Kommuniké från extra bolagsstämma i Auriant Mining AB (publ.)

Stockholm, 2012-11-27 18:53 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Extra bolagsstämma med aktieägarna i Auriant Mining AB har hållits i Stockholm den 27 november 2012.

Bolagsstämman valde André Bekker och Peter Daresbury till nya styrelseledamöter i bolaget. För tiden intill årsstämman 2013 kommer styrelsen därför att bestå av Preston Haskell, styrelseordförande, samt de ordinarie ledamöterna Denis Alexandrov, Ingmar Haga, André Bekker och Peter Daresbury.

Vidare valde Bolagsstämman att ändra utbetalningsordningen för styrelsearvode varigenom arvodet kommer att utbetalas månadsvis till varje styrelseledamot.

Bolagsstämman beslutade att ändra riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med det förelagda förslaget.

Bolagsstämman beslutade inrätta ett incitamentsprogram till bolagets VD Denis Alexandrov och ett incitamentsprogram till Investeringschefen Max Yacoub, enligt nedan, genom emission av tecknings- och personaloptioner, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Skälet till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att det befunnits vara angeläget och i samtliga aktieägares intresse att skapa ett ägarengagemang för ledande befattningshavare i bolaget och att säkerställa att dessa delar målsättningen att generera vinstgivande och värdeskapande tillväxt.

Incitamentsprogrammet till Denis Alexandrov

Incitamentsprogrammet till Denis Alexandrov består av följande tre delar.

1)     Teckningsoptioner 2012/2013 serie I (del 1)

Bolaget skall emittera högst 185 442 teckningsoptioner till Denis Alexandrov eller till juridisk person utsedd av honom och vilken han kontrollerar eller är destinatär för. Teckningsoptionerna skall ges ut vederlagsfritt och skall ge rätt att teckna en (1) aktie i Bolaget. Teckning av teckningsoptionerna skall ske under perioden från den 27 november 2012 – 31 december 2012. Teckning av aktier genom nyttjande av optionsrätter till nyteckning skall ske från och med registrering av optionsrätterna hos Bolagsverket till och med den 31 mars 2013 till en teckningskurs per aktie om 11,25 kronor.

2)    Teckningsoptioner 2012/2017 serie I (del 2A)

Bolaget skall emittera högst 92 721 teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget LLC ”Auriant Management” som skall äga rätt att teckna teckningsoptionerna. Teckningsoptionerna skall ges ut vederlagsfritt och skall ge rätt att teckna en (1) aktie i Bolaget. Teckning av teckningsoptionerna skall ske under perioden från den 27 november 2012 – 31 december 2012. Teckningsoptionerna skall efter teckning kunna vidareöverlåtas (i) direkt till Denis Alexandrov eller sådan juridisk person utsedd av honom och vilken han kontrollerar eller är destinatär för samt/eller (ii) till annat helägt dotterbolag till Auriant Mining AB och därefter till Denis Alexandrov eller sådan juridisk person utsedd av honom och vilken han kontrollerar eller är destinatär för. Teckning av aktier genom nyttjande av optionsrätter till nyteckning skall kunna ske antingen;

1.     från och med registrering av optionsrätterna hos Bolagsverket till och med den 1 juni 2017 till en teckningskurs per aktie om 11,25 kronor under förutsättning att Bolagets totala marknadskapitalisering nått 463 605 000 kronor, eller

2.     från och med den 1 juni 2016 till och med den 1 juni 2017 till en teckningskurs om 250 kronor per aktie.

3)    Teckningsoptioner 2012/2017 serie II (del 2B)

Bolaget skall emittera högst 92 721 teckningsoptioner till det helägda dotterbolaget LLC ”Auriant Management” som skall äga rätt att teckna teckningsoptionerna. Teckningsoptionerna skall ges ut vederlagsfritt skall ge rätt att teckna en (1) aktie i Bolaget. Teckning av teckningsoptionerna skall ske under perioden från den 27 november 2012 – 31 december 2012. Teckningsoptionerna skall efter teckning kunna vidareöverlåtas (i) direkt till Denis Alexandrov eller sådan juridisk person utsedd av honom och vilken han kontrollerar eller är destinatär för samt/eller (ii) till annat helägt dotterbolag till Auriant Mining AB och därefter till Denis Alexandrov eller sådan juridisk person utsedd av honom och vilken han kontrollerar eller är destinatär för. Teckning av aktier genom nyttjande av optionsrätter till nyteckning skall kunna ske antingen;

1.     från och med registrering av optionsrätterna hos Bolagsverket till och med den 1 juni 2017 till en teckningskurs per aktie om 11,25 kronor under förutsättning att Bolagets totala marknadskapitalisering nått 649 047 000 kronor, eller

4)    Personaloptioner säkerställda av teckningsoptioner 2012/2017 serie III (del 3)

Denis Alexandrov skall erbjudas att vederlagsfritt förvärva Personaloptioner. Varje Personaloption berättigar innehavaren att förvärva en (1) aktie i Bolaget till ett pris om 15 kronor per aktie. Personaloptionerna löper till och med den 1 juni 2017 med rätt för innehavaren av Personaloptionerna att påkalla optionsrätten från och med dagen för tillgängliggörande till och med den 1 juni 2017. Personaloptionerna är inte överlåtbara annat än till juridisk person utsedd av Denis Alexandrov och vilken han kontrollerar eller är destinatär för. Fullt utnyttjande av Personaloptionerna förutsätter att Denis Alexandrov kvarblir som verkställande direktör i Bolaget fram till och med att samtliga Personaloptioner blivit vestade, där en tredjedel av de tilldelade optionerna vestas den 1 juni 2013, en tredjedel den 1 juni 2014 och resterande tredjedel den 1 juni 2015 under förutsättning av fortsatt uppdrag som verkställande direktör i Bolaget vid respektive tidpunkt. Vid eventuell väsentlig ägarförändring i Bolaget (såsom detta definierats i anställningsavtal mellan Bolaget och Denis Alexandrov) skall dock samtliga optioner direkt kunna utnyttjas för teckning av aktier.

Programmets omfattning föreslås uppgå till högst 556 326 Personaloptioner.

För att säkerställa att Bolaget kan fullgöra sitt åtagande att leverera aktier då innehavare av Personaloption påkallar utnyttjande kommer Bolaget att emittera högst 556 326 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en (1) aktie i Bolaget, envar med ett kvotvärde om 11,25 kronor. Teckning av teckningsoptionerna skall ske under perioden från den 27 november 2012 – 31 december 2012. Teckning av aktier genom nyttjande av optionsrätter till nyteckning skall kunna ske från och med registrering av optionsrätterna hos Bolagsverket till och med den 1 juni 2017. Teckning av aktie skall ske till en teckningskurs per aktie om 15 kronor.

Incitamentsprogrammet till Max Yacoub

Extra bolagsstämman beslutade inrätta ett incitamentsprogram till bolagets Investeringschef Max Yacoub genom emission av tecknings- och personaloptioner.

Investeringschefen Max Yacoub skall erbjudas att vederlagsfritt förvärva Personaloptioner. Varje Personaloption berättigar innehavaren att förvärva en (1) aktie i Bolaget. Aktier skall överlåtas till ett pris om 15 kronor per aktie. Personaloptionerna löper till och med den 12 november 2017 med rätt för innehavaren av Personaloptionerna att påkalla optionsrätten från och med dagen för tillgängliggörande (”vestning”) till och med den 12 november 2017.

Personaloptionerna är inte överlåtbara annat än till juridisk person utsedd av Max Yacoub och vilken han kontrollerar eller är destinatär för.

Programmets omfattning uppgår till högst 130 000 Personaloptioner.

För att säkerställa att Bolaget kan fullgöra sitt åtagande att leverera aktier då innehavare av Personaloption påkallar utnyttjande kommer Bolaget att emittera även 130 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en (1) aktie i Bolaget, envar med ett kvotvärde om 11,25 kronor. Teckning av aktier genom nyttjande av optionsrätter till nyteckning skall kunna ske från och med registrering av optionsrätterna hos Bolagsverket till och med den 12 november 2017. Teckning av aktie skall ske till en teckningskurs per aktie om 15 kronor.

Besluteten fattades i enlighet med de för förelagda förslagen från styrelsen respektive aktieägare vilka finns tillgängliga på bolagets webbplats www.auriant.se

Preston Haskell, Styrelseordförande
         tel: +46 768 905 549