Uppdatering av borrprogrammet

Stockholm, 2012-12-03 17:51 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Uppdatering av resultat från borr och testprogram på Nizhnepaninsky och Muromsky 2 licenserna. Bolaget strävar efter att söka sammarbetspartners (farma ut) till delar av dessa licensområden.

Nizhnepaninsky licensområde

Brunn Yuzhno-Nazinskaya 232

Brunnen borrades till det planerade målet Paleozoikum på 2 800 meters djup.

Omfattande studier har gjorts av brunnens olika egenskaper såsom litografiska samt petrofysiska egenskaper. Porositet och permabilitet har mätts och många kärnprover har tagits och analyserats. Reservoaren har ogynnsamma egenskaper (tät). Flera lager av reservoaren har testats för olja och gas (kolväten) och indikationer på kolväten (oljefilm) har påträffats inom flera av reservoarlagren. Mängderna har varit små och är inte kommersiella. Borriggen är under demontering.

Brunn Zapadno-Ambarskaya 6

Brunnen borrades till det planerade målet och penetrerade Jura 14-15 på drygt 2 800 meters djup. Även i denna brunn har omfattande studier gjorts och kärnprover tagits, se brunn 232.
Flera lager av reservoaren har testats för kolväten. Den mest lyckade testen gjordes i lager Jura 14-15 som producerade ca; 0,9 m3/dag av en emulsion 50% olja / 50% vatten. Dock visade sig den produktiva delen av lagret vara mindre än vi trodde baserat på borrloggarna. Jura 7 på 2 687-2 691 meters djup testade icke kommersiella mängder av gas och kondensat, Jura 1 och 3-4 på 2 554-2 563 meters djup producerade formationsvatten 0,65 m3/dag på grund av att formationerna har låg permabilitet och porositet. Mängderna kolväten är inte kommersiella.

Borriggen är under demontering och beslut är fattat att inte genomföra ”fracking” i Jura 14-15 då lagret inte är tillräckligt intressant. En ny potentiellt bättre borrplats är identifierad nordost om befintlig brunn och för att borra detta prospekt kommer bolaget att söka lämplig partner att farma ut till, för att dela risk. Denna process ar igångsatt.

Muromsky-2 licensområde

Brunn Ragozinskaya 3

Brunnen borrades till planerat djup i Paleozoikum. Omfattande studier har genomförts se brunn 232 och kärnprover har tagits och analyserats. Tre lager testades på kolväten och samtliga producerade vatten men inte kolväten. Det djupaste liggande lagret har goda reservoar egenskaper men producerar inte olja och gas. Borriggen är under demontering.

Den 2D seismik som anskaffades under vintern 2012 har tolkats och gammal seismik har omtolkats. Resultatet visar på ett intressant område där åtminstone ett borrvärt prospekt identifierats. För att borra detta prospekt kommer bolaget att söka lämplig partner att farma ut till för att dela risk. Denna process är igångsatt.

Bolaget söker sammarbetspartners

Seismiska och andra data har sammanställts och analyserats och resultaten bedöms som gynnsamma för ytterligare utvärderingsborrningar, trots att testerna inte fann kommersiella oljemängder. Målet är att fortsätta borra i samarbete med ryska partners för att minska bolagets egna investeringar och samtidigt maximera möjligheterna. Denna process är igångsatt.

Utöver processen med att farma ut licenserna pågår arbete med att utarbeta verksamhetsplan för nästa år.  Vi återkommer i detta vid ett senare tillfälle.

Bolagets likvida medel är 390 MSEK (26 nov) varav 332 MSEK förvaltas i Sverige och 58 MSEK (270 MRUB) i Ryssland, vilket motsvarar 9,68 SEK per aktie.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maks Grinfeld, VD, tel. +46-8-5000 78 10
Sven-Erik Zachrisson, styrelseordförande, tel. +46-8-5000 78 10
Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB

Aktsamhetsuppmaning:
Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.

Borrprogam_uppdatering_2012-12-03.pdf