UPM ForMin käyttöalue laajenee - luonnonkuitukomposiitti soi nyt kaiuttimissa

(UPM, Helsinki, 4.12.2012) – UPM:n kehittämä uusi luonnonkuitukomposiitti UPM ForMi on saanut uuden käyttökohteen suomalaisen kaiutinvalmistaja Aurelian laadukkaassa Aniara-mallistossa. Kaiuttimen kotelo valmistetaan ruiskuvalulla sellupohjaisesta UPM ForMista, joka on uusi kierrätettävä materiaali. Luonnonkuitu antaa muovia paremman kaikupohjan musiikille.

”UPM ForMi sopii ominaisuuksiltaan erinomaisesti äänentoistoon. Siitä tehtävät valut voivat olla tavallisia muoveja paksumpia, mikä tekee rakenteesta jämäkän, mutta samalla parantaa äänen laatua. Kotelosta ei tule ylimääräistä jälkisointia”, UPM ForMi -liiketoiminnan johtaja Stefan Fors kertoo.

”UPM:n kehittämä uusi luonnonkuitukomposiitti on hyvin tasalaatuista ja sen akustiset ominaisuudet ovat erinomaiset. Materiaali mahdollistaa tavallisiin muoveihin verrattuna moninkertaisen vahvuuden, mutta samalla komposiitin läpäisevä äänen spektri on tasaisempi”, kaiuttimien suunnittelusta vastaava Aurelian perustaja ja toimitusjohtaja Antti Louhivaara vahvistaa.

UPM:n kehittämää komposiittia käytetään jo muun muassa huonekaluissa, elektroniikassa ja erilaisissa kotitaloustavaroissa. UPM ForMin käytöllä voidaan uusiutuvalla raaka-aineella korvata jopa puolet muovin uusiutumattomasta raaka-aineesta. UPM:n tavoitteena on löytää ympäristöystävälliselle materiaalille yhä uusia käyttötarkoituksia.

”Onnistunut yhteistyö Aurelian kanssa avaa ovia akustiikassa ja elektroniikassa laajemmin. Neuvottelemme jatkuvasti eri yritysten kanssa, ja julkistuksia tulee sitä mukaa, kun saamme valmistussopimuksia aikaiseksi”, Stefan Fors lupaa.

Aurelia aikoo jatkaa UPM ForMin käyttöä myös tulevissa kaiuttimissaan. ”Palaute kaiutinkoteloiden äänentoisto-ominaisuuksista on ollut niin mahtavaa, että suunnittelemme jo UPM ForMin käyttämistä seuraavissa malleissamme. Luonnonkuituomposiitin ansiosta pääsemme sarjatuotannossa lähelle käsityön laatua, mikä vauhdittaa vientiponnistelujamme”, toimitusjohtaja Antti Louhivaara kertoo.

Lisää aiheesta:
Kuvia Aniara -kaiuttimista ja UPM ForMista:
Aurelia-kaiuttimet AudioVideon testissä: http://audiovideo.fi/testi/aurelia-aniara-kaiuttimet-testissa

Lisätietoja antavat:
Stefan Fors, johtaja, UPM ForMi, puh. 040 571 3338
Antti Louhivaara, toimitusjohtaja, Aurelia, puh.  044 530 3935

Aurelia: www.aurelia.fi

UPM ForMi on uusi, erittäin laadukas ja kestävä luonnonkuitukomposiittituotteiden materiaali ruiskuvalutuotantoon. Uusiutuvista kuiduista ja muovista tehty seos on turvallinen, hajuton ja tasalaatuinen. UPM ForMi valmistetaan puhtaista polymeereistä ja sellusta ja se soveltuu erinomaisesti sekä teollisuus- että kuluttajatuotteiden valmistukseen. Uusiutuvan raaka-aineen ja UPM:n hankintaketjun ansiosta uuden komposiitin hiilijalanjälki on pieni. www.upmformi.com

UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden ja rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ovat kierrätettäviä. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen ryhmään: Energia ja sellu, Paperi sekä Tekniset materiaalit. UPM:n palveluksessa on noin 23 000 henkilöä ja yhtiöllä on tuotantolaitoksia 17 maassa. Vuosittainen liikevaihto on yli 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM – The Biofore Company – www.upm.fi

UPM, Viestintä
Media Desk, puh. 040 588 3284