Stureguld AB Delårsrapport Q3 2012

Stockholm, 2012-11-30 09:12 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Verkställande direktör och styrelsen för Stureguld AB (publ) avger härmed följande delårsrapport för perioden: 2012-01-01 - 2012-09-30

Stureguld AB delårsrapport i sammandrag:

* Intäkterna för kvartal tre uppgick till 35,6 MSEK (11,6 MSEK)

* Rörelseresultatet för kvartal tre uppgick till 1,3 MSEK (1,2 MSEK), vilket motsvarar    en rörelsemarginal om 3,7 procent.

* Resultat per aktie för kvartal tre uppgick till 2,7(1,0) kronor.

* Substansvärdet per aktie uppgick till 28,5 (9,4) kronor.

Baserat på 1 276 507 aktier.

Periodens omsättning under första 9 månaderna 2012 ökade med 2135% jämfört med motsvarande period 2011 och uppgick till 128  MSEK (6 MSEK).

Rörelseresultatet för delåret uppgick till 5,7 MSEK (-0,6 MSEK), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,5 % . Resultat för delåret efter skatt uppgick till 6,4 MSEK (-0,7 MSEK).

Resultat per aktie för delårets uppgick till 5,0 kronor per aktie.

Baserat på 1 276 507 aktier.

Resultat och ställning    2012-07-01 2011-07-01 2012-01-01 2011-01-01 2010-09-08
Översikt koncernen (tkr)   2012-09-30 2011-09-30 2012-09-30 2011-09-30 2011-12-31
Nettoomsättning   35 630 11 604 128 280 6 007 20 197
Rörelseresultat   1 306 1 235 5 729 -572 -3 553
Resultat efter finansiella poster   3 610 1 172 6 662 -590 -3 621
Balansomslutning   36 331 11 969 36 331 11 969 13 155
Soliditet   36% 51% 36% 51% 11%
Substansvärde per aktie (kr)   28,5 9,4 28,5 9,4 10,3

Alla belopp redovisas, om inte annat anges, i kronor (Kr). Uppgiter inom parentes avser föregående år.

Stureguld har följt sin lagda plan och fortsatt levererat bra under hösten.

Vi har ökat omsättningen med 2135 % från föregående år motsvarande period. Vår position inom den svenska marknaden har stärkts avsevärt och vi har startat vår verksamhet i Norge, som redan har visat ett positivt bidrag. Vi räknar med ett positivt kassaflöde från Norge redan under Q4 2012. Kvartalet som visar ett positivt resultat har belastats med uppstart kostnader i samband med vår expansion.

Vidare har Stureguld under perioden startat Stureauktion.se, vilket är vår egna auktionssite. Stureguld har som målsättning att erbjuda våra kunder en helhetslösning när det vill handla med större partier. Ytterligare ger auktionsiten Stureguld en möjlighet att optimera vår egen försäljning av egna smycken. På Stureauktion.se finns även möjligheten att handla guldtackor online. Försäljningen av guldtackor har under hösten ökat och Sturegulds mål är att bli störst i Sverige på den markaden emot privatkonsumenter.

Marknaden vi agerar i är fortsatt bestående av många små aktörer, vi tror att en konsolidering kommer ske inom en snar framtid. Stureguld förbereder sig för att agera som den ledande aktören där målsättningen är att skapa en stor Nordisk aktör för ädelmetaller.

Under den närmsta tiden ser vi med spänning fram emot att fortsätta expandera vår verksamhet med fortsatt ökat resultat och positivt kassaflöde. Listningen på Nasdaq har gett oss en bra plattform för vår fortsatta expansion som den ledande aktören in Norden.

Framtiden för Stureguld ser mycket ljus ut med fortsatt högt guldpris, expansiv marknad, en trimmad organisation, nytt kontor i Norge och många möjligheter.

Joacim Nord

Joacim Nord, VD Stureguld AB

Tel: 08- 720 06 10

Mobil +46 (0)733 709 818

E-mail:     ir@stureguld.se
Hemsida: www.stureguld.se
IR:            www.stureguld.se/ir

Komplett rapport bifogas som PDF

About Stureguld AB (publ)

Stureguld is operating within the precious metals and jewelry segment. It trades mainly gold, silver, platinum, palladium and rodium through own stores in Stockholm Malmö and Oslo, or through a web store, targeting mainly the retail market. It also conducts exploration through a subsidiary.

Mangold Fondkommission AB is Stureguld AB (publ):s Certified Adviser.

Joacim Nord, VD Stureguld AB

Tel: 08- 720 06 10