Krav om betaling fra investor i japanske obligasjoner

Som tidligere meddelt i pressemeldinger fra Eksportfinans datert 19. desember 2011 og 7. november 2012, truet en investor i selskapets japanske Samurai obligasjoner med å erklære mislighold av disse obligasjonene. Eksportfinans mottok i går informasjon om at nevnte investor har stevnet selskapet for Tokyo District Court.

Stevningen er sendt til Tokyo District Court fra Silver Point Capital Fund LP og Silver Point Capital Offshore Master Fund LP (Silver Point), med krav om delbetaling av JPY 400 millioner (sammen med 6 prosent rente på beløpet fra 13. desember 2011), som del av deres totalkrav på JPY 8,6 milliarder. Silver Point hevder at obligasjonene kom til forfall og utbetaling da de sendte varsel om mislighold til Mizuho Corporate Bank 12. desember 2011.

Eksportfinans vil, som tidligere meddelt i pressemeldinger datert 19. desember 2011 og 7. november 2012, på det sterkeste forsvare seg mot og tilbakeviser påstanden om at det foreligger mislighold. Eksportfinans mener derfor at stevningen er grunnløs. Denne oppfatning støttes av analyse fra ekstern juridisk rådgiver. Eksportfinans har derfor også konkludert at en slik stevning ikke innebærer kryssmislighold under Eksportfinans' øvrige finansielle forpliktelser.

Kontaktpersoner for ytterligere informasjon:

Administrerende direktør Gisèle Marchand, telefon: +47 22 01 23 70 / +47 415 17 489, e-post: gma@eksportfinans.no

Direktør for stab/kommunikasjon Elise Lindbæk, telefon: +47 22 01 22 64 / +47 905 18 250, e-post: el@eksportfinans.no

Juridisk direktør Jens O. Feiring, telefon: +47 22 01 22 40/ +47 99 58 50 75, e-post: jof@eksportfinans.no

Fakta om Eksportfinans ASA
Eksportfinans forvalter en solid portefølje med utlån til norsk eksportnæring og utenlandske kjøpere av norske kapitalvarer. Lånene er garantert av GIEK (Garanti-instituttet for Eksportkreditt) og/eller banker. Selskapet forvalter også en betydelig portefølje med internasjonale verdipapirer. Virksomheten er finansiert gjennom obligasjoner utstedt i de internasjonale kapitalmarkedene. Eksportfinans ble etablert i 1962 og eies av banker som opererer i Norge og staten ved Nærings- og handelsdepartementet. Ved inngangen av 2012 var forvaltningskapitalen i underkant av 200 milliarder kroner. Selskapet har en erfaren og kompetent organisasjon med ca 55 medarbeidere, og holder til i Dronning Mauds gate i Vika, sentralt i Oslo.

For mer informasjon om Eksportfinans, se www.eksportfinans.no.

Forward-looking statements

The statements contained herein constitute “forward-looking statements” within the meaning of Section 27A of the U.S. Securities Act of 1933, as amended and Section 21E of the U.S. Securities Exchange Act of 1934, as amended. These forward-looking statements rely on a number of assumptions concerning future events. These forward-looking statements involve known and unknown risks, uncertainties and other factors, many of which are outside of our control, that may cause actual results to differ materially from any future results expressed or implied from the forward-looking statements. As a result, the forward-looking statements included herein should not be regarded as a representation that the plans and objectives discussed herein will be achieved. Eksportfinans disclaims any intention or obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.

Eksportfinans demand for payment press release 2012-12-13.pdf Eksportfinans krav om betaling pressemelding 2012-12-13.pdf