Tyven løber med dine smykker juleaften

Den 24. december er fortsat indbrudstyvenes mest travle dag. Og det er især elektronik og smykker, de går efter, når de holder jul i dit hjem. Det viser tal fra Topdanmark.

Julen er ikke kun hjerternes fest, men også tyvenes. Hvert år er der stigning i antallet af indbrud i juledagene.

”Antallet af indbrud eksploderer som regel i juledagene, og juleaften, hvor rigtigt mange er ude af huset, er hårdest ramt. Her sker der ca. tre gange så mange indbrud som i resten af december måned,” siger Susanne Møllegaard, som er skadechef i Topdanmark.

Det helt store hit blandt tyvene er computere og smykker. Sidste år modtog Topdanmark iflg. Susanne Møllegaard 51 anmeldelser om stjålne computere og 83 om stjålne smykker den 24. december 2011.

”Vi ved, at disse ting er lette for tyvene at sælge videre, og derfor er dem, de går efter. Og for mange mennesker er netop de arvede smykker og computeren, hvor alle ens billeder ligger på, de ting, man helst ikke vil miste. Derfor kan det være en god idé at gemme tingene væk, inden man tager på julebesøg,” fortæller hun.

Frist ikke tyven
En ting er, at sørge for, at en tyv ikke får fat i dine største værdier. Men det bedste er naturligvis helt at undgå indbrud. Nogle af rådene for at reducere risikoen er at låse alle døre – også inde i huset – og lukke vinduerne. Desuden bør man sørge for, at huset ser beboet ud, hvis man skal være væk i længere tid.

”Huset bør også se beboet ud. Det bedste råd er at bede sine naboer om at holde øje med huset, og få nogen til at tømme postkassen, skovle sne og fylde skraldespanden ved længere fravær. Lad også gerne nogen parkere deres bil i din indkørsel. Og sørg så for at sikre huset godt med ordentlige låse og sikringsbeslag på vinduerne,” råder Susanne Møllegaard.

Tæl værdierne sammen
Alverdens forholdsregler er dog ingen garanti mod indbrudstyvene. Det ved man desværre alt for godt i Topdanmark.

”Derfor opfordrer vi også vores kunder til at tage billeder af deres indbo og have styr på deres værdier. Vi oplever, at mange faktisk ikke kender værdien af deres ting. Det kan være en god idé at få fx smykker vurderet og tælle op, hvad ens garderobe fx er værd. Det løber op i mere, end man skulle tro,” siger Susanne Møllegaard.

Få flere gode råd om at undgå indbrud i julen på www.topdanmark.dk.

Faktaboks: Det gik tyvene efter den 24. december 2011
Smykker – 83 anmeldelser
Computere – 51 anmeldelser
TV og hi-fi – 43 anmeldelser
Musik, film og spil – 38 anmeldelser

Yderligere oplysninger: Skadechef Susanne Møllegaard på telefon 51 39 01 72.