Nykredit tilfreds med afgørelsen i bidragssagen

Sø- og Handelsretten har i dag givet Nykredit medhold i den såkaldte bidragssag mod Konkurrencerådet, som har betydet, at Nykredit gennem de sidste snart tre år har været afskåret fra at regulere bidragssatserne for realkreditlån til private efter markedsvilkår.

Med dommen er Nykredit ligestillet med alle andre realkreditinstitutter, og kan dermed regulere priserne efter behov, når og hvis markeds- og kapitalmæssige forhold taler herfor.

– Vi er meget tilfredse med dommen fra Sø- og Handelsretten. Det er næsten som om stavnsbåndet er blevet ophævet. Myndighederne stiller i de kommende år øgede krav til vores kapitalgrundlag, og kapitalomkostningerne er øget væsentligt. Derfor må vi have samme vilkår som alle andre aktører, og det har vi fået nu. Dommen bidrager til, at vi kan fastholde Nykredit-koncernens langsigtede udlånsevne og solide rating, så vi også fremover kan servicere vores kunder, siger koncernchef Peter Engberg Jensen i en kommentar til dommen.

Sagen gik på om Nykredit fortsat er bundet af det tilsagn om bidragsnedsættelse til 0,5%, som Nykredit gav Konkurrencerådet i forbindelse med overtagelsen af Totalkredit tilbage i 2003. Det mener Nykredit ikke er tilfældet. Nykredit er af den opfattelse, at det har stået Nykredit frit for at ændre bidragssatsen under ændrede markedsforhold, og at tilsagnet under alle omstændigheder faldt bort, da de sidste bindinger på pengeinstitutterne i Totalkredit-samarbejdet udløb i april 2010. Og det har Sø- og Handelsretten altså nu bekræftet.

Nykredit fik efter langvarige forhandlinger med konkurrencemyndighederne sidste efterår godkendt en begrænset og enkeltstående prisregulering pr. 1. april 2012 begrundet i de ændrede markedsvilkår, men dog ikke til et niveau som de øvrige markedsdeltagere frit kan operere på.

Uden at have konkrete planer, vil Nykredit-koncernen i lyset af dommen og myndighedernes aktuelle udmeldinger om de fremtidige kapitalkrav, nu vurdere det fremtidige behov for prisreguleringer på realkreditlån til private.

Kontakt:
Koncernchef Peter Engberg Jensen eller kommunikationsdirektør Nels Petersen på tlf. 44 55 14 70/ 20 22 22 72

Se meddelelsen i vedhæftede pdf.

Afgørelse - Sø- og Handelsretten - 06 12 2012.pdf Nykredit tilfreds med afgørelsen i bidragssagen - 06 12 2012.pdf