 1011

14-12_Q3_2012_DK.pdf