SRV:n Derby Business Parkin suunnittelulle kansainvälinen palkinto

Espoo, Suomi, 2012-12-12 13:41 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Lehdistötiedote
12.12.2012

SRV:n rakennuttama Derby Business Park on valittu vuoden parhaaksi tietomallinnuskohteeksi kansainvälisessä Tekla Global BIM Awards 2012 -mallikilpailussa. Espoossa Turunväylän varteen rakennettava Derby Business Park käsittää kolme kahdeksankerroksista toimistorakennusta sekä erillisen kahdeksankerroksisen pysäköintitalon.

Derby Business Park -projektissa rakenne- ja talotekniikkasuunnittelu ovat olleet erityisen tehokkaita ja innovatiivisia. Kattava tietomalli käsittää kaikki rakenteet aina perustuksista betonielementtien raudoituksiin. Hankkeessa on mallista saatu sähköinen tiedosto syötetty suoraan elementtitehtaan tuotannonohjausjärjestelmään tarvittavia betoni-, eriste- ja teräsmääriä varten. Näin on voitu vähentää huomattavasti virheiden ja hukkatyön määrää.

Mallia on hyödynnetty aktiivisesti myös työmaalla, jossa sitä on käytetty muun muassa rakenteiden hahmottamiseen, elementtiasennuksen suunnitteluun ja niiden seurantaan.  – Tietomallinnus on olennainen osa nykyaikaista rakentamista. Sen käyttö tehostaa niin suunnittelua kuin itse rakentamistakin. Eri suunnittelualojen tiedot on koottu yhteen havainnollisesti ja mahdolliset virheet voidaan havaita hyvissä ajoin. SRV:ssä onkin viime vuosina panostettu merkittävästi tietomallinuksen käyttöönottoon, sanoo tuotantojohtaja Kalle Mauriala SRV:stä. Derbyn rakenne- ja elementtisuunnittelusta on vastannut Insinööritoimisto Mäkeläinen Oy.

– Tänä vuonna Tekla Global BIM Awards -kilpailuun osallistuneet projektit olivat poikkeuksellisen korkeatasoisia, sanoo Teklan varatoimitusjohtaja Risto Räty. Derby Business Parkin urakka sain kilpailun tuomaristolta kiitosta siitä, miten mallia on hyödynnetty  luovasti projektiosapuolten välillä, mikä on tehostanut toimintaa ja vähentänyt virheitä. Mallia ja tuotannonohjausjärjestelmää on myös testattu uraauurtavasti betonielementtien materiaali- ja varustemäärien laskentaan ja tuotantoon.

SRV:n pääkonttori muutti elokuussa valmistuneeseen rakennukseen. Samaan aikaan valmistui myös pysäköintitalo. Kaksi muuta rakennusta valmistuvat kesällä 2013. Näistä toiseen muuttaa Siemensin Suomen-pääkonttori.

Derby Business Parkille on haettu Leed Gold -sertifiointia. Kiinteistössä on kiinnitetty erityistä huomiota energian ja veden kulutukseen sekä tehokkaaseen tilankäyttöön.  – Maalämpö sekä automaattiset hanat ja valaistuksen säätö vähentävät veden ja energian kulutusta 20 prosenttia verrokkikohteeseen nähden, mikä tuo käyttäjälle säästöä, Mauriala kertoo.

Global BIM Awards -kilpailuun osallistuneet rakennusprojektit olivat vuoden 2012 kuluessa järjestettyjen alueellisten kilpailujen parhaimmistoa. Derby Business Park valittiin aiemmin syksyllä vuoden parhaaksi suomalaiseksi rakentamisen tietomallinnuskohteeksi Tekla BIM Awards -mallikilpailussa.

Lisätietoja kilpailusta:

SRV Yhtiöt Oyj